محمد کریم خان کرمانی, شیخیه, شیخ احمد احسایی, سید کا, اعتقادات, اصولی, اخباری

معرفی مکتب شیخیه (قسمت اول )

شیخیه نام جماعتی از مسلمانان شیعه مذهب است که بجهت پیروی از عالم بزرگ شیعی مرحوم شیخ احمد بن زین الدین احسائی باین اسم نامیده شده اند .

عقاید شیخیه همان عقاید شیعه جعفری دوازده امامی است و شیخیه نه چیزی از مذهب ائمه اطهار (ع) کم کرده و نه چیزی بر آن افزوده اند، بلکه هیچ نوع کاستن و افزودنی رادر دین خدا جایز نمیدانند .

بلی گاه شده است که در توضیح بعض معارف ، با استنباط از کتاب و سنت و اخبار مطالبی نظری را بیان نموده اند که با برداشتهای جمع دیگری از علمای شیعه متفاوت شده ، که در مطالبی جدا به آن موارد میپردازیم.

در کل شیخیه معتقدند که اصول و فروع دین باید برگرفته از کتاب خدا و احادیث ائمه اطهار علیهم السلام است باشد ، و بطور خلاصه در جزئی و کلی به چیزی از یافته های عقول ناقصه و قیاسها و سلیقه های اشخاص عادی در دین خدا اعتماد نمی نمایند، و در این مورد تفاوت هایی با هر دو مکتب اخباری و اصولی دارند داشته و از آنها شمرده نمیشوند.

همانطور که گفته شد مؤسس مکتب شیخی مرحوم شیخ احمد بن زین الدین احسائی است که در سال ١١۶۶ هجری قمری در احساء متولد و در سال ١٢۴١ در نزدیکی مدینه منوره دار فانی را وداع گفته و در بقیع در جوار ائمه اطهار علیهم السلام دفن گردیده است، ایشان از بسیاری علمای بزرگ امثال مرحوم آقا سید مهدی بحر العلوم اجازه داشت و بسیاری از علما مثل مرحوم صاحب جواهر از ایشان اجازه گرفته بودند تصنیفات ایشان بسیار مفصل وبیشتر از یکصد وبیست رساله است.

٢ – پس از مرحوم شیخ احمد احسائی (اع) زبده ترین شاگرد آن مرحوم یعنی مرحوم حاج سید کاظم رشتی (اع) که بسیار مورد توجه و تصدیق استاد خود بود مرجع و مقتدای پیروان مکتب شیخی شد وی در سال ١٢١٢ هجری در رشت متولد شد و در حدود شانزده سالگی به تلمذ نزد شیخ مرحوم (اع) آمده و تا آخر عمر استاد بجز اوقاتی که حسب الامر ایشان ببعض شهرها مسافرت مینمود در خدمت آن عالم بزرگ بود و پس از آن تا آخر عمر شریف خود یعنی سنه ١٢۵٩ در کربلا مقیم و در همانجا وفات نموده در حرم شریف حسینی صلوات اللّه و سلامه علیه در پائین پای شهدا دفن گردید آثار قلمی آن مرحوم قریب یکصد وهفتاد رساله است .

کسانی که امروزه بنام شیخیه و پیروان مرحوم شیخ احمد احسائی (اع) معروفند گرایشهای متعددی در ایشان صورت گرفته است مثلا جمعی صرفا از میان علمای مذکور در این مقدمه، بمرحوم شیخ احمد احسائی( اع ) و مرحوم حاج سید کاظم رشتی (اع) اظهار علاقه مینمایند، و بعضی علاوه بر آن دو بزرگوار نسبت بمرحوم آقای حاج محمد کریم خان کرمانی (اع) نیز اظهار علاقه و پیروی میکنند و پس از ایشان نیز افراد مختلفی زعامت عده ای از شیخیه را بر عهده گرفت و چه بسا که هر گروه با گروه دیگر تفاوت نظرهائی هم داشته باشند که به اجمال در پست های بعدی به معرفی هر کدام میپردازیم.

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

شما ممکن است این را هم بپسندید

۷ پاسخ‌ها

  1. بهنام گفت:

    سلام. چرا برخی از فرق شیخیه، گروههای دیگر شیخی را لعنت می کنند؟ من شیخی نیستم اما بسیار بسیار بسیار به علمای شیخی علاقمندم و به آنها احترام خاص می گذارم. بصورت اتفاقی با شیخیه آشنا شدم و چند کتاب از جمله ارشادالعوام و مواعظ۱۲۸۰ و صد موعظه را مطالعه کرده ام. واقعا نکاتی که مرحوم محمدکریم خان کرمانی فرموده اند بی نظیر است و امیدوارم شفاعت ایشان شامل حال من بشود. اما واقعا از تکفیر برخی فرق شیخیه نسبت به برخی دیگر متعجبم. مگر این نیست که اگر کسی، فردی دیگر را تکفیر کند لااقل یکی از آن دو کافر می باشند. خواهشمندم نسبت به این موضوع راهنمایی فرمایید. در صورت صلاحدید پاسخ را فقط به ایمیل من ارسال نمایید. همچنین خیلی دنبال موضوعی در ارتباط با سوره روم و علت سفارش به قرائت این سوره در شبهای قدر بوده ام. آیا امکان دارد مطلبی در این خصوص در سایت قرار دهید؟ آیا کتابی را معرفی می کنید؟ تابحال با سختی فراوان کتابهای شیخیه که نام بردم را تهیه کرده ام. چه راهی برای تهیه کتب پیشنهاد می دهید؟ آیا میشود کتابها را برایم بفرستید یا فردی را معرفی کنید که با تماس با ایشان و پرداخت هزینه، بتوانم کتابها را تهیه نمایم. با تشکر امتنان

    • منصف گفت:

      سلام علیکم..
      تکفیر ها اکثرا بر اثر اغراض نفسانی است.. پیشنهاد میکنم مطلب پدیده شوم تفرقه و تکفیر را بخوانید، تا در این مورد روشن تر شده و تکلیف خود را نیز بدانید.
      چشم اگر قسمت باشد در مورد دو سوره مذکور مینویسم.
      برای تهیه کتب بفرمایید در کدام شهر هستید؟

  2. محمد گفت:

    نظر شما درباره امیر کبیر رحمهالله علیه چیست؟؟؟نظر شما درباره باب چیست؟چگونه است که اکثر شاگردان کاظم رشتی تبدیل به مریدان باب میشوند؟این شخصی که بقول شما از علمای بزرگ بوده چگونه است که شاگردانی تربیت میکند که به مقام قائم و الوهیت میرسند؟

    • منصف گفت:

      سلام علیکم
      در مورد عقاید امیرکبیر اطلاع و نظری ندارم.
      در مورد باب علیه اللعنه چندین مطلب نوشته ام و با یک جستجو میتوانید پیدا کنید.. باب تنها چند ماه پای درس چند صد نفری سید مرحوم اع میرفته و شاگرد حساب نمیشد و اینکه فرمودید اکثر شاگردان سید اع مرید باب شدند افترای بی اساسی است.
      به هر حال سعی کنید هیچگاه مغرضانه دیدگاهی بیان نکنید. یا علی

  3. سعید گفت:

    با سلام ابنکه کسی در درس کسی شرکت کند و بعد روش انحرافی را پایه بگذارد ربطی به استاد ندارد واگر اینگونه بخواهیم قضاوت کنیم خیلی از افراد زیر سوال میروند ابوحنیفه هم شاگرد امام صادق علیه السلام بود لطفا مستند و علمی نظر بدهید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *