معرفی مکتب شیخیه (قسمت اول )

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

#شیخیه نام جماعتی از مسلمانان شیعه مذهب است که بجهت پیروی از عالم بزرگ شیعی مرحوم شیخ احمد بن زین الدین احسائی باین اسم نامیده شده اند .

عقاید شیخیه همان عقاید #شیعه جعفری دوازده امامی است و شیخیه نه چیزی از مذهب ائمه اطهار (ع) کم کرده و نه چیزی بر آن افزوده اند، بلکه هیچ نوع کاستن و افزودنی رادر دین خدا جایز نمیدانند .

بلی گاه شده است که در توضیح بعض #معارف ، با استنباط از کتاب و سنت و اخبار مطالبی نظری را بیان نموده اند که با برداشتهای جمع دیگری از علمای شیعه متفاوت شده ، که در مطالبی جدا به آن موارد میپردازیم.

در کل شیخیه معتقدند که اصول و فروع دین باید برگرفته از کتاب خدا و احادیث ائمه اطهار علیهم السلام است باشد ، و بطور خلاصه در جزئی و کلی به چیزی از یافته های عقول ناقصه و قیاسها و سلیقه های اشخاص عادی در دین خدا اعتماد نمی نمایند، و در این مورد تفاوت هایی با هر دو مکتب اخباری و اصولی دارند داشته و از آنها شمرده نمیشوند.

همانطور که گفته شد مؤسس مکتب شیخی مرحوم شیخ احمد بن زین الدین احسائی است که در سال ١١۶۶ هجری قمری در احساء متولد و در سال ١٢۴١ در نزدیکی مدینه منوره دار فانی را وداع گفته و در بقیع در جوار ائمه اطهار علیهم السلام دفن گردیده است، ایشان از بسیاری علمای بزرگ امثال مرحوم آقا سید مهدی بحر العلوم اجازه داشت و بسیاری از علما مثل مرحوم صاحب جواهر از ایشان اجازه گرفته بودند تصنیفات ایشان بسیار مفصل وبیشتر از یکصد وبیست رساله است که شرح همه آنها و کتب سایر مشایخ شیخیه در کتاب فهرست کتب مشایخ عظام (اع) آمده است.

پس از مرحوم شیخ احمد احسائی (اع) زبده ترین شاگرد آن مرحوم یعنی مرحوم حاج سید کاظم رشتی (اع) که بسیار مورد توجه و تصدیق استاد خود بود مرجع و مقتدای پیروان مکتب شیخی شد وی در سال ١٢١٢ هجری در رشت متولد شد و در حدود شانزده سالگی به تلمذ نزد شیخ مرحوم (اع) آمده و تا آخر عمر استادبجز اوقاتی که حسب الامر ایشان ببعض شهرها مسافرت مینمود در خدمت آن عالم بزرگ بود و پس از آن تا آخر عمر شریف خود یعنی سنه ١٢۵٩ در کربلا مقیم و در همانجا وفات نموده در حرم شریف حسینی صلوات اللّه و سلامه علیه در پائین پای شهدا دفن گردید آثار قلمی آن مرحوم قریب یکصد و هفتاد رساله است .

سومین مقتدای سلسله شیخیه مرحوم آقای حاج محمد کریم خان کرمانی است (اع) که از علمای بزرگ و از نوادر علماست ایشان فرزند مرحوم ابراهیم خان ظهیرالدوله پسر عم و داماد فتح علیشاه است که حاکم کرمان بود و بمرحوم شیخ احمد احسائی (اع) نیز ارادت داشت ، مرحوم حاج محمد کریمخان بعد از فوت پدر بکربلا مشرف شده با مرحوم سید کاظم رشتی ملاقات و در سلک شاگردان آن مرحوم در آمد و بزودی گوی سبقت از سایر شاگردان ربوده و مورد مرحمت خاص استاد واقع شد که این موضوع از نامه های مرحوم سید کاظم (اع) بایشان کاملا آشکار است و از استاد خود و بسیاری از علما نیز اجازه های متعدد داشت و در زمان استاد و پس از او کتب فراوان که بالغ بر دویست و شصت جلد کتاب است تصنیف نمود و در سال ١٢٨٨ قمری هنگام سفر به عتبات عالیات در سه منزلی کرمان در قریه ته رود وفات نمود جنازه آن مرحوم نخست به قریه لنگر منتقل شد و پس از چندی به کربلا حمل و در جوار استاد خود در پائین پای شهدا دفن گردید .

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

۱۰ دیدگاه‌

  1. Avatar بهنام گفت:

    سلام. چرا برخی از فرق شیخیه، گروههای دیگر شیخی را لعنت می کنند؟ من شیخی نیستم اما بسیار بسیار بسیار به علمای شیخی علاقمندم و به آنها احترام خاص می گذارم. بصورت اتفاقی با شیخیه آشنا شدم و چند کتاب از جمله ارشادالعوام و مواعظ۱۲۸۰ و صد موعظه را مطالعه کرده ام. واقعا نکاتی که مرحوم محمدکریم خان کرمانی فرموده اند بی نظیر است و امیدوارم شفاعت ایشان شامل حال من بشود. اما واقعا از تکفیر برخی فرق شیخیه نسبت به برخی دیگر متعجبم. مگر این نیست که اگر کسی، فردی دیگر را تکفیر کند لااقل یکی از آن دو کافر می باشند. خواهشمندم نسبت به این موضوع راهنمایی فرمایید. در صورت صلاحدید پاسخ را فقط به ایمیل من ارسال نمایید. همچنین خیلی دنبال موضوعی در ارتباط با سوره روم و علت سفارش به قرائت این سوره در شبهای قدر بوده ام. آیا امکان دارد مطلبی در این خصوص در سایت قرار دهید؟ آیا کتابی را معرفی می کنید؟ تابحال با سختی فراوان کتابهای شیخیه که نام بردم را تهیه کرده ام. چه راهی برای تهیه کتب پیشنهاد می دهید؟ آیا میشود کتابها را برایم بفرستید یا فردی را معرفی کنید که با تماس با ایشان و پرداخت هزینه، بتوانم کتابها را تهیه نمایم. با تشکر امتنان

    • منصف منصف گفت:

      سلام علیکم..
      تکفیر ها اکثرا بر اثر اغراض نفسانی است.. پیشنهاد میکنم مطلب پدیده شوم تفرقه و تکفیر را بخوانید، تا در این مورد روشن تر شده و تکلیف خود را نیز بدانید.
      چشم اگر قسمت باشد در مورد دو سوره مذکور مینویسم.
      فعلا تنها میتوانید از نسخه الکترونیکی کتب بهره ببرید.

  2. Avatar محمد گفت:

    نظر شما درباره امیر کبیر رحمهالله علیه چیست؟؟؟نظر شما درباره باب چیست؟چگونه است که اکثر شاگردان کاظم رشتی تبدیل به مریدان باب میشوند؟این شخصی که بقول شما از علمای بزرگ بوده چگونه است که شاگردانی تربیت میکند که به مقام قائم و الوهیت میرسند؟

    • منصف منصف گفت:

      سلام علیکم
      در مورد عقاید امیرکبیر اطلاع و نظری ندارم.
      در مورد باب علیه اللعنه چندین مطلب نوشته ام و با یک جستجو میتوانید پیدا کنید.. باب تنها چند ماه پای درس چند صد نفری سید مرحوم اع میرفته و شاگرد حساب نمیشد و اینکه فرمودید اکثر شاگردان سید اع مرید باب شدند افترای بی اساسی است.
      به هر حال سعی کنید هیچگاه مغرضانه دیدگاهی بیان نکنید. یا علی

    • Avatar سید یحیی گفت:

      با سلام چه کسی گفته باب شاگرد سید مرحوم بوده تمام شاگردان سید مرحوم علمای بزرگ وقت مثل مرحوم کرمانی مرحوم حجه الاسلام مرحوم ثقه الاسلام مرحوم میرزا گوهر مرحوم احقاقی که هر کدام آنها شاگردانی تربیت کردند که علم تقوی آنان شهره عالم بود. به غرض ورزی بعضی افراد گوش ندهید باب ملعون شخصی بی سواد بود.

      • منصف منصف گفت:

        سلام علیکم
        اینکه چند ماهی (بعضی میگویند دو ماه بعضی هشت ماه) پای درس سید مرحوم اعلی الله مقامه میرفته قابل انکار نیست، اما کسی با چند صباح نشستن پای درس عالمی شاگرد او محسوب نمیشود، کما اینکه بیشتر از این مدت پای درس سایر علما بوده و کسی به ایشان نسبتش نمیدهد.
        و برفرض اگر شاگرد ایشان هم میبود باز هم انحراف او پس از فوت سید مرحوم اعلی الله مقامه چه ربطی به ایشان میتواند داشته باشد، و چه بسیار بوده اند شاگردان ناخلف در تاریخ.

  3. Avatar سعید گفت:

    با سلام ابنکه کسی در درس کسی شرکت کند و بعد روش انحرافی را پایه بگذارد ربطی به استاد ندارد واگر اینگونه بخواهیم قضاوت کنیم خیلی از افراد زیر سوال میروند ابوحنیفه هم شاگرد امام صادق علیه السلام بود لطفا مستند و علمی نظر بدهید

  4. منصف منصف گفت:

    سلام علیکم
    ابتداً عرض میشود که شما چندین سوال متفاوت را یکجا مطرح کرده اید آن هم در بخش دیدگاه های یک مقاله از ۲۴۵ مقاله دیگر و اگر همینطور هم بخواهم جواب دهم اولا برای من، شما و خواننده های دیگر گیج کننده خواهد بود و ثانیاً آنچه بیان میشود نیز بین ۷۶۲ دیدگاه دیگر گم خواهد شد.

    لذا توصیه میکنم اگر جواب میخواهید، از بخش پرسش و پاسخ سایت اقدام کنید و همچنین هر سوال را جداگانه مطرح فرمایید تا آنطور که نیکوست پاسخ شما داده شود و سایر خوانندگان نیز براحتی به سوال و جواب ها دسترسی داشته باشند. (اگر متن سوالاتی که پرسیده بودید را میخواهید یک ایمیل معرفی کنید تا برای شما ارسال شود)

    و مطلب دیگر اینکه مکارم الابرار یک وبسایت شخصی است و از جانب مکتب شیخی و بزرگان آن نمیباشد اما به هر حال پاسخگوی شما از صفحه ای که عرض کردم، خواهم بود.

    لازم به ذکر است که مکتب شیخی از سال ۱۳۸۲ سایتی رسمی (به نشانی alabrar.com) دارد.

  5. Avatar محمد گفت:

    بنام خدا وعرض سلام وادب . لطفا از بزرگان شیخیه کرمان که به حج مشرف شدند سفرنامه ویا خاطره نویسی از این سفر معنوی در دست نیست؟تا اینکه به جزئیات این سفر توسط این بزرگواران اطلاع پیداکنیم.باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد