کتاب حقائق الطب

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

کتاب حقائق الطب، تصنیف مرحوم آقای حاج محمد کریم خان کرمانی اعلی الله مقامه در باب کلیات طب ، روانشناسی و طب ائمه می باشد، که در نوع خود بی نظیر است.

اهمیت این کتاب از این جهت است که با نگاهی نو به بحث طب پرداخته و این نگاه در بین کتابهای مهمی که قبل و بعد از این کتاب تالیف یا تصنیف شده، نظیر نداشته و تا حدی مغفول مانده است. نویسنده در این کتاب با استفاده از روایات سعی در تدوین یک ساختار طبی جدید نموده تا اشکالات موجود در ساختارهای طبی موجود را اصلاح کند.

البته کتاب با عنوان طب اسلامی در سالهای اخیر بسیار نوشته شده  ولی باید گفت که هیچ کدام از این کتابها نتوانسته اند ساختارمند موضوع را ارائه کنند در حالی که نویسنده حقایق الطب به جهت اشرافی که بر روایات و منابع اسلامی دارد و به دلیل تجربیات مفیدی که در علوم مختلف از جمله طب و کیمیا و امثالهم داشته به خوبی توانسته ساختاری نو ارائه دهد. به عبارتی این کتاب یکی از مهمترین کتابها برای آنهایی است که داعیه ایجاد طب اسلامی دارند.

این کتاب حاوی مطالب عمیقی در کیفیت تکون بدن انسان و بوجود آمدن آن و همچنین نکات کلیدی در باب مزاج شناسی و علاج بیماریهاست که در آن با ارایه مطالب کلیدی راه علاج بیماریهای دشوار بر هر کسی آسان شده و با قوانین کلی که در باب شناخت و تشخیص بیماریها ارایه میدهد به راحتی دشوارترین بیماریها قابل تشخیص و درمان هستند .

کیفیت گرایش انسانها به اخلاقیات و مشاغل مختلف ، جن زدگی و علت آن نحوه  جن زدگی و رازهای آن ، شناخت شیاطین و اقسام آنها ، حقیقت بیماریهای و نقش شیاطین در بیماریها و خلاصه کشف اسرار بسیار زیادی از احادیث طبی ائمه معصومین ع و امهات و کلیاتی در باب طب که در هیچ کتابی موجود نیست . هچنین مطالبی از نجوم، کیمیا و علوم غریبه و مطالب زیادی که برای هر طبیب دانستنش الزامی است در این کتاب گنجانده شده است.

به طور خلاصه وجوه تمایز این کتاب از سایر کتب طبی عبارت اند از:

۱- استفاده از علوم مختلف و مکمل برای طب.

۲- استفاده کامل از روایات اهل بیت و استخراج همه مطالب از آن.

۳- عدم تقلید از پیشنیان و ارائه نظریات نو و بدیع.

۴- بیان تجربیات و مطالب مجرب و اعتنا نکردن به مطالب بی اعتبار.

غرض از معرفی بخصوصه این کتاب به این خاطر بود که زین پس در روز های سه شنبه به درس و بحث پیرامون مطالب این کتاب شریف خواهیم پرداخت. امیدوارم که برای علاقه مندان و  اساتید طب سنتی و اسلامی مفید واقع شود.

 

پ.ن

این سلسله مطالب متوقف شده است.

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + یازده =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد