حدوث و ترکیب در جمیع موجودات

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

از بدیهیات است که جمیع موالید (جماد،گیاه،حیوان،انسان) حادثند، یعنی نبوده و بعد پیدا شده اند و تمامیشان مرّکبی هستند از عناصر چهارگانه (آتش،هوا،آب،خاک).

و طی فعل و انفعالاتی که در ترکیب عناصر رخ میدهد، حالت پنجمی ایجاد شده که موجب ایجاد موالید میشود، حالتی که آب نیست خاک نیست آتش نیست هوا نیست بلکه مرکب و حاصل از همه اینها بوده و حادث است. حتی آتش و هوا و آب و خاک ظاهری که ما میبینیم هیچکدام بسیط نبوده و عنصر خالص نیست، بلکه عنصر مربوطه صرفا نسبت به سایر عناصر غلبه دارد.

خود موالید نیز دوباره استحاله شده و به چیز دیگری میتواند تبدیل شود، مانند آب که تبدیل به بخار شده ، سپس باران میشود و ممکن است همان تبدیل به مروارید شود. پس دانستیم که استحاله و تبدیل شدن عناصر و موالید امر محسوسی است که با چشم دیده میشود و محتاج باستدلال بیشتری نیست.

همچنین آسمان ها نیز مانند اجسام زمینی برای آنها طول و عرض و عمق و کم و کیف و جهت و رتبه‌ و مکان و زمانی است چنانکه ستاره گان را مانند چراغ هایی به چشم میبینیم که جسمانی و حادثند، و مشهود است که تمامی آن ها در جهتی حرکت میکنند و نور بعضی از آنها خاموش شده و مجدد روشن میشود و دارای رنگهای گوناگون و طبایع مختلفند مثل اجسام زمینی، با این تفاوت که آنها لطیفتر و بالاترند و هیچ صاحب چشمی شکی در این ندارد .

و همچنین نفس هر کدام از این اجسام مختلف است و برای هر نفسی خصوصیتی است که با جسدش مطابقت دارد و به همین سبب هر کدام دارای اثر خاصی است که از غیر آن صادر نمیشود و اگر نفوس آنها را مشاهده نمیکنیم آثار آنها محسوس است.

چنانکه اثر نفس فلفل غیر از اثر نفس بنفشه است و روباه با شیر تفاوت دارد و تفاوت روح و نفس انسان ها هم که از همه موجودات واضحتر است و  اختلاف صفات و اخلاق و علوم و افهام و سایر مختصات هر انسانی از دیگری غیر قابل انکار است و همینطور در اجسام آسمانی هم ماه دارای خصوصیاتی غیر از خورشید است. و همانطور که گفته شد این بخاطر نوع ترکیبی است که از بسایط عالم خود پیدا کرده اند چنانکه جمادات و گیاهان از ترکیب عناصر، حیوانات از ترکیبات فلکی و انسان ها از عوالم بالاتر.

پس میفهمیم نفوس همه موجودات، بر حسب اختلاف اجسام ظاهری آن ها مختلف است و میفهمیم که جمیع آنها مرکبند زیرا که هر جنسی افراد مشترکی دارد که در جنس اشتراک داشته و هر یک امتیازاتی دارند که باعث اختلاف آن هاست. به همین جهت آثار متعدده از آنها صادر میشود و جمیع این نفوس دائما در تغییرند بر حسب تغییر اجسامشان و هیچیک از این نفوس قبل از تولد و ایجاد جسمش  نبوده‌ و بعد از تولد آن حادث شده‌اند مانند ایجاد جسم ما در رحم مادر که بعد از آن روح و نفسی به آن تعلق میگیرد و جمیع اینها محسوس است و نیازی به استدلال بیشتر ندارد.

 

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 15 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد