احتیاج در جمیع موجودات و حوادث

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

پیش از این ثابت شد که تمامی مخلوقات حادث و مرکبند، لذا لازم است ایجاد کننده ای ، مؤلفی و مفسدی داشته باشند و قطعا خودشان نمیتوانند مکون و مفسد خود باشند، زیرا قبل از ایجاد نبوده اند و بعد از ایجاد هم نمیتوانند در نفس خود تغییری ایجاد کنند. و در میابیم که نفس شیئ قادر  به تغییر خود نیست و مغیر باید غیر خود آن چیز باشد. این مساله را واضح تر از هر جایی در خودمان میتوانیم ببینیم چنانکه از تغییر صفات و حالات خود عاجزیم و بود و نبودمان در دست ما نیست.

همچنین کواکب و اجسام آسمانی هم در وجود و حرکت و غیره محتاج خالق و محرکند، چنانچه به عیان میبینیم محرک هر چیزی غیر خود او است حال این محرک یا روح و طبع او است که عارضی بوده و مفارقت خواهد کرد یا صاحب اراده دیگری است.

پس معلوم شد که ایجاد کننده و مؤلف و محرک و مفسد غیر از ماده است و هیچ نیست جز فعل فاعل و قبول قابل.

حال که به ایجاد کننده ها و مؤلفین و محرک ها نگاه میکنیم در میابیم که که برای جمیع حوادث این عالم اسباب و آلات متعددی بکار گرفته میشود که برخی فوق دیگری است و متحرک بحرکت دیگری و مقترن بغیر و متصف بصفتی و از اجزاء متعدد فراهم شده‌اند.

مانند زراعتی که به رودخانه نیاز دارد، رودخانه از آب برف و باران ایجاد شده و آن از ابر فرو میریزد، ابر از تبخیر دریاها و آن نیز به وسیله خورشید انجام میشود الی اخر… و چیزی که در تمام این اسباب مشترک است احتیاجی است که به ما فوق و غیر خود دارند.

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد