فوائد و شرایط قرائت قرآن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

در جلد دوم کتاب طریق النجات، مرحوم محمد کریم خان کرمانی اع در مورد فواید و شرایط قرائت قرآن اینگونه می فرمایند:

فواید قرات قرآن:

۱- زبان نسبت به سایر اعضا برتریی دارد که در اعضای دیگر بدن نیست، و آن تأثیری است که با کلام خود میتواند در قلب دیگران داشته باشد، حتی اگر آن کلام باطل و دروغ باشد. پس سزاوار است که زبان با قرائت قرآن به عبادت و کلامی الهی مشغول شود.

۲- هر عملی که انجام میدهیم شبح هایی از آن ایجاد میشود و تأثیراتی بر اجسام اطراف خود میگذارد، هنگامی که به قرائت قرآن مشغول باشیم این اشباح و آن اجسام همه به دعا و استغفار برای انسان مشغول میشوند.

۳- برای قرآن ملائکه ای موکل هستند که هنگامی که به قرائت آن مشغول باشیم، باعث فرح آنها شده و در روز قیامت به این قرائت شهادت خواهند داد.

۴- ملائکه ای که کاتبان اعمال ما هستند صرفا آنچه از انسان ظاهر میشود را مینویسند و به نفس انسان آگاه نیستند، لذا به قرائت است که آنها چیزی در نامه اعمال ما خواهند نوشت.

۵- همانطور که در قبل گفته بودیم انسان از مراتبی باطنی و ظاهری خلقت شده (از عقل تا جسم) و تا جسم عملی انجام ندهد مراتب باطنی چیزی نخواهند داشت و کامل نخواهند شد. چرا که عمل روح، روح عمل جسد است پس تا جسد ما عملی انجام ندهد نفس و مراتب بالاتر تاثیری نخواهند یافت.

۶-  قرائت قران، شیاطین را از شخص و محیط دفع و طرد میکند.

۷- قرائت قرآن بر شنوندگان آن هم تأثیرات بسزایی داشته و اگر شخصی را متذکر کند، قرائت کننده در آن شریک خواهد بود.

 

اما قرائت قرآن شرایطی دارد:

۱- لازم است قرائت قربه الی الله باشد، نه بخاطر منفعتی دیگر.

۲- سزاوار است که وقت و مکانی را به قرائت قرآن اختصاص دهیم که در آن هر گونه مانعی که توجه را از خداوند برگرداند وجود نداشته باشد.

۳- با توجه و تدبر به معانی قران آن را قرائت کنیم. و به آنچه امر و نهی میکند و به مثال ها و داستانها و حقایقی که برای عبرت و آگاهی ذکر شده توجه کنیم.

۴- خداوند را مخاطب خودمان ببینیم و از زبان او بشنویم و از او و مکالمه با او رو بر نگردانیم و بی توجه نباشیم

۵- نیت بر تسلیم و اطاعت از آنچه میخوانیم را داشته باشیم. در این باب پیامبر ص میفرمایند : نزل القرآن علی خمسه اوجه حلال و حرام و محکم و متشابه و امثال فاعملوا بالحلال و اجتنبوا الحرام و اتبعوا المحکم و آمنوا بالمتشابه و اعتبروا بالامثال و ما آمن بالقرآن من استحل محارمه.

۶- هدف از قرائت تمام کردن یک سوره یا یک جزء نباشد. اگر مقدار کمی از قرآن را با توجه بخوانیم بهتر از قرائت زیاد آن بدون توجه است.

۷- هر چه که ما را از توجه به معانی قران باز میدارد دوری کنیم. (مانند مسائل صوت و لحن) چرا که مقصود حرکت زبان نیست، بلکه معانی آن است.

اما مردم در قرائت قران بر سه دسته اند:

۱- کسانی که صرفا زبان را حرکت میدهند و تدبری در قران ندارند. اینها زیانکار بوده و مصداق آیه ام علی قلوب اقفالها و دعا پیامبر ص هستند که فرمودند ویل لمن لاکها بین لحییه ثم لایتدبرها.

۲- کسانی که زبان را حرکت میدهند اما قلبشان نیز تبعیت زبان را میکند و میشنود و میفهمد که این راه رستگاری و درجه اصحاب یمین  است.

۳-  کسانی که قلبشان به معانی سبقت گرفته و سپس زبان را در اختیار قلب قرار میدهند که در واقع آنچه میخوانند ترجمه ای از آن چه در دل دارند میباشد. و این درجه مقربین است

ان شاءالله که قرآن را در برنامه های خود داشته و به قرائت آن توفیق داشته باشیم.

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

۶ دیدگاه‌

  1. Avatar سعید گفت:

    سلام
    بنده سوادچندانی در عربی ندارم بسیار مشتاقم که یاد بگیرم اما تابحال قسمت نشده یا سهل انگاری و تنبلی کرده ام اما آنچه که ذهنم را مشغول کرده اینست که احساس می کنم شرایط قرائت قرآن را ندارم .نه می دانم که صحیح دارم قرائت می کنم و نه هیچ معنی از آن را می فهمم و در مورد خواندن معنی فارسی هم که در بعضی از قران ها دیده ام مطمئن نیستم که معنی درستی باشد ! این بدین معناست که تا وقتی که من نتوانم درست بخوانم و درست معنی عربی بفهمم نباید قرآن بخوانم ؟

    • منصف منصف گفت:

      سلام علیکم.
      شما در هر صورت قرائت قرآن را ترک نکنید چرا که رحمت قرآن بیش از آن است که به امثال ما فیضی نرساند، تا حدی که اگر هیچ سوادی هم کسی نداشته باشد نگاه کردن به قرآن هم ثواب دارد.
      و البته باید پیوسته در صدد رشد و ترقی و کسب معرفت باشیم.

      • Avatar سعید گفت:

        متشکرم .
        چگونه می بایست پیوسته درصدد رشد و ترقی و کسب معرفت باشیم ؟ آیا خواندن کتب بتنهایی کافیست ؟

        • منصف منصف گفت:

          اولین مرحله برای رشد و ترقی، یقین در اعتقادات و متشرع بودن و متخلق شدن به اخلاق حسنه است.
          پس از آن با ادامه دادن مطالعات و غافل نشدن از اهل بین علیهم السلام راه را خواهید یافت

  2. Avatar سعید گفت:

    متشکرم ان شالله خداوند توفیق عمل بهمون بدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد