صفات کمالیه پروردگار

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

پیش از این دانستیم که جمیع موجودات حادث و محتاجند و ایجاد کننده و محرکی نیازمندند و در هر امری به شخص و اسباب دیگری وابسته اند. لذا فاعلی باید باشد که از همه اینها بی نیاز بوده و خودش مقترن و وابسته به دیگری نباشد و به حرکت دیگری متحرک نشود و ایجاد کننده ای نداشته باشد (چرا که دوباره خود نیز محتاج به خالقی میباشد) یعنی قدیم و غنی باشد، و اوست که باید هر کدام را از قوه به فعلیت برساند و اصل همه افعال از او بوده و ابتدا و انتهای هر چیزی باشد.

حال این فاعلی که قدیم و غنی بودن او ثابت است، باید احد و یکتا باشد، چرا که هر دو چیزی باید مرکب از اجزایی مختلف باشند تا سبب امتیاز آنها باشد، و ترکیب صفت شیئ حادث است چرا که نیاز به مؤلف و ترکیب کننده ای خواهد داشت و همچنین شیئ مرکب، محتاج به اجزاء خودش میباشد و بی نیاز بودن آن به کلی زیر سوال خواهد رفت، پس پی میبریم که آن فاعل اول قدیم، باید یکتا و یگانه باشد.

حال که حدوث این عالم ثابت شد و وجود قدیم احدی اثبات گردید سایر صفات او براحتی اثبات میشود

چرا که در حیوه او بحثی نیست زیرا میت نمیتواند خالق زندگان و زندگانی باشد

همچنین در علم او شکی نیست زیرا که نادان دانائی را نمیآفریند و آنچه را که نمیداند را نمیتواند ایجاد کند

و همچنین در شنوائی و بینائی او شبهه نیست زیرا باید آگاه به مسائل مخلوقاتش باشد.

و در حکمت او جای سخنی نیست زیرا که غیر حکیم نمیتواند چنین خلقتی را در نهایت حکمت ایجاد کند.

و همچنین سایر صفات کمالیه ای که آن پروردگار یکتا باید داشته باشد، پس نیازی به طولانی کردن مطلب نداریم و غرض ما در این مطالب تدقیقات حکما و فلاسفه نیست و هر کس بیشتر از این خواسته باشد میتواند به کتاب ارشادالعوام مراجعه کند، که از قسمت دانلود کتاب ها قابل دریافت است.

 

 

 

 

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 2 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد