مقامات حضرت فاطمه علیها السلام

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

بنابر مقدمه ای که طی پست قبلی ذکر کردیم، مرحوم محمد کریم خان کرمانی اع در کتاب مبارک ارشاد میفرمایند: مقام حضرت علی علیه السلام مقام عقل است نسبت بحضرت فاطمه علیها السلام و مقام حضرت فاطمه س مقام نفس است نسبت به ایشان، اگر چه نسبت بکل مخلوقات بالاتر از فؤاد آنها است چنانکه توضیح خواهیم داد.

اما عقل مقام معنی و پنهانی است و نفس مقام صورت و پیدائی است پس حضرت علی ع مقام عقل و ماده را دارد و مقام صفت و رنگ و شکل ایشان مقام حضرت فاطمه س است، یعنی صورت آفتاب امیر المؤمنین علیه السلام، حضرت زهرا است که همه درخشندگیها از آن صورت است و از این جهت آن بزرگوار را زهراء گفتند یعنی درخشنده.

پس مقام صاحب نور و روشن‌فرمائی و تابندگی مقام حضرت فاطمه است و جمیع عالم بنور حضرت فاطمه س برپاست که آخرین مقام را در ائمه دارا هستند. و مقام بقیه ائمه علیهم السلام از تمام مقامات بیان و معانی و باب بودن برتر است و مجموع این مقامها که برای ائمه ذکر میشود همه مقامهای حضرت فاطمه علیها السلام است .

مقام باب برای ایشان است زیرا باب بودن ائمه مقام صورت ایشان است که بآن صورت فیض‌بخشی میکنند، که صورت ائمه طاهرین مقام حضرت فاطمه س می باشد.

همچنین مقام معانی هستند زیرا که معانی مقام صفتهای کلی است و مقام صفت مقام صورت است و مقام صورت باز مقام نفس است نهایت چون کلی است غیب نفس است پس مقام معانی هم مقام غیب حضرت فاطمه باشد علیها السلام پس آن بزرگوار است صفتهای کلی خداوند عالم، یعنی آن بزرگوار است علم خداوند که محیط بر هر چیزی است و قدرت او که مسلط است بر هر چیزی و نور او که روشن کرده است جمیع عالم امکان را و همچنین سایر صفات کلیه خداوند عالم.

اما بیان در مقام آن جناب است بجهت آنکه خداوند عالم تا خود را بطور بیان نشناساند بکسی، کسی او را نخواهد شناخت و اگر باید بشناساند پس باید بظهور بیاید، چرا که تا ظاهر نشود کسی او را نخواهد شناخت و پس ظهور خداوند به ائمه است و  ظهور ائمه علیهم السلام مقام حضرت فاطمه است پس مقام بیان هم مقام حضرت فاطمه است نهایت مقام حقیقت فاطمه است علیها السلام و مقام سایر ائمه علیهم السلام از وهم و ادراک و اشاره و عبارت خلایق برتر است.

در ادامه مرحوم محمد کریم خان کرمانی اع می فرمایند:

پس جمیع مقامهای معرفت در مقام حضرت فاطمه باشد علیها السلام و تفاضل پیغمبران در معرفت خدا بحسب معرفت ایشان است بحضرت فاطمه علیها السلام.

آه آه مردم چقدر قصور و تقصیر داشته‌اند در معرفت پیشوایان دین و چگونه ایشان را مثل خود انگاشته بودند حتی آنکه القاب زنان منحوس خود را فاطمه الزمانی کردند و نشناختند فاطمه را که هر گاه پیغمبران اولوا العزم خدا را باعلی فهم و ادراک خود توحید کنند هفتاد مرتبه از مقام ظاهر حضرت فاطمه پست‌تر خواهد بود و بمقام پست آن بزرگوار باعلی حقیقت خود نمیرسند و جمیع علمها و معجزها که پیغمبران را بود از فاضل فیضهای حضرت فاطمه بود که بایشان انعام کرده بود.

ولادت با سعادت صدیقه اکبر حضرت فاطمه سلام الله علیها را به دوستان ایشان تبریک عرض میکنم، انشاء الله که زین پس با معرفت بیشتری از ایشان یاد کنیم.

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + ده =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد