نیروز, نوروز و ظهور, نوروز محمد کریم خان کرمانی, نوروز در احادیث, نوروز, دعای نوروز

نوروز و ظهور

در تقویم شمسی نوروز روز ظهور بقیه الله (عج) است که در ایام هفته روز جمعه و در تقویم قمری روز عاشورا را برای آن ذکر کرده اند. البته تمامی این موارد از نشانی های حتمی نیست و میتواند در عین صحت مطلب، ظهور را در تمامی ایام سال متوقع باشیم چرا که هم برای نوروز و هم عاشورا احادیثی مانند نَیروزُنا کُلُّ یَومٍ  و  کل یوم عاشورا  روایت شده است.

و همچنان که نوروز در علم هیئت نقطه اعتدال بهاری، اول حمل است لذا میتوان چنین برداشت کرد که مراد از نوروز، روز هایی است که مبداء اتفاقات بزرگ عالم میباشد.چنانکه در حدیث روایت شده از معلا از امام صادق علیه السلام اتفاقات ذیل را در نوروز میشمارند:

  1. میثاقی که خداوند در عالم ذر از بندگانش گرفت و فرمود الست بربکم و جملگی بلی گفتند.
  2. اولین روزی است که در آن خورشید طلوع کرد و باد وزید و در آن گل های زمین خلق شد.
  3. در آن کشتی نوح (ع) بر کوه جودی قرار گرفت.
  4. کسانی که از بنی اسرائیل از شهر خارج شده و مردند در این روز دوباره خداوند زنده ی شان گردانید.
  5. جبرئیل بر پیامبر در این روز نازل شد.
  6. پیامبر(ص) على(ع) را بر دوش خود گرفت تا على(ع) بت هاى قریش را از بالاى خانه کعبه فرو ریزد همچنین ابراهیم(ع) در چنین روزى بت ها را شکست.
  7. پیامبر(ص) به اصحاب خود امر کرد با على(ع) به عنوان امیرمومنان در روز غدیرخم بیعت کنند.
  8. پیامبر(ص)، على(ع) را به وادى جنیان فرستاد تا ازآنها در پذیرش اسلام و پیامبر(ص) بیعت بگیرد.
  9. در چنین روزی پس از مرگ عثمان براى خلافت حضرت على(ع) بیعتى دوباره شد.
  10. درچنین روزى على(ع) (درعصر خلافتش) در جنگ نهروان بر خوارج پیروز شد و مخدج ذوالثدیه (سردمدار خوارج) را کشت.
  11. در چنین روزى صاحب امر (عج) از پرده غیب آشکار مى شود.
  12. در چنین روزى امام زمان (عج) بر دجال پیروز مى گردد واو را در میدان کناسه کوفه به دار مى کشد.

حال ظهور امام زمان ع هم میتواند در معنای ظاهری نوروز باشد یعنی اول بهار و اول برج حمَل باشد و همین به این معنی که دوران پاییز و زمستانِ دیانت طی شده و باید بهار آن برسد. مانند آن دوران ابابکر و عمر و عثمان که به ترتیب زمان را از اعتدال خارج کردند و لازم شد حضرت علی ع با خلافت ظاهری خود بهاری دوباره ایجاد کنند. و انشاء الله بهار ما نیز در آخر الزمان برسد.

به هر حال در تکریم نوروز بایدجهت اسلامی و حکمی آن را در نظر گرفت نه جایگاه باستانی و مجوسیت آن را و در این راه از سنت های مذموم و بدعت های آن دوری کرده و اعمال اسلامی آن را بجا بیاوریم.

در مورد نوروز مرحوم کرمانی اع نیز در جلد سوم کتاب مبارک ارشاد العوام میفرمایند:

در حکمت لازم شد که روز خروج آن بزرگوار روز نوروز باشد بجهت آنکه روز نوروز روزی است که خداوند عالم عالم را آفریده و آن زمان هم زمان اول دوره اعتدال است پس باید روز نوروز باشد چنانکه روایت شده است از حضرت صادق علیه السلام روز نوروز روزی است که ظاهر میشود در آن قائم ما اهل بیت و خداوند او را بر دجال ظفر دهد و او را بصلابه زند در کناسه کوفه و هیچ روز نوروز نمی‌آید مگر آنکه ما امید فرج داریم چرا که آن از روزهای ماست که فرس آنرا حفظ کرده است و شما آنرا ضایع کرده‌اید.

همچنین در جامع و هدایه العوام (که از کتب فقهی ایشان است)، غسل را برای نوروز مستحب دانسته اند.

من نیز به تمام خوانندگان گرامی نوروز را تبریک عرض کرده و سالی پر از موفقیت را ارزومندم.

و یا مَولاىَ یا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْکَ وَ عَلى الِ بَیْتِکَ هذا یُومُ النَّیْرُوزِ وَ هُوَ یَومُکَ الْمُتُوَقَّعُ فیهِ ظُهُورُکَ وَ الْفَرَجُ فیهِ لِلْمُؤمِنینَ عَلى یَدَیْکَ وَ قَتْلُ الْکافِرینَ بِسَیْفِکَ وَ اَنَا یا مَولاىَ فیهِ ضَیْفُکَ وَ جارُکَ وَ اَنْتَ یا مَولاىَ کَریمٌ مِنْ اَولادِ الْکِرامِ وَ مَأمُورٌ بِالضِّیافَهِ وَ الاِْجارَهِ فَاَضِفْنى وَ اَجِرْنى صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْکَ وَ عَلى اَهْلِ بَیْتِکَ الطّاهِرینَ.

 

 

 

 

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *