مختصری در مورد عدل خداوند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

پیش از این، یکتایی را ثابت کردیم که از روی حکمت، عالم خلق را بنا نهاده و بی نیاز از ما سوی است، لذا احتیاجی به ظلم ندارد چرا که ظلم ناشی از حاجت و ترس است و آن یکتای بی نیاز از آن منزه بوده چرا که همه به قدرت او وجود دارند و حرکت میکنند و ظلم کردن چنین کسی عبث است و کار عبث و بیهوده از شخص حکیم سر نمیزند.

همچنین مهربانی است که هیچ حالتی از حالات ما را از رحمت و رأفت و عنایت و توجه خود خالی نکرده، و جمیع این عالم و افلاک و ستارگان را برای انسان میگرداند و همه موجودات ما دون را برای مصلحت انسان قرار داده و مسخرش نموده است.و چنین مهربان بی نیازی ظلم نخواهد کرد.

اما بلاها ، امراض و هر آنچه به آن کراهت داریم همه برای مصالحی است که خود دانا است، همچنانکه گاهی پدر و مادر فرزند عزیز خود را برای تربیت میزند و طفل گمان میکند که او قصد اذیت دارد، یا درمانی را بر بچه تحمیل میکنند که برای او سخت و مکروه به نظر می آید. برای خود ما نیز زیاد پیش آمده که از موضوعی دلخور بوده و انکار و اکراه از آن داشتیم، یا به خواسته ای نرسیدیم و بعد از مدتی به مصلحت آن پی برده ایم.

در مباحث بعدی پیرامون عدل خداوند، به بحث سنگین جبر و تفویض خواهیم پرداخت، که تکمیل شدن این پست به آن بحث وابسته است.

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هشت =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد