مشتری مریخ کرسی عطارد عرش شمس زهره زحل جسم مطلق افلاک

تعداد کرات حاصل از تفصیل جسم

هفته پیش کیفیت تفصیل جسم مطلق را توضیح داده و گفتیم که اجزاء جسم به نسبت لطافت خود به صورت کراتی از هم جدا میشوند.

این تفصیل از مبدأ قرب تا نهایت بعد درجه بندی شده و مراتب مختلفی دارد و هر مرتبه ای نیز این دو جهت را به نسبت دارا است و هر چه مراتب و درجات به مبدأ نزدیک تر شود آثار مبدأ قویتر شده و بالعکس در درجات پایینتر آثار نفس قوی تر میباشد.

اما در کل سه مرتبه از آن به سمت مبدأ و ۴ مرتبه به پایین و به سوی نهایت بعد است. ( به این خاطر در حکمت مبدأ اعداد فرد ۳ بوده و مبدأ اعداد زوج چهار می باشد).

سه مرتبه ای که به سمت بالا است عبارت است از ۱- عرش  ۲- کرسی  ۳- افلاک     (و چهار مرتبه پایین عناصر اربعه می باشد که در پست های بعدی به آنها خواهیم رسید.)

اما مرتبه اول که مقام عرش است، رتبه همشکلی با مبدأ بوده و نشانه اوست و متعالی از تعلقات است و کثرتی در آن نیست.

مرتبه دوم که مقام کرسی است مبدأ تعلقات می باشد.

مرتبه سوم مقام افلاک است که منتهای تعلق بوده و خود به هفت فلک تقسیم میشود.

سِر هفت بودن افلاک به جهات حکایتی است که باید از ۳ مرتبه بالا و ۴ مرتبه پایین داشته باشند چرا که شأن تعلق ارتباط داشتن به هر دو طرف است.

بنابراین از بین افلاک، شمس (یادآور جسم مطلق بوده و در مرکز است) ، زحل و قمر حکایت سه رتبه بالا که به سوی مبدأ هستند را میکنند و مشتری (یادآور هوا) ، مریخ (یادآور آتش) ، زهره (یادآور آب) و عطارد (یادآور خاک) حکایت چهار رتبه پایین یعنی عناصر اربعه را میکنند.

برای فهمیدن کامل این مطلب نیاز به دانستن علم نجوم، کیمیا و حکمت است و چون در این سلسله مباحث علم طب را دنبال میکنیم زیاد به این مباحث وارد نشده و به اختصار اکتفا میکنیم، زیرا آنچه که بیشتر به طب مربوط میباشد، احوال چهار مرتبه ای است که به نفس نزدیک تر است.

به قول مرحوم کرمانی اع فافهمه ان کنت تفهم.

 

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

شما ممکن است این را هم بپسندید

۲ پاسخ‌ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *