عالم مثال, خیال, خواب, چگونه خواب میبینیم, sleep, dream

چگونه خواب میبینیم؟

خداوند عوالم بسیاری خلقت فرمود و انسان را در هر عالمی پایین فرستاد و مشعری از هر عالم در او قرار داد تا بتواند آیات خداوند را در هر کدام از این عوالم ببیند.

از جمله عالم هایی که خداوند خلقت فرموده، عالم مثال است که مانند همین عالم آسمان و زمین و کوه و دریا و صحرا و انسان و حیوانی دارد با این تفاوت که از این عالم لطیف تر بوده و به این چشم های ظاهری دیده نمیشود.

همانطور که برای این عالم چشمی در بیرون سر قرار داد تا بتوانیم رنگ ها، اشکال و اجسام را ببینیم، چشمی هم در درون سر قرار داد تا با آن عالم مثال قابل رؤیت باشد، که از آن چشم به عنوان خیال نامبرده میشود.

چگونگی فعالیت چشم داخلی به اینصورت است که اگر روح انسان متوجه چشم ظاهری شود، باعث تاریک شدن چشم داخلی شده و بالعکس هنگامی که چشم ظاهری بسته شده و بخواب رویم چشم داخلی فعال خواهد شد و عالم مثال پدیدار میشود.

البته با ریاضت های مختلف امکان این وجود دارد که بدون خوابیدن هم شخصی بتواند توجه خود را از چشم ظاهری خود برداشته و عالم مثال را مشاهده کند.

چگونگی فعالیت چشم باطنی (خیال) مانند چشم ظاهری ما مانند آینه ای است که عکس هر آنچه در آن بی افتد را میبیند و اگر چیزی مقابل آن نیامده باشد نخواهد دید.

همچنین همانطور که در مطلب حواس پنجگانه باطنی توضیح دادم، خیال به حواس ظاهری وابسته بوده و صورت ها را از چشم ظاهری میگیرد با این تفاوت که اطلاعات را ذخیره کرده و مانند چشم ظاهری صرفا آینه نیست.

به همین خاطر در خواب با چیز ها و افرادی سر و کار داریم که در بیداری با آنها سر و کار داشته ایم و معمولا چیزهایی که به آن عادت داریم میبینیم، با این تفاوت، که افراد و اشیاء گذشته نیز حضور دارند زیرا همانطور که گفتیم خیال اطلاعات را نگاه میدارد.

در مورد تأثیر عادت ها در دیدن خواب مرحوم کرمانی اع میفرمایند:

از این جهت است که دروغگویان خوابشان معتبر نیست چرا که خیالشان عادت به دروغ دارد و خواب اهل عادات چندان اعتباری ندارد و همچنین خواب شاعران را اعتباری نیست زیرا که خیالشان عادت به تشبیهات بعیده و مدایح کاذبه دارد، باری انسان به هر چه عادت کرد آن عادت ملکه خیال میشود و در اغلب اوقات مصور به آن صورت میشود.

اما آنچه که در خواب غیر طبیعی است، ایراد آن از همان چشم باطنی ماست که دچار اعوجاجی شده است، مانند آینه ای که صاف و بی رنگ باشد در نتیجه شاخص را نیز همانطور که هست نشان میدهد، اما اگر دارای اعوجاجی بوده یا رنگی باشد آنچه نشان میدهد نیز خلاف واقع است. یا مانند همین چشم انسان که اگر ایراد داشته باشد دو بین شده یا مثلا هر چیزی را مایل به رنگ خاصی میبیند.

اما اعوجاج و خرابی چشم داخلی (خیال) ما دلایل مختلفی میتواند داشته باشد که انشاء الله در هفته آینده موارد آن را مرور میکنیم.

 

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

شما ممکن است این را هم بپسندید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *