چگونه خواب میبینیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

خداوند عوالم بسیاری خلقت فرمود و انسان را در هر عالمی پایین فرستاد و مشعری از هر عالم در او قرار داد تا بتواند آیات خداوند را در هر کدام از این عوالم ببیند.

از جمله عالم هایی که خداوند خلقت فرموده، عالم مثال است که مانند همین عالم آسمان و زمین و کوه و دریا و صحرا و انسان و حیوانی دارد با این تفاوت که از این عالم لطیف تر بوده و به این چشم های ظاهری دیده نمیشود.

همانطور که برای این عالم چشمی در بیرون سر قرار داد تا بتوانیم رنگ ها، اشکال و اجسام را ببینیم، چشمی هم در درون سر قرار داد تا با آن عالم مثال قابل رؤیت باشد، که از آن چشم به عنوان خیال نامبرده میشود.

چگونگی فعالیت چشم داخلی به اینصورت است که اگر روح انسان متوجه چشم ظاهری شود، باعث تاریک شدن چشم داخلی شده و بالعکس هنگامی که چشم ظاهری بسته شده و بخواب رویم چشم داخلی فعال خواهد شد و عالم مثال پدیدار میشود.

البته با ریاضت های مختلف امکان این وجود دارد که بدون خوابیدن هم شخصی بتواند توجه خود را از چشم ظاهری خود برداشته و عالم مثال را مشاهده کند.

چگونگی فعالیت چشم باطنی (خیال) مانند چشم ظاهری ما مانند آینه ای است که عکس هر آنچه در آن بی افتد را میبیند و اگر چیزی مقابل آن نیامده باشد نخواهد دید.

همچنین همانطور که در مطلب حواس پنجگانه باطنی توضیح دادم، خیال به حواس ظاهری وابسته بوده و صورت ها را از چشم ظاهری میگیرد با این تفاوت که اطلاعات را ذخیره کرده و مانند چشم ظاهری صرفا آینه نیست.

به همین خاطر در خواب با چیز ها و افرادی سر و کار داریم که در بیداری با آنها سر و کار داشته ایم و معمولا چیزهایی که به آن عادت داریم میبینیم، با این تفاوت، که افراد و اشیاء گذشته نیز حضور دارند زیرا همانطور که گفتیم خیال اطلاعات را نگاه میدارد.

در مورد تأثیر عادت ها در دیدن خواب مرحوم کرمانی اع میفرمایند:

از این جهت است که دروغگویان خوابشان معتبر نیست چرا که خیالشان عادت به دروغ دارد و خواب اهل عادات چندان اعتباری ندارد و همچنین خواب شاعران را اعتباری نیست زیرا که خیالشان عادت به تشبیهات بعیده و مدایح کاذبه دارد، باری انسان به هر چه عادت کرد آن عادت ملکه خیال میشود و در اغلب اوقات مصور به آن صورت میشود.

اما آنچه که در خواب غیر طبیعی است، ایراد آن از همان چشم باطنی ماست که دچار اعوجاجی شده است، مانند آینه ای که صاف و بی رنگ باشد در نتیجه شاخص را نیز همانطور که هست نشان میدهد، اما اگر دارای اعوجاجی بوده یا رنگی باشد آنچه نشان میدهد نیز خلاف واقع است. یا مانند همین چشم انسان که اگر ایراد داشته باشد دو بین شده یا مثلا هر چیزی را مایل به رنگ خاصی میبیند.

اما اعوجاج و خرابی چشم داخلی (خیال) ما دلایل مختلفی میتواند داشته باشد که انشاء الله در هفته آینده موارد آن را مرور میکنیم.

 

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. Avatar پیرو گفت:

    با عرض سلام و تشکر از زحمات شما که اذهان امثال حقیر را با مطالبی از بعض فرمایشات معصومین ص که نوعا در جای دیگر گفته نشده آشنا میکنید.

    و اما سوال:
    اولا در خصوص آسمان، کوه، زمین، دریا، صحرا، انسان و حیوان که اشاره نموده اید که عالم مثال، آنها را داراست، آیا منظور “آسمان، کوه، زمین، دریا، صحرا، انسان و حیوان” ی از عالم اجسام است که در خیال تصور میکنیم؟ (مثل خیال کردن دریای خزر یا کوه سبلان) یا اینکه در عالم مثال برای کلمات فوق مظهر دیگری از جنس عالم مثال وجود دارد؟
    ثانیا در خصوص سایر مراتب هشتگانه از جسم، مثال، ماده، طبیعت، روح، نفس، عقل و فواد که در گفتار مرحوم کرمانی اع به آنها اشاره شده، کیفیت این امور چگونه است؟ (مثلا مظهر اجزا عالم مثال در عالم ماده را به چه کیفیتی میتوان تعبیر کرد؟)

    • منصف منصف گفت:

      سلام علیکم و رحمه الله
      ابتدا از تاخیر در پاسخگویی عذرخواهم
      آنچه بیان شده برداشت ناقصی از فرمایشات مشایخ اعلی الله مقامهم است که باید سپاس گذار ایشان باشیم.

      اما مسأله ای که طرح فرموده اید از مسائل مشکل است که بنده علم به تمام آن ندارم و پیشنهاد میکنم به کتاب تأویل الاحادیث از مرحوم آقای حاج محمد کریم خان کرمانی اع و دروس مربوطه از آقای حاج محمد خان کرمانی اع مراجعه فرمایید.
      اما برای اینکه سوال شما بی جواب نماند، آنچه از بعضی فرمایشات برداشت کرده ام این است که اولاً هر موجودی حقیقتی دارد که اصل آن در مبدأ ایجاد اوست و همچنین عکسی در تمام عوالم ما دون خود انداخته، به اینطور که در هر عالمی صورتی از اجزاء همان عالم که تناسبی با آن حقیقت دارد ایجاد شده و ماننده آینده منعکس کننده آن حقیقت است.

      ثانیاً (در مورد خواب که مساله مورد بحث است)، مشعر خواب و خیال یکی است، یعنی همانطور که در بیداری خیالی از حقایق جسمانی که علمی در مورد آن داریم میکنیم، در عالم خواب هم حقایقی که دیده میشود مصور شدن علم ما به آنها است که از عالم نفس تنزل پیدا کرده و به حس مشترک ما که واسطه بین حواس دنیایی و مثالی است میرسد و چشم باطنی ما آنرا بر لوح حس مشترک می بیند.
      آنچه عرض کردم مانند این است که با دوربین (چشم ظاهری) از صحنه هایی واقعی عکس میگیریم و به هارد (نفس ما) منتقل میکنیم، بعد در زمان های دیگر آن تصاویر را بر صفحه کامپیوتر (حس مشترک) باز میکنیم و میبینیم، و اینکه گاهی در خواب حقایق را متفاوت میبینیم مانند آن است که تصاویر با فتوشاپ ویرایش شده باشد که همان ویرایش هم با استفاده از داده های دیگری است که در هارد داشتیم.

      و اما مساله آخر اینکه قطعا اجزاء هر عالمی از جنس همان عالم است و اجزاء هم حالات مختلفی دارد، هر عالمی حقایقی دارد که اصلش از همانجاست (مانند حقیقت انسان ها در عالم نفس)، صورت هایی دارد که منعکس کننده حقیقتی از عوالم بالاتر است (مانند جسم مثالی یا دنیای همان انسان در برزخ و دنیا) و حقایقی که اصلش از عوالم پایین تر است اما بواسطه شخص ثالث مافوقی، حقیقتی هم در آن عالم بالاتر پیدا کرده (مثل اجسام دنیایی که علم به آنها توسط انسان به عالم نفس بالا رفته.

      امیدوارم که از عرایض ناقص بنده جوابی گرفته باشید.
      سلمکم الله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + سیزده =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد