چگونه خواب های واقعی میبینیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

در پنجشنبه هفته پیش بیان کردیم که علت خواب های غیر واقعی و بدون تعبیر چیست و چگونه میتوانیم رویا های صادقه داشته باشیم.

در ادامه بدانیم که خواب، مؤثر در خارج نیست همانطور که آینه تأثیری در شاخص خارجی ندارد، اما خواب میتواند کاشف و بیان کننده امورات خارجی در گذشته، حال یا آینده باشد.

البته به جز حجج الهی علیهم السلام که خود علت وجود کایناتند و هر چه در خاطر و خیال ایشان بگذرد همان مؤثر  و سبب حدوث حوادث است.

اما سبب اینکه در خواب بر اموری از حال یا آینده مطلع میشویم که در بیداری نمیدانستیم این است که، هنگام خواب حواس ظاهری خاموش شده و روح در قلب جمع شده و متوجه مغز میشود و با چشم درونی (خیال) خود در غیب این عالم سیر میکنیم، و ملائکه ای که تقدیرات خداوند را فرود می آورند در معرض آینه خیال ما قرار میگیرند و به همان صورت حقایقی را بقدر قابلیت خود میبینیم.

در مورد سبب ملاقات خیال انسان با ملائکه مرحوم کرمانی اع میفرمایند:

خیال چون بر فطرت الهیه باشد متوجه علیین میشود که محل نفس قدسیه است و نفس قدسیه در سماوات است در محل کرسی الهی و لوح محفوظ  و از عرش الهی به کرسی نازل شده و آنجا اصل تفصیل همه تقدیرات است و همه تقدیرات از آنجا نازل میشود به آسمان های هفتگانه و در آسمانها ممیز میشود و لکن برای هر کسی بقدر قابلیت و وسعت او از عرش عظیم رحمانی بعرش قلب او میرسد و از عرش قلب او به کرسی صدر نفس او میرسد و از کرسی صدر نفس او بسماوات خیال او نازل میشود و از این جهت هر مؤمنی خواب بقدر اندازه خود میبیند و بر همه تقدیرات آگاه نمیشود.

البته همانطور که گفته بودیم دیدن خواب های واقعی به این شرط است که چشم خیال بوسیله مواردی که ذکر شد معیوب نشده و بر فطرت الهیه خود باشد و با ایمان و ذکر و طهارت خوابیده باشیم، چرا که در صورت معیوب بودن خیال، عوض ملائکه شیاطین به خیال ما تعلق گرفته و دروغ و باطل القا میکنند و بیننده هم هر چه میبیند همان است که آنها نشان میدهند و همه باطل و اضغاث احلام است.

مگر اینکه عالمی به تعبیر خواب مسلط باشد و بداند که هر شیطانی چه گفته و راست را چگونه کج کرده اند. چنین شخصی میتواند آن خواب ها را هم معنی کرده و اصل آن را بیان کند، مانند خواب پادشاه مصر که همه معبران گفتند (قالوا اضغاث احلام و ما نحن بتأویل الاحلام بعالمین). و حضرت یوسف میدانست و تعبیر و تأویل کرد.

اماخواب های واقعی در اصل مختص مؤمنین بوده و خواب کفار غیر واقعی است. اما تفصیلی در این جمله لازم است، به این طور که مؤمنین عصات به علت توجهی که به خاطر عصیان یا رعایت نکردن بعضی موارد، به شیاطین میکنند بیشتر خواب هایشان بی اعتبار است و مؤمنین کامل کمی از خواب هایشان بی اعتبار است و تنها ائمه معصومین علیهم السلام که حجت های کلی خداوند میباشند تمامی خواب هایشان معتبر و وحی و الهام است و تنها ایشان بر جمیع تقدیرات آگاه میشوند.

از آن طرف کفار هم ممکن است در موارد معدودی بر فطرت اصلیه نظر کنند و خوابی مطابق واقع ببیند و باز چون علل و امراض ایشان غلبه کند به حال خویش بازگردند.

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد