اسطقسات قریبه

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

در مطالب پیش گفتیم که در تولد انسان، افلاک جنبه فاعلیت و جایگاه پدر را دارا هستند و عناصر جنبه قابلیت و جایگاه مادر را دارند.

و گفتیم که مراتب و حواس باطنی انسان از افلاک خلق شده و جسد ظاهری و جمادی از عناصر ترکیب یافته است.

اما نکته ای که در این مطلب خواهیم گفت این است که عناصر به خودی خود و بنابر طبیعت اولیه ای که دارند قابل ترکیب نیستند، چرا که هر کدام حیز و جایگاهی داشته و در غیر آن بالطبع قرار نخواهند گرفت (آتش و هوا بالا رونده و دارای رقت هستند و آب و خاک پایین رونده و دارای غلظت هستند).

لذا ترکیب عناصر نیازمند تدبیری است که این غیر ممکن را ممکن کند و این تدبیر جمع شدن آنها به سه کیان و شالوده است که از آنها به روح، نفس و جسد یا به عبارتی آب، روغن و خاک تعبیر می آوریم، و تا عناصر در این سه کیان ترکیب نشوند، موالید به وجود نخواهند آمد. پس اسطقسات قریبه همین سه تا هستند و عناصر اسطقسات بعیده می باشند.

در ادامه مرحوم کرمانی اع می فرماید:

و الطبیب ما لم‌یفرق بین الاسطقسات البعیده و القریبه لم‌یتمکن من العلاج الحقیقی الوحی و نحن ان شاء الله تعالی نفصل القول فی ذلک حتی ینفع الله به اخواننا الاطباء و سایر ابناء الحکمه.

ان شاءالله در مباحث بعدی به تفصیل این موضوع خواهیم پرداخت.

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد