اسطقسات قریبه
در مطالب پیش گفتیم که در تولد انسان، افلاک جنبه فاعلیت و جایگاه پدر را دارا هستند و عناصر جنبه قابلیت و جایگاه مادر را دارند.
و گفتیم که مراتب و حواس باطنی انسان از افلاک خلق شده و جسد ظاهری و جمادی از عناصر ترکیب یافته است.
اما نکته ای که در این مطلب خواهیم گفت این است که عناصر به خودی خود و بنابر طبیعت اولیه ای که دارند قابل ترکیب نیستند، چرا که هر کدام حیز و جایگاهی داشته و در غیر آن بالطبع قرار نخواهند گرفت (آتش و هوا بالا رونده و دارای رقت هستند و آب و خاک پایین رونده و دارای غلظت هستند).
لذا ترکیب عناصر نیازمند تدبیری است که این غیر ممکن را ممکن کند و این تدبیر جمع شدن آنها به سه کیان و شالوده است که از آنها به روح، نفس و جسد یا به عبارتی آب، روغن و خاک تعبیر می آوریم، و تا عناصر در این سه کیان ترکیب نشوند، موالید به وجود نخواهند آمد. پس اسطقسات قریبه همین سه تا هستند و عناصر اسطقسات بعیده می باشند.
در ادامه مرحوم کرمانی اع می فرماید:
و الطبیب ما لمیفرق بین الاسطقسات البعیده و القریبه لمیتمکن من العلاج الحقیقی الوحی و نحن ان شاء الله تعالی نفصل القول فی ذلک حتی ینفع الله به اخواننا الاطباء و سایر ابناء الحکمه.
ان شاءالله در مباحث بعدی به تفصیل این موضوع خواهیم پرداخت.