نقش اسطقسات قریبه در تولد انسان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

هفته پیش اسطقسات قریبه را به شرح آب، روغن و خاک توضیح دادیم. حال جایگاه این اسطقسات قریبه را در تولد انسان بیان میکنیم.

همانطور که مسَلم است، انسان از نطفه پدر و مادرش متولد شده، و هر دو نطفه مرکب از عناصر اربعه می باشند و عناصر اسطقسات آن دو است که به شکل این دو مایع(نطفه ها) استحاله شده و تغییر شکل داده اند.

پس عناصر را اسطقس بعیده و دو نطفه را اسطقس قریبه محسوب میکنیم. به این طور که نطفه مادر آب است زیرا دارای طبعی سرد و تر بوده و مانند آب رقیق است. و نطفه پدر روغن است چرا که غلیظ، چرب و با طبعی گرم و خشک می باشد.

اما این دو نطفه با مزاج های متضادی که دارند، به خودی خود با هم ابداً ترکیب نمیشوند، به این خاطر خداوند ملکی را قرار داده که قبضه ای از خاک را بین این دو قرار دهد تا نقش رابط را داشته و سه کیانی که برای ایجاد موالید لازم است برقرار باشد. و نقش خاک به این صورت است که به برودت خود با نطفه مؤنث مرتبط شده و به یبوست خود با نطفه مذکر مناسبت پیدا کند و به این سبب تألیف مابین این دو نطفه ممکن میشود.

پس در مراتب روح و نفس و جسد که بیان کرده بودیم، نطفه مادر بر مزاج روح بوده، نطفه پدر بر مزاج نفس است و خاکی که ملکی بین آن دو قرار داده بر مزاج جسد است و از این جهات است که خداوند می فرماید انا خلقنا الانسان من نطفه امشاج.

 

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. Avatar صالح گفت:

    گفته شده که به خاطر اختلاف مزاجی که این دو نطفه با هم دارند با هم ترکیب نمیشوند و لاجرم ملکی میاد و آنها را به واسطه خاک باهم ترکیب میکند…
    ولی ما میبینم و مشاهدات علمی و تجربی هم نشون داده و دیگه جای هیچ شکی هم نمانده که اسپرم مرد با واسطه دمی که دارد و به واسطه رطوبت و ابهای موجود در رحم زن راحت با دم خود مثل یک ماهی شنا و حرکت کرده و به سمت تخمک میرود و با ان نفوذ میکند و آن را بارور کرده و تقسیمات سلولی شروع میشود …حالا چطور گفته میشود که این دو با هم ترکیب نمیشوند و باید ملکی بیاید و خاکی بیاورد و این دو ماده را با هم ترکیب کند؟ اصلا این خاک کجاست که ما نمیبینیم؟ به ه رحال این خاک هم مثل همان تخمک و اسپرم هم باید مادی باشد و قابل مشاهده حالا ایا تا کنون کسی در رحم زن مثلا خاک دیده؟

    • منصف منصف گفت:

      این ها مسائل حکمی است با اصطلاحات حکمی و آنچه که در ظاهر بصورت دست و پا شکسته دیده میشه فرق داره.. مثلا هر قطره باران را میفرمایند یک ملک پایین میاره، حالا کسی بگوید کو ملکی نمیبینم رد این حدیث نیست. لذا نه خاک منظور خاک باغچه است نه ملک یک موجود پرنده که آن وسط کاری کرده باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 11 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد