یمانی, گنج های طالقان, کوفه, علامات ظهور, طالقان, شعیب بن صالح, سید حسنی, سفیانی, خراسانی, امام زمان ع

خراسانی، حسنیِ یمانی و اهل طالقان

تا کنون به سه شخصیت و جنبش منفی و حتمی ظهور اشاره  کردیم، حال در این پست به سردارانی میپردازیم که رایات هدایتگری داشته و به حق دعوت میکنند.

آنچه از  این افراد در احادیث وارد شده، خراسانی، سید حسنی، شعیب بن صالح و یمانی هستند.

از خراسانی اطلاعات زیادی در دست نیست، تنها اینکه: خراسانی (با پرچم های سیاه) از شرق و سفیانی از غرب باعث نابودی حکومت بنی عباس خواهند شد، و هر دو در یک روز خروج میکنند.

در این خصوص امام باقر ع میفرمایند: بنى عباس بسلطنت میرسند، وقتى سلطنت کردند و با هم اختلاف نمودند و کارشان به پریشانى گرائید، خراسانى و سفیانى یکى از شرق و دیگرى از غرب مانند دو اسبى که مسابقه میدهند، هر یک سعى میکند زودتر خود را بکوفه برساند. نابودى بنى عباس بدست آنهاست. آگاه باشید که آنها یکنفر از بنى عباس را باقى نمی‏گذارند.

لازم به ذکر است که خروج خراسانی از علائم حتمی نیست.

اما حسنی و یمانی به نظر مرحوم حاج محمد کریم خان کرمانی اع یک نفر هستند و در این خصوص میفرمایند: “به گمان من سید حسنی که روایت شده همین یمانی باشد و این غیر از محمد بن الحسن است که در مابین رکن و مقام کشته می‏شود در دهم ذی ‏الحجه” (کشته شدن محمد بن الحسن که مرحوم کرمانی اع اشاره فرمودند از علائم حتمی است)

یمانی بر عکس خراسانی از علامات حتمی بوده و طبق احادیث، پرچم او هدایت کننده ترین پرچم هاست.چنانکه امام صادق (ع) میفرمایند:  در میان پرچمها راهنماتر از پرچم یمانىّ نباشد که آن پرچم هدایت است زیرا دعوت به صاحب شما میکند، و هنگامى که یمانىّ خروج کند خرید و فروش سلاح براى مردم و هر مسلمانى ممنوع است و چون یمانىّ خروج کرد به سوى او بشتاب که همانا پرچم او پرچم هدایت است، هیچ مسلمانى را روا نباشد که با آن پرچم مقابله نماید، پس هر کس چنین کند او از اهل آتش است، زیرا او به سوى حقّ و راه مستقیم فرا می‏خواند.

آنطور که مرحوم کرمانی اع میفرمایند خروج او از دیلم (منطقه گیلان و مازندران، و احتمالا طالقان) می باشد و زمانش با خراسانی و سفیانی در یک روز است.

یمانی صورت بسیار زیبایی دارد اما غضب شدیدی داشته و بر منافقین رحمی نکرده و صغیر و کبیر را به هلاکت خواهد رساند. همچنین لشکریانی او نیز بسیار سخت و صلب و بسیار شجاع می باشند، و هر کس که جلوی راهشان قرار بگیرد خواهند کشت، تا اینکه به کوفه برسند.

و برعکس خراسانی، او زمانی به کوفه می آید که خسف بیداء شده و امام علیه السلام به کوفه آمده اند.

در آن هنگام، برای اینکه حقانیت امام را به لشکر خود ثابت کند ، جلوی لشکر میرود و از امام درخواست رؤیت شمشیر و زره و برد و عمامه ، عصا و سایر مواریث رسول الله (ص) را میکند، و امام (ع) جمیع آن ها را نشان میدهد و عصای پیامبر را به سنگی میکوبند و از آن درخت عظیمی خارج میشود که بر جمیع لشکر یمانی سایه می اندازد.

پس از آن حسنیِ یمانی پیش می آید و رکاب امام (ع) را بوسیده و خود با اکثریت لشکرش بیعت میکنند. بجز چهل هزار زیدی که تمرد کرده و آن معجزات را سحر مینامند. پس سه روز اما ع به آنها مهلت میدهد و ایشان را موعظه میکند و پس از آن همه ایشان را قربانی میکنند.

اما از جمله نیکانی که به او میگروند افرادی از طالقان به سرکردگی شعیب بن صالح هستند که امام (ع) از ایشان به عنوان گنج های طالقان یاد میکند. امیر المؤمنین (ع) میفرمایند:  به به از طالقان، خدا را در آنجا گنجهائى است که از طلا و نقره نمیباشد، بلکه آن گنجها مردان مؤمنى هستند که خدا را بخوبى شناخته‏اند. آنها در آخر الزمان از یاران مهدى خواهند بود. و طبق فرمایش ایشان در خطبه البیان، ۲۴ نفر از ۳۱۳ یاران اصلی امام زمان ع (که احتمالا همه از کاملین هستند) از طالقان خواهند بود.

تصویر این مطلب مربوط به طالقان میباشد.

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

شما ممکن است این را هم بپسندید

۴ پاسخ‌ها

  1. مرتضی گفت:

    البته بعید نیست منظور حضرت ع طالقان افغانستان که شهر تقریبا پر رونق در زمان معصوم ع بوده باشد چرا که تا چند صد سال پیش طالقان ایران یک ده کوچک بیشتر نبوده و عدم اشاره بیشتر شاید بدلیل معرفه بودن مکان برای مخاطب بوده است

    • منصف گفت:

      به چند دلیل میتوانیم این نظریه را رد کنیم
      ۱- تالقان افغانستان با ت دو نقطه نوشته میشود برعکس طالقان ایران که از لحاظ نوشتاری مانند چیزی است که در احادیث وارد شده.
      ۲- تالقان افغانستان همگی سنی مذهب هستند و بعید است یاران امام زمان ع از بین ایشان باشد.
      ۳- خواستگاه سید حسنی یا همان یمانی از دیلم یا اطراف قزوین روایت شده.. که نزدیک طالقان ایران است
      ۴- در حدیثی از امام حسین ع در مورد شروسی که از قیام کنندگان منفی جریانات ظهور است میفرمایند: " و خروج الشروس من بلاد الأرومیه إلى أذربایجان یسمّى بالتبریز، یرید وراء الری الجبل الأحمر بالجبل الأسود لزیق جبال طالقان‏‏" و معلوم است منظورشان از طالقان همین طالقان خودمان است که نزدیک به آذربایجان است.

  2. بهمن گفت:

    آیا در اخرالزمان دو کوفه وجود دارد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *