خراسانی، حسنیِ یمانی و اهل طالقان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

تا کنون به سه شخصیت و جنبش منفی و حتمی ظهور اشاره  کردیم، حال در این پست به سردارانی میپردازیم که رایات هدایتگری داشته و به حق دعوت میکنند.

آنچه از  این افراد در احادیث وارد شده، خراسانی، سید حسنی، شعیب بن صالح و یمانی هستند.

از خراسانی اطلاعات زیادی در دست نیست، تنها اینکه: خراسانی (با پرچم های سیاه) از شرق و سفیانی از غرب باعث نابودی حکومت بنی عباس خواهند شد، و هر دو در یک روز خروج میکنند.

در این خصوص امام باقر ع میفرمایند: بنى عباس بسلطنت میرسند، وقتى سلطنت کردند و با هم اختلاف نمودند و کارشان به پریشانى گرائید، خراسانى و سفیانى یکى از شرق و دیگرى از غرب مانند دو اسبى که مسابقه میدهند، هر یک سعى میکند زودتر خود را بکوفه برساند. نابودى بنى عباس بدست آنهاست. آگاه باشید که آنها یکنفر از بنى عباس را باقى نمی‏گذارند.

لازم به ذکر است که خروج خراسانی از علائم حتمی نیست.

اما حسنی و یمانی به نظر مرحوم حاج محمد کریم خان کرمانی اع یک نفر هستند و در این خصوص میفرمایند: “به گمان من سید حسنی که روایت شده همین یمانی باشد و این غیر از محمد بن الحسن است که در مابین رکن و مقام کشته می‏شود در دهم ذی ‏الحجه” (کشته شدن محمد بن الحسن که مرحوم کرمانی اع اشاره فرمودند از علائم حتمی است)

یمانی بر عکس خراسانی از علامات حتمی بوده و طبق احادیث، پرچم او هدایت کننده ترین پرچم هاست.چنانکه امام صادق (ع) میفرمایند:  در میان پرچمها راهنماتر از پرچم یمانىّ نباشد که آن پرچم هدایت است زیرا دعوت به صاحب شما میکند، و هنگامى که یمانىّ خروج کند خرید و فروش سلاح براى مردم و هر مسلمانى ممنوع است و چون یمانىّ خروج کرد به سوى او بشتاب که همانا پرچم او پرچم هدایت است، هیچ مسلمانى را روا نباشد که با آن پرچم مقابله نماید، پس هر کس چنین کند او از اهل آتش است، زیرا او به سوى حقّ و راه مستقیم فرا می‏خواند.

آنطور که مرحوم کرمانی اع میفرمایند خروج او از دیلم (منطقه گیلان و مازندران، و احتمالا طالقان) می باشد و زمانش با خراسانی و سفیانی در یک روز است.

یمانی صورت بسیار زیبایی دارد اما غضب شدیدی داشته و بر منافقین رحمی نکرده و صغیر و کبیر را به هلاکت خواهد رساند. همچنین لشکریان او نیز بسیار سخت و صلب و بسیار شجاع می باشند، و هر کس که جلوی راهشان قرار بگیرد خواهند کشت، تا اینکه به کوفه برسند.

و برعکس خراسانی، او زمانی به کوفه می آید که خسف بیداء شده و امام علیه السلام به کوفه آمده اند.

در آن هنگام، برای اینکه حقانیت امام را به لشکر خود ثابت کند ، جلوی لشکر میرود و از امام درخواست رؤیت شمشیر و زره و برد و عمامه ، عصا و سایر مواریث رسول الله صلی الله علیه و آله را میکند، و امام علیه السلام جمیع آن ها را نشان میدهد و عصای پیامبر را به سنگی میکوبند و از آن درخت عظیمی خارج میشود که بر جمیع لشکر یمانی سایه می اندازد.

پس از آن حسنیِ یمانی پیش می آید و رکاب امام (ع) را بوسیده و خود با اکثریت لشکرش بیعت میکنند. بجز چهل هزار زیدی که تمرد کرده و آن معجزات را سحر مینامند. پس سه روز اما علیه السلام به آنها مهلت میدهد و ایشان را موعظه میکند و پس از آن همه ایشان را به هلاکت میرسانند.

اما از جمله نیکانی که به او میگروند افرادی از طالقان به سرکردگی شعیب بن صالح هستند که امام (ع) از ایشان به عنوان گنج های طالقان یاد میکند. امیر المؤمنین (ع) میفرمایند:  به به از طالقان، خدا را در آنجا گنجهائى است که از طلا و نقره نمیباشد، بلکه آن گنجها مردان مؤمنى هستند که خدا را بخوبى شناخته‏اند. آنها در آخر الزمان از یاران مهدى خواهند بود. و طبق فرمایش ایشان در خطبه البیان، ۲۴ نفر از ۳۱۳ یاران اصلی امام زمان ع (که احتمالا همه از کاملین هستند) از طالقان خواهند بود.

تصویر این مطلب مربوط به طالقان میباشد.

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

۸ دیدگاه‌

  1. Avatar مرتضی گفت:

    البته بعید نیست منظور حضرت ع طالقان افغانستان که شهر تقریبا پر رونق در زمان معصوم ع بوده باشد چرا که تا چند صد سال پیش طالقان ایران یک ده کوچک بیشتر نبوده و عدم اشاره بیشتر شاید بدلیل معرفه بودن مکان برای مخاطب بوده است

    • منصف منصف گفت:

      به چند دلیل میتوانیم این نظریه را رد کنیم
      ۱- تالقان افغانستان با ت دو نقطه نوشته میشود برعکس طالقان ایران که از لحاظ نوشتاری مانند چیزی است که در احادیث وارد شده.
      ۲- تالقان افغانستان همگی سنی مذهب هستند و بعید است یاران امام زمان ع از بین ایشان باشد.
      ۳- خواستگاه سید حسنی یا همان یمانی از دیلم یا اطراف قزوین روایت شده.. که نزدیک طالقان ایران است
      ۴- در حدیثی از امام حسین ع در مورد شروسی که از قیام کنندگان منفی جریانات ظهور است میفرمایند: " و خروج الشروس من بلاد الأرومیه إلى أذربایجان یسمّى بالتبریز، یرید وراء الری الجبل الأحمر بالجبل الأسود لزیق جبال طالقان‏‏" و معلوم است منظورشان از طالقان همین طالقان خودمان است که نزدیک به آذربایجان است.

  2. Avatar بهمن گفت:

    آیا در اخرالزمان دو کوفه وجود دارد

  3. Avatar Ali گفت:

    حتی در مورد ظهور هم نظریات شما کاملا واضح ناسیونالیستی و ملیگرایانه است!!! چه اصراری دارین که حتما مسائل رو به محدوده فعلی ایران ربط بدین و بنوعی ایران رو محراق و مرکز مسایل و مهم جلوه بدین؟!
    خواستگاه خراسانی دقیقا همانند همان شهر خواستگاه ابومسلم خراسانی است.ولایت خراسان در شمال افغانستان در کناره مقبره یحیی شهید که امروزه سرپل نامگذاری شده. تالقان ایران در زمان ائمه اصلا وجود نداشته درصورتی که تالقان افغانستان حتی در شاهنامه و پیشتر ازآن بسیار یاد شده و قدمت چندین هزار ساله دارد مشابه بلخ. شما از کجا متوجه شدین اهل تالقان سنی مذهب هستند؟!؟!؟ چنان شیعیان سرسخت و مستحکم و معتقدی درآنجا وجود دارد که بنده طی یکبار حضورم یقین کردم اینها همان گنجهای موعود هستند.

    • منصف منصف گفت:

      سلام علیکم
      بنده هیچ کجا مشخص نکردم که خراسانی از کجاست، همینقدر میدانیم که از خراسان است و میتواند شامل خراسان ایران و افغانستان باشد و همچنین ربط دادن آن به ابومسلم کاملا بی اساس است.
      نکته دیگر اینکه خراسانی ربطی به طالقان ندارد بلکه طالقان مربوط به یمانی و یاران شعیب بن صالح است.

      پیش از دیدگاه شما، چند دلیل پیرامون اینکه مراد طالقان ایران است عرض کردم و اضافه میکنم که در حدیثی از امیرالمؤمنین علیه السلام و از امام صادق علیه السلام، مکان طالقان را "نحو الدیلم" معرفی میفرمایند و مشخص است که از قدیم الایام به ارتفاعات گیلان و غرب مازندران دیلم میگفتند، و چنین مکانی در افغانستان و تالقان آن نیست.
      و بهتر است بدانید که پیشینه طالقان به قبل از اسلام بازمیگردد و حتی اگر به قول شما در زمان ائمه علیهم السلام وجود نمیداشت دلیل بر ادعای شما نیست چنانکه ائمه علیهم السلام از تهران هم به اسم زوراء سخن گفته اند در حالی که آن زمان وجود نداشت.
      به هر حال شبهه ای در مصداق طالقان نداریم و بنظر می آید که شما بی دلیل، ملی گرایانه رفتار میکنید.

  4. Avatar Ali گفت:

    در کنار تعداد بیشمار دلایل ، شما فقط به حرف ت و ط استناد میکنید! واقعا جای تاسف است. بنده متعلق به کشوری نیستم که بدان حس ملیگرایانه داشته باشم بلکه از لحن گفتار شما کاملا چنین حسی استنباط میشود.انگ سنی بودن و بعد آنها را کاملا از رده خارج کردن فقط برای اثبات خود! کاملا بی انصافی‌ست اقای منصف!.
    ادله بسیار زیادی بر محل ظهور سید خراسانی و دوستانش موجود است که متاسفانه عده‌ای با تحریف قصد سوء‌استفاده(فرهنگی ، تاریخی و بعضا سیاسی) دارند.
    جدای ازین مسایل حتی در آیین زردتشت نیز بر ظهور منجی آخرالزمان از نزدیکی شهر تالقان افغانستان تاکید شده! که خود از دلایل متقن و مستند و یکی از مسایل قابل بررسی دقیق پیرامون شباهت باورنکردی بین اسلام و آیین زرتشت است. طبق پیشگوئی های جاماسب در آیین زرتشتی، سیاوش شهر گنگ‌دژ یا کهن دژ را بنا کرد و در آخرالزمان برادرش از ان شهر خروج خواهد کرد و به همراه یارانش به یاری سوشیانت خواهد شتافت!
    گنگ‌دژ یا کهن‌دژ نام قدیم شهر کندز در مرکز تخارستان است و جالب است بدانید در کنار تالقان بوده و نزدیکترین شهر به آن است فاصله تقریبا پنجاه کیلومتری با تالقان دارد.اینکه کسانی ازان حوالی ظهور کرده به منجی اخرالزمان(سوشیانت) را یاری میکنند حتی در آیین زرتشتی نیز بوضوح آمده است.

    • منصف منصف گفت:

      پنج دلیل برای شما آورده ام که مطلب را برای خواننده منصف روشن میکند.
      و اینکه از تالقان افغانستان هم مانند هر جایی ممکن است مومنینی به حضرت بپیوندند شکی نیست، بحث سر حسنی یمانی و مصداق احادیث شهر طالقان است.
      و در مورد خراسانی هیچ حدیثی نداریم که مکان آن را مشخص کرده باشند جز اینکه محتمل است بخاطر لقبی که دارد او را از تمام منطقه خراسان بدانیم.

      به هر حال خداوند انصاف دهد، موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد