پدر و مادر امت

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

چند روزی است که پی در پی از ظهور نوشته ام و این تکراری شدن موضوع میتواند باعث دلزدگی شما از مطالب شود. لذا امروز گریزی به فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام زده و قدری در حدیث انا و علی ابوا هذه الامه غور میکنیم.

ترجمه و معنی ظاهر این حدیث شریف این است که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند من و علی پدر و مادر این امت هستیم.

همانطور که پیش از این نیز توضیح داده بودیم، حقیقت زن آن است که از مقام نفس مرد خلق شده باشد و وجودش تابع وجود مردش باشد و هر فیضی که به او میرسد بواسطه مردش برسد و در علم و عقل و نفس و قوه هم تابع مرد و ضعیف‌تر از مرد باشد و صفت و صورت و ظهور مرد باشد.

حال اینکه امیرالمؤمین علیه السلام را نسبت به خلق مادر میگوییم و ایشان را حقیقت ام المؤمنین میدانیم، همین است که علی ع نفس پیامبر است بدلیل آیه انفسنا و انفسکم و تابع پیغمبر است در همه صفات و صورت و ظهور اوست در همه جا و خدا میفرماید خلق لکم من انفسکم ازواجاً یعنی از نفسهای شما برای شما جفتها آفریده، پس از نفس پیغمبر (ص) هم امیر المؤمنین علیه السلام ( و بالتبع سایر ائمه که همه یک نورند) را آفرید و او را جفت پیامبر قرار داد.

و این است معنی آنکه خداوند میفرماید النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم و ازواجه امهاتهم یعنی نبی سزاوارتر است بمؤمنین از خود مؤمنین و جفتهای (علی علیه السلام و سایر ائمه) او مادران مؤمنین میباشند. نه اینکه مانند سنی ها امثال عایشه و حفصه را ام المؤمنین بدانیم.

حال مطلب دیگری که از این حدیث میخواهم بیان کنم مقام رحمانیت پیامبر و رحیم بودن امیر المؤمین ع است.

یعنی پیامبر (ص) رحمت للعالمین است و جمیع خلق به فیض او به بهشت ایجاد رسیده اند و هر نعمتی که ما بین کفار و مؤمنین مشترک است از رحمانیت اوست. و از همین است که در امت او اختلافی در خود پیامبر نیست چنانکه خود به علی ع فرمود  یا علی لیس الاختلاف فی الله و لا فی و انما الاختلاف فیک  یعنی ای علی اختلاف در خدا نیست، خدای احد اختلاف بردار نیست. همچنین اختلاف در من که پیغمبرم نیست، همه اختلافها در تو است. یعنی بواسطه تو یکی مومن شده و یکی کافر شده، بواسطه تو یکی سعید شده و یکی شقی شده، همینطور جمیع اختلافاتی که در صفات و احوال امت من هست بخاطر توست.

از این ‏جهت علی (ع) قسیم النار و الجنه شده، از این‏ جهت علی باب باطنه فیه الرحمه و ظاهره من قبله العذاب شده از این ‏جهت در زیارت او می‏خوانیم که السلام علی رحمه الله علی الابرار و نقمته علی الفجار. پس حضرت امیر رحمت خداست بر کسانی که ولایت او را قبول کرده ‏اند و غضب خداست بر کسانی که ولایت او را قبول نکرده ‏اند. و اوست نبأ عظیمی که هم فیه مختلفون، و خود میفرماید: ایّ نبأ لله اعظم منی کدام خبر در ملک خدا بزرگتر از من است؟

اما همانطور که گفتیم پیغمبر (ص) رحمه للعالمین است، پیغمبر پدر است برای کل امت، و در پدر و مقام مؤثر بودن اختلافی نیست، اختلافها همه در مادر است.

نمی بینید آب همه جا یکسان است آفتاب یکسان است و اختلاف ها در خاک و قابلیت های آن ایجاد میشود که گیاهان مختلف رشد میکند و ربطی به آن اب و افتاب ندارد.

حکایت پدر و مادر هم چنین است، پدر بمنزله آب است و مادر بمنزله زمین. در صلب پدر نطفه نه پسر است نه دختر، نه خوشگل نه زشت، نه سعید است نه شقی اما در شکم مادر است که اختلاف ها پیدا می‏شود و در شکلی تعین پیدا میکند که مانندی ندارد. در شکم مادر است که نطفه یا پسر می‏شود یا دختر، یا خوشگل می‏شود یا زشت، یا سعید میشود یا شقی و این است که فرمودند الشقی من شقی فی بطن امه و السعید من سعد فی بطن امه.

این است تطبیق عالم ظاهر با مادر بودن علی علیه السلام و اختلافی که در او ایجاد شد و مؤمن و کافری پدید آمد.

انشاءالله که ولد صالحی برای ایشان باشیم.

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

۵ دیدگاه‌

  1. Avatar علیرضا گفت:

    رحمه ألله علیه و رضوانه و برکاته و تحیاته و سلامه

  2. Avatar هومن گفت:

    جواب این جور حرفهای شیخیه ( هداهم الله تعالى ) را علمای زمان قاجار داده اند من جمله این که در مجلسی محمد کریمخان کرمانی می گوید از آن جهت علی مادر أمت است که حضرت پیغمبر ص او را نفس خود خوانده ( در قصه مباهله ) و نفس هم زن است و خلق لکم من أنفسکم أزواجا در آنجا یکی از علماء می گوید در یکی از أدعیه معروفه که در نزد شما هم معتبر است خطاب به حضرت علی آمده یا نفس الله پس به این حساب حضرت علی باید زن خدا باشد ( نعوذ بالله من الکفر و الحیره )

    • منصف منصف گفت:

      سلام علیکم
      عزیز ما وقتی میگوییم زن، نه همین تصوری که شما از زن دارید که آلت زنانه ای داشته باشد و الی اخر…
      در حکمت به مقام مؤثر مرد میگویند و به مقام اثر زن، به مقام عقل مرد، به مقام نفس زن.. چون مقام بالاتر فاعلیت دارد مقام پاییتر مفعولیت و مقبولیت.
      و این نسبی است.. یعنی بین پیغمبر و حضرت علی ع ،چون پیامبر بالاتر است و حکم عقل را دارد میگوییم مرد و امیرالمومنین چون مقام نفس را دارد میگوییم زن، باز در بیت تمام ائمه حضرت فاطمه س زن هستند و باقی مرد.. باز نسبت به کل خلق ائمه مرد هستند و کل خلق که اثر ایشان است زن.
      و احادیث زیادی هست که از امام ع تعبیر به امّ آورده..
      ما وجه این احادیث را از حکمت بیان میکنیم اما شما چون نمیفهمید احادیث را رد میکنید. انشاء الله همه هدایت شویم

      • Avatar هومن گفت:

        پس تعبیر قرآن درباره حضرات امهات المؤمنین همسران حضرت رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم که می فرماید و أزواجه أمهاتهم آیا در نزد شیخیه مراد أئمه ع هستند !؟ در این صورت تحریم نکاح با آنان چه معنا دارد !؟

        • منصف منصف گفت:

          معنیی که عرض کردم یکی از هفتاد باطن آن آیه است و قطعا زن های ظاهری پیامبر هم در معنای ظاهری آیه مراد هستند..

          اما در آیه تحریم نکاح با ازواج پیامبر.. از معانی باطنی آن منع برتری جستن به اهل بیت و خود را در رتبه ایشان قرار دادن است.. کاری که خلفا کردند..

          چرا برایتان سنگین است که یکی از بواطن آیات قرآن در مورد ائمه علیهم السلام باشد. در حالی اگر علم و معرفت داشته باشید تمام قرآن را در فضایل ایشان میبینید..

          البته اگر از اهل تسنن هستید که حرف دیگری است من عذر میخواهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد