مرگ و میر پیش از ظهور

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

پیش از ظهور امام عصر (عج) مرگ و میر عظیمی رخ میدهد که طبق احادیث مختلف دو سوم، پنج هفتم و حتی نه دهم جمعیت جهان مرده یا کشته خواهند شد.  البته مقدار آن بداء بردار بوده و نمیتوان نظری قطعی در مورد آن داد.

اما این مرگ و میر توسط چند عامل انجام خواهد گرفت.

۱- کشتار در جنگ ها که به بعضی از موارد آن اشاره کرده ایم از جمله، جنگ های سفیانی، بنی عباس، یمانی و خراسانی، شروسی و مروزی، اصهب و ابقع و امثال آن ها مانند داعش که ابتدای آنهاست. و بطور کلی امام رضا(ع) در این باره می فرماید: پیش از ظهور امام زمان(ع) کشتارهای پیاپی و بی وقفه رخ خواهد داد.

۲-بلایای طبیعی که احادیث بسیاری در مورد زیاد شدن زلزله ها در شام و خراسان وارد شده و بطور عام پیامبر (ص) فرموده اند که زمان ظهور فرا نمی‌رسد، مگر آنکه… زلزله‌ها فراوان شوند، و سیل مخصوصا در نجف و کوفه و باد ها و خسف هایی در بیداء، حرستا، خسف مشرق و سایر بلایای طبیعی که عالم را فرا گرفته و بیشتر خواهد شد.

۳-بیماری های مختلف از جمله وبا و طاعون که مخصوصا در چند حدیث فرموده اند: پیش از ظهور قائم (عج) مرگی قرمز است و مرگی سفید، که مرگ قرمز شمشیر بوده و مرگ سفید طاعون است. و بیماری ها میتواند اثر جنازه هایی که از کشتار ها باقی مانده باشد.

۴-قحطی ها علت دیگر مرگ هاست که امام صادق علیه السلام در معنی آیه وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین‏ ذکر کرده و در معنی هر کلمه میفرمایند: خوف ترس از بیماری ها و از پادشاهان فلان خاندان (بنی عباس) در پایان سلطنتشان است و جوع گرسنگی از گرانی نرخ هاست و نقص من الاموال قحطی و کساد شدن بازرگانى و کم شدن سود آن است و الْأَنْفُسِ خطرات جانی و مرگ زودرس میباشد  و الثَّمَراتِ نیامدن باران و کم شدن بارورى آنچه کاشته میشود و کمبود برکت میوه‏ هاست، و بَشِّرِ الصَّابِرین‏ بشارت ایشان به خروج قائم علیه السّلام‏ میباشد در آن وقت. و آنچه گفته شد را در حدیثی دیگر به این تعبیر آورده اند ناگزیر باید پیش از آمدن قائم علیه السّلام سالى باشد که مردم در آن سال گرسنه بمانند و آنان را ترسى سخت از کشتار و کاهش در مالها و کم شدن عمرها و محصولات فراگیرد که این در کتاب خداوند بسیار آشکار است. و این معنی عام آیه بود که بطور ملموس شاهد آن هستیم. اما بطور خاص این ترس و گرسنگی را در احادیثی برای کوفه و شام ذکر کرده اند.

اما این مرگ و میر ها و کشتار ها بجهت پاکیزه کردن عالم از لوث وجود کفار و مشرکین و منافقین است چرا که جمعیت ایشان بر مؤمین غلبه داشته و برای عالم مانند اخلاط فاسده ای هستند که نیازمند تنقیه و اصلاح مزاج می باشد.

مرحوم حاج محمد کریم خان کرمانی اع میفرمایند:

عالم حالا در ایام مرض است. و اما بعد از آن که ان‏شاءالله عالم تنقیه شد به اقسام مختلف چه به شمشیر اعدا که همه سیف‏ الله اند، چه به شمشیر امام، چه به طاعون، چه به وبا، چه به قحط و غلا و گرسنگی، به همه انواع تنقیه عالم را تنقیه می‏کنند و پاک می‏کنند و فرج آن است والا این عالم با این احوال، بنیه ظهور امام را ندارد.

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد