شب های قدر غافل نباشیم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

از اعظم اشارات قرآن به فضائل ائمه علیهم السلام، سوره قدر است که اشاره به تنزل فیوضات از  مقام عالی و مشیت الله بودن امام (ع) به هرکدام از مراتب پایین تر ایشان از عقل تا جسم دارد، و این تنزل به وسیله روح القدس و سایر ملائکه مربوطه است که پس از نزول به امام و کسب اجازه از آن جناب، تقدیرات را در سایر مخلوقات پخش میکنند. و ایشانند قلب عالم که باید مبدأ فیوضات در هر رتبه ای باشند، و چیزی انجام نگیرد مگر بواسطه ایشان. چنانکه در زیارت مطلقه امام حسین علیه السلام میخوانیم بِکُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِکُمْ یَخْتِمُ اللَّهُ وَ بِکُمْ یَمْحُو مَا یَشَاءُ وَ بِکُمْ یُثْبِتُ وَ بِکُمْ یَفُکُّ الذُّلَّ مِنْ رِقَابِنَا وَ بِکُمْ یُدْرِکُ اللَّهُ تِرَهَ کُلِّ مُؤْمِنٍ یُطْلَبُ بِهَا وَ بِکُمْ تُنْبِتُ الْأَرْضُ أَشْجَارَهَا وَ بِکُمْ تُخْرِجُ الْأَرْضُ ثِمَارَهَا وَ بِکُمْ تُنْزِلُ السَّمَاءُ قَطْرَهَا وَ رِزْقَهَا ، وَ بِکُمْ یَکْشِفُ اللَّهُ الْکَرْبَ وَ بِکُمْ یُنَزِّلُ اللَّهُ الْغَیْثَ وَ بِکُمْ تَسِیخُ الْأَرْضُ الَّتِی تَحْمِلُ أَبْدَانَکُمْ وَ تَسْتَقِرُّ جِبَالُهَا عَلَی مَرَاسِیهَا إِرَادَهُ الرَّبِّ فِی مَقَادِیرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَیْکُمْ وَ تَصْدُرُ مِنْ بُیُوتِکُمْ وَ الصَّادِرُ عَمَّا فُصِّلَ مِنْ أَحْکَامِ الْعِبَادِ.

اما نزول تقدیرات و فیوض و بلیات کل سال، در چهار شب صورت میگیرد که اصطلاحا  به آن شبهای قدر میگویند. و بترتیب عبارت اند از نیمه شعبان ، نوزده، بیست و یک و بیست و سوم ماه رمضان، که در هر شب امورات عالم بترتیب مورد مشیت، اراده، قدر و قضاء قرار میگیرد و پس از آن به باقی سال پخش میشود.

حال تا امری در مرحله قدر باشد (یعنی تا شب بیست و یکم) براحتی قابل تغییر است، با توبه ای که در شب قدر بکنیم و نیات مثبتی که داشت باشیم لوح قدر تغییر خواهد کرد و تقدیرات طول سال به نیکی خواهد بود، چرا که لوح قدر مانند این است که اگر زیارت سید الشهدا (ع) بروید عمرتان زیاد میشود یا اگر قطع رحم کنید عمر کم خواهد شد و به نوعی هنگام انتخاب است. اما در لوح قضا بر حالی که در قدر گذرانده ایم حکم شده و ثبت میشود، اما باز هم قابل پاک شدن است و نباید نامید شد وَ بِکُمْ یَمْحُو مَا یَشَاءُ وَ بِکُمْ یُثْبِتُ و باید آنچه را که در شب قدر کم گذاشته ایم در شب بیست و سوم جبران کنیم.

پس بیایید از امشب که شب های قدر آغاز میشود به غفلت نگذرانیم و در این چند روز به دعا و تضرع مشغول باشیم و قلبا از گناهان خود که دارای تأثیرات منفی در تقدیرات ما هستند پشیمان باشیم بلکه بدائی حاصل شود. و اگر به شب بیست و سوم رسید بخوانیم که ان کنت من الاشقیاء فامحنی من الاشقیاء و اکتبنی من السعداء . و توجه داشته باشیم که هر چه مراحل چهارگانه قدر جلو برود امکان برگشت و بداء سخت تر میشود، لذا باید در هر شب قدر از شب قبلش تضرع و راز و نیاز بیشتری به عمل آوریم.

بنده را نیز از دعای خیرتان فراموش نکنید.

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 10 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد