مطالب آتی: پیدایش جهان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

پس از بحث تکامل و کیفیت خلقت عالم صغیر، به بررسی چگونگی خلقت عالم کبیر پرداخته و درست و غلط دست یافته ها و نظریات دانشمندان امروز را با هستی شناسی اهل بیت علیهم السلام و حکمت مرحوم کرمانی اع میسنجیم.

در  ابتدا با دو نظریه مواجهیم، یک ازلی بودن جهان، که این نظریه به هر علم و عقلی مردود دانسته شده و بحثی در این مورد نداریم چرا که مدعی قابل توجهی ندارد. و ساده ترین دلیل بر رد آن حادث بودن تمامی اجزاء و افراد آن است، یعنی به هر چیز که بنگریم میبینم نبوده و بعد ایجاد شده. نتیجتاً مجموعه ای از حادث ها، قدیم نخواهد شد و باید ابتدایی برای این جهان باشد.

و نظریه دوم حادث بودن عالم است، که قائلین آن دو دسته میباشند:

۱- اهل ادیان که به وجود خالقی معتقد بوده و ائمه معصومین علیهم السلام و حکمای بالغین از کیفیت خلقت او خبر داده و اثبات کرده اند.

۲- عمده دانشمندان امروزی که با فرضیات مختلف در پی اثبات نظریه جایگزینی برای خداوند خالق میباشند. که بعضا فرضیاتشان مبتنی بر یافته هایی ایست که حقیقت داشته اما مانند کوری که اجسام اتاقی را بخواهد توصیف کند، یافته هایشان تنها شباهتی به آنچه خداوند قرارداده، دارد. و اینکه هر کنشی که جهت پیدایش جهان متصور شوند، نزد عقلا ردی بر وجود خداوند نیست چرا که هر فعلی فاعلی دارد.

به هر حال در مطالب بعدی به بررسی نظریه های قابل اعتنایی مانند بیگ بنگ، جهان های موازی، ایرادات فیزیک کوانتوم و غیره… خواهیم پرداخت.

 

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد