نظریه بیگ بنگ قسمت دوم – خلاصه ای از آنچه گذشت

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

پس از آنکه خداوند نور حضرت محمد صلی الله علیه و آله را خلق نمود، او را امر به ادبار کرد و تا نهایت بعد تنزل داد، و در این سیر فضای جمیع عوالم را از آن نور خلقت نمود و برای هر عرصه مخلوقات جزئیه را نیز از نور همان مرتبه ایشان خلقت فرمود.

تا اینکه در منتهی سیر، فضای عالم جسم از ایشان ایجاد شده و حقیقتی دهری به نام جسم مطلق خلق شد.

جسم مطلق، مانند دریایی بود که قابلیت تبدیل شدن به هر موجی را داشت و خداوند عرش خود را بر آن دریا مستقر نمود تا به ایجاد مخلوقات جزئیه بر حسب قابلیت ایشان بپردازد. و در وصف آن وقت میخوانیم وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِی سِتَّهِ أَیَّامٍ وَکَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا یعنی: و اوست کسى که آسمانها و زمین را در شش هنگام آفرید و عرش او بر آب بود تا شما را بیازماید که کدام‏ یک نیکوکارترید.

و همانطور که پیش از این در مطلب آب حیات توضیح داده بودم، خداوند قابلیت ها را به ولایت ائمه علیهم السلام آزمود، و هر مخلوقی که زودتر ولایت را پذیرفت، به حرارت ولایت گرم تر شد و وسعت و لطافت بیشتری یافت.

پس از مرحله تقدیر، جسم مطلق صورتی بخود گرفت که تمامی قابلیت هایی که در مرحله پیش مقدر شده بود در آن نهفته بود،  چنانکه خداوند میفرماید أَ وَ لَمْ یَرَ اَلَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضَ کٰانَتٰا رَتْقاً فَفَتَقْنٰاهُمٰا یعنی: آیا کسانى که کفر ورزیدند ندانستند که آسمانها و زمین هر دو به هم پیوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا ساختیم. و آن صورت، همان نطفه ای بود که در مطلب قبل عرض کردم. تا اینکه برای استخراج قابلیت ها و اجزاء نهفته، به امر خداوند آتشی در آن صورت شعله ور گشت.

پس از آنکه آتش فرونشست دودی از آن بلند شد و خاکستری به جا گذاشت. و در این هنگام اجسام کدر و کثیفتر به عنوان خاکستر ته نشین شده و اجسام لطیف تر به عنوان دود، به حسب لطافتشان لایه به لایه فضای عالم جسم را پر کردند. بطوری که هر چه آن جسم لطیف تر و گرم تر بود صعود کرده و هر چه سرد تر بود به خاکستر ها نزدیک تر میشد.

و اینچنین بود که پس از قرار گیری اجسام در مراتب و حیز های خود، از آن خاکستر زمین خلق شده و از دود حاصله آسمان ها آفریده شد. چنانکه امام باقر علیه السلام میفرماید:  کَانَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ مَاءً وَ کانَ عَرْشُهُ‏ عَلَى الْماءِ فَأَمَرَ اللَّهُ عَزَّ ذِکْرُهُ الْمَاءَ فَاضْطَرَمَ‏ نَاراً ثُمَّ أَمَرَ النَّارَ فَخَمَدَتْ فَارْتَفَعَ مِنْ خُمُودِهَا دُخَانٌ فَخَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ مِنْ ذَلِکَ الدُّخَانِ وَ خَلَقَ الْأَرْضَ مِنَ الرَّمَاد.

انشاء الله در پست های بعدی بیشتر به توضیح این مطلب میپردازیم.

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 4 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد