نظریه بیگ بنگ – قسمت سوم: جسم کلی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

پیش از این از جسم مطلق بسیار نوشته ام، اما از جسم کلی سخنی به میان نیاورده ایم.

بطور خلاصه جسم مطلق، حقیقتی است که بالقوه دارای کم و کیف و زمان و مکان و جهت و رتبه است، اما در تمامی این موارد مبرّی از مقادیر خاص بوده و مجرد از کیفیات و زمان و مکان و جهات خاصی است بفرموده امیر المؤمنین علیه السلام لایجری علیه ما هو اجراه. چرا که هنگام تجلی خود در اجسام مختلفی ظهور میکند و اگر به حد خاصی مشخص و محدود بود نمیتوانست به حالات گوناگونی که در اجسام یافت شده و ضد یکدیگر هستند، خود را بروز دهد.

اما جسم کلی بر خلاف جسم مطلق بر تمامی افراد جسم صادق نبوده، بلکه به مجموع اجسام گفته میشود.

و ابتدای ایجاد آن همان صورت کروی شکلی بود که جسم مطلق بر خود گرفت که به منزله نطفه ای برای این عالم بود و اول جسمی بود که ایجاد شد، چنانکه مرحوم کرمانی اع میفرمایند: فالجسم الکلی هو مقدم علی جمیع افراده وجودا و همانطور که گفتیم با آتش یا انفجاری که در او صورت گرفت، آسمان و زمین ایجاد شد و جسم کلی تفصیل بیشتری یافته و رو به توسعه گذاشت چنانکه خداوند میفرماید وَ اَلسَّمٰاءَ بَنَیْنٰاهٰا بِأَیْدٍ وَ إِنّٰا لَمُوسِعُونَ یعنی: و آسمان را به دستمان (علی علیه السلام) آفریدیم و همانا همواره آنرا وسعت می‏بخشیم.

و مطلب دیگر اینکه، در مطلب قبل گفتیم تمامی مقدراتی که خداوند برای قابلیت های جسم مطلق کرده بود، در صورت اولیه ای که بیشترین شباهت را به بساطت عالی خود داشت نهفته کرد، (و آن شباهت به حدی بود که در شکل نیز همانطور که اشاره کردم کروی شکل بود، چرا که کره بسیط ترین اشکال است،) و به حکمت تمامی مقدرات را بصورت مرتبط الاجزاء، متناسب الافراد و متصل الابعاض، قرار داد.

و اگر چنین نمیبود نمیتوانست مثال عالی که جسم مطلق باشد را حکایت کند. مانند کاسه شکسته ای که اگر قسمت های خورد شده آن را در جایش قرار دهید، کاسه ای سالم متصور میشود که نقصی در آن نیست، حال اگر اجزاء آن مرتبط و متناسب و متصل نباشند، با تجمیع آنها کاسه واحد سالم پدیدار نخواهد شد. و از این جهت است که خداوند میفرماید مَا اِتَّخَذَ اَللّٰهُ مِنْ وَلَدٍ وَ مٰا کٰانَ مَعَهُ مِنْ إِلٰهٍ إِذاً لَذَهَبَ کُلُّ إِلٰهٍ بِمٰا خَلَقَ و میفرماید لَوْ کٰانَ فِیهِمٰا آلِهَهٌ إِلاَّ اَللّٰهُ لَفَسَدَتٰا، یعنی اگر اله احدی نباشد، تناسب و ارتباطی نیز در مخلوقات نبوده و موجب فساد و خراب ملک میشد.

پس وقتی که حکمت خداوند را در مخلوقات میبینیم که چگونه همه چیز متناسب و مرتبطند، در میابیم که نمایانگر خداوند احد است. چنانکه میفرماید اَلَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمٰاوٰاتٍ طِبٰاقاً مٰا تَرىٰ فِی خَلْقِ اَلرَّحْمٰنِ مِنْ تَفٰاوُتٍ فَارْجِعِ اَلْبَصَرَ هَلْ تَرىٰ مِنْ فُطُورٍ یعنی: همان که هفت آسمان را طبقه طبقه بیافرید در آفرینش آن خداى بخشایشگر هیچ گونه تفاوتى نمى ‏بینى باز بنگر آیا خللی مى ‏بینى؟

فَسُبْحٰانَ اَللّٰهِ رَبِّ اَلْعَرْشِ عَمّٰا یَصِفُونَ

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. Avatar مهران گفت:

    با سلام و عرض ادب
    ممنون از زحماتى که میکشید و ما استفاده شایان میبریم
    اگر هم بجاى به قول امیرالمومنین علیه السلام
    بفرموده حضرت امیرالمومنین بنویسیم بهتر است

    • منصف منصف گفت:

      سلام علیکم.
      خواهش میکنم.. ممنون از تذکرتان، آدم وقتی گرم نوشتن میشود گاهاً لغات عامیانه به ذهن تبادر میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 4 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد