اسرار دحو الارض

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

بنای خلقت بر این است که در ظاهر، خلقت از مادر خارج شده و به ظهور برسد، کما اینکه در حقیقت مؤثر پدر بوده و مبدأ اصلی اوست.

و این قانون همانطور که در عالم صغیر رعایت شده و فرزند از مادر متولد میشود، در عالم کبیر نیز به همین گونه است، و مرتبه به مرتبه مقام نفس و مادر منشأ خلق میباشد، همانطور که تمامی عالم از نور حضرت فاطمه سلام الله علیها خلق شد. یا بین زمین و افلاک ابتدا زمین خلق شد و سپس افلاک از دود و بخار آن ایجاد شد، تا اینکه در خود کره خاکی نیز اول ما خلق الله زمینِ خانه کعبه بود و باقی زمین از زیر آن بسط یافت چنانکه در حدیث امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّهَ مُبارَکاً مفرمایند:
فَأَوَّلُ بُقْعَهٍ خُلِقَتْ مِنَ الْأَرْضِ الْکَعْبَهُ ثُمَّ مُدَّتِ الْأَرْضُ مِنْهَا، یعنی: اولین قطعه ای که از زمین خلقت یافت، زمین کعبه بود و سپس زمین از آن گسترش یافت.

به همین جهت خداوند آن را ام القری خوانده و میفرماید:  وَ هٰذٰا کِتٰابٌ أَنْزَلْنٰاهُ مُبٰارَکٌ مُصَدِّقُ اَلَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَ لِتُنْذِرَ أُمَّ اَلْقُرىٰ وَ مَنْ حَوْلَهٰا، و حضرت علی علیه السلام که مقام مادر را دارند، در آن قطعه زمین متولد شده و کعبه ظهور ایشان است در عالم بلاد و اراضی.

مطلب دیگر اینکه، کعبه به محاذات بیت المعمور در فلک شمس قرار گرفته و بیت المعمور به محاذات عرش است، و عرش قلب باطن بوده چنانکه خداوند در حدیث قدسی میفرماید لَا یَسَعُنِی أرْضِی وَلا سَمائِی وَلکِن یَسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِیَ الْمُؤْمِنِ یعنی من در زمین و آسمانم نمی‌گنجم، ولی قلب بندۀ مؤمنم مرا در خود جای می‌دهد و در قران میفرماید اَلرَّحْمٰنُ عَلَى اَلْعَرْشِ اِسْتَوىٰ. و این عرش از چهار نور قرمز، زرد، سبز و سفید ترکیب شده (امیر المؤمنین علیه السلام میفرمایند  إِنَّ الْعَرْشَ خَلَقَهُ اللَّهُ تَعَالَى مِنْ أَنْوَارٍ أَرْبَعَهٍ نُورٍ أَحْمَرَ مِنْهُ احْمَرَّتِ الْحُمْرَهُ وَ نُورٍ أَخْضَرَ مِنْهُ اخْضَرَّتِ الْخُضْرَهُ وَ نُورٍ أَصْفَرَ مِنْهُ اصْفَرَّتِ الصُّفْرَهُ وَ نُورٍ أَبْیَضَ مِنْهُ ابْیَضَّ الْبَیَاض‏)، و دارای چهار رکن است که چهار ملک جبرئیل، اسرافیل، میکائیل و عزرائیل موکل به هر کدام از این ارکان بوده و بترتیب هر کدام عمل خلق، احیا، رزق و موت را انجام میدهند.

حال کعبه نیز که بر روی کره خاکی نماینده عرش است، بایست مطابق مراتب اعلی خود بوده و قلب زمین باشد، و همچنین مانند عرش بر چهار ضلع و چهار رکن استوار باشد، چنانکه در عالم صغیر نیز قلب انسان از دو دهلیز و دو بطن تشکیل شده و مغز نیز از چهار بطن ایجاد شده است.

بنابر این در کعبه از سمت مشرق، رکن عراقی (اسود) قرار گرفته و مناسب خلط صفراست، که برابر با نور قرمز عرش است.

از سمت جنوب ، رکن یمانی قرار گرفته و مناسب خلط دم است، که برابر با نور زرد عرش است.

از سمت غرب ، رکن مغربی قرار گرفته و مناسب خلط بلغم است، که برابر با نور سفید عرش است.

و از سمت شمال ، رکن شامی  قرار گرفته و مناسب خلط سودا است، که برابر با نور سبز عرش است.

و همانطور که پیشتر نیز توضیح داده بودم، باد های چهار گانه نیز به ترتیب: دبور، جنوب، صبا و شمال، طبایع چهارگانه فوق را در زمین منتشر کردند.

نکته آخر اینکه، بر همین استدلال (چهار بودن ارکان هر چیز) است که مرحوم کرمانی اعلی الله مقامه اصول دین را نیز بر چهار رکن تقسیم بندی نموده، چنانکه اسلام نیز بر چهار کلمه سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر استوار گشته است.

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 12 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد