پیامبران اولی العزم، ارکان اسفل عرش

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

همانطور که در مطلب قبل گفته شد، عرش داری انوار زرد و سبز و سرخ و سفید است که هر کدام از ارکان نوری از این انوار میباشند، چنانکه مصداق هر کدام را در ارکان اعلای عرش ذکر کردم، و در آخر اشاره به پیامبران اولی العزم نمودم که ارکان اسفل عرشند و هر کدام آیت یکی از ائمه چهارگانه میباشند.

اما در ارکان اسفل، نور زرد و آیت امیرالمؤمنین علیه السلام در وجود حضرت عیسی ظاهر شد و از این جهت ملقب به روح الله شدند و احیاء اموات اعجاز ایشان بود، چرا که در حکمت ثابت شده که زرد رنگ روح است و از این جهت است که گاوی که بنی اسراییل برای زنده کردن آن مقتول میخواستند، باید به رنگ زرد میبود چنانکه خداوند میفرماید إِنَّهٰا بَقَرَهٌ صَفْرٰاءُ فٰاقِعٌ لَوْنُهٰا تَسُرُّ اَلنّٰاظِرِینَ.

نور سبز و آیت امام حسن علیه السلام در وجود حضرت موسی ظاهر شد چنانکه نام موسی نیز به معنای صاحب درخت سبز است همان درختی که خداوند میفرماید فَلَمّٰا أَتٰاهٰا نُودِیَ مِنْ شٰاطِئِ اَلْوٰادِ اَلْأَیْمَنِ فِی اَلْبُقْعَهِ اَلْمُبٰارَکَهِ مِنَ اَلشَّجَرَهِ أَنْ یٰا مُوسىٰ إِنِّی أَنَا اَللّٰهُ رَبُّ اَلْعٰالَمِینَ.

نور قرمز و آیت امام حسین علیه السلام حضرت ابراهیم است که به آتش سرخ نمرود افکنده شد و در کربلا نیز بمانند هیزم های آتش که خداوند میفرماید وَقُودُهَا اَلنّٰاسُ وَ اَلْحِجٰارَهُ به امر نمرود زمان جمع گشتند و حکم نمود تا ابراهیم اول که سید الشهدا علیه السلام باشد  را در آن آتش بی اندازند، و فی  الواقع از آتش کربلا بود که عکسی بر ابراهیم نبی افتاد و ایشان نیز به آتش افکنده شدند، و همانطور که جمیع مخلوقات از آب و باد و خاک و آتش و جنیان و ملائکه درخواست رخصت برای یاری امام حسین علیه السلام نمودند و ایشان اجازه نفرمود، برای ابراهیم نیز چنین شد و قبول کمک ملائکه را ننمود، و همانطور که خداوند آتش را برای ابراهیم سرد کرد، برای امام حسین علیه السلام هم حرارت حدید را برداشته بود چنانکه روایت شده أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ع لِأَصْحَابِهِ قَبْلَ أَنْ یُقْتَلَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ یَا بُنَیَّ إِنَّکَ سَتُسَاقُ إِلَى الْعِرَاقِ وَ هِیَ أَرْضٌ قَدِ الْتَقَى بِهَا النَّبِیُّونَ وَ أَوْصِیَاءُ النَّبِیِّینَ وَ هِیَ أَرْضٌ تُدْعَى عَمُورَا وَ إِنَّکَ تُسْتَشْهَدُ بِهَا وَ یُسْتَشْهَدُ مَعَکَ جَمَاعَهٌ مِنْ أَصْحَابِکَ لَا یَجِدُونَ أَلَمَ مَسِّ الْحَدِیدِ وَ تَلَا قُلْنا یا نارُ کُونِی بَرْداً وَ سَلاماً عَلى‏ إِبْراهِیمَ،‏ تَکُونُ الْحَرْبُ عَلَیْکَ وَ عَلَیْهِمْ بَرْداً وَ سَلَاما. 

یعنی امام باقر علیه السلام میفرمایند: «امام حسین علیه السلام پیش از شهادت، به اصحاب خود فرمود: «رسول خدا صلی الله علیه و آله به من فرمود: ای فرزندم تو به زودی به عراق برده می‌شوی و آن سرزمینی است که در آن، پیامبران و اوصیای پیامبران با هم دیدار کنند و عمورا نام دارد. تو در آنجا به شهادت می‌رسی و نیز با تو جماعتی از یارانت که درد شمشیر و نیزه را حس نکنند، به شهادت می‌رسند و این آیه را تلاوت فرمود: قُلْنٰا یٰا نٰارُ کُونِی بَرْداً وَ سَلاٰماً عَلىٰ إِبْرٰاهِیمَ (فرمودیم!‌ ای آتش!‌ بر ابراهیم سرد و سلام باش) آن جنگ بر تو و آنان نیز خنک و سلام خواهد بود.

و همچنین مقام ابراهیم، مقام سید الشهدا علیه السلام است که خداوند در شأنش میفرماید  فِیهِ آیٰاتٌ بَیِّنٰاتٌ مَقٰامُ إِبْرٰاهِیمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ کٰانَ آمِناً یعنی آن مقامی که با ورود به آن از آتش جهنم محفوظ خواهیم ماند و آن کربلای حسینی و مجالس ذکر مصیبت آن حضرت است.

اما نور سفید و آیت امام زمان علیه السلام، نوح است که به مانند آن بزرگوار عمر بسیار نمود و به طبع آب که رنگ سفید است حلم و صبر عظیمی داشت و سرانجام عذاب او نیز به آب بود و بمانند امام عصر عجل الله فرجه، عذاب او تمام زمین را فرا گرفت و از لوث وجود جمیع کافرین پاک نمود.

پس اینگونه چهار پیغمبر اولوالعظم تابع آن چهار امام شدند و حاملین اسفل عرش مشیت خداوند که حضرت محمد صلی الله علیه و اله صاحب آن است، گشتند و سایر پیامبران نیز شعب و شئون این چهار پیامبرند.

اما از جهت دیگر، پیامبران همه در مقام عبودیتند و اصل عبودیت که سایر عباد شعاع ایشان میباشند امام حسین علیه السلام است چنانکه پیش از این مفصلا توضیح داده ام.

پس با اینکه ابراهیم نبی آیت اصلی سید الشهدا علیه السلام است، اما از جهتی که عرض کردم جمیع پیامبران حکایت کننده نور آن بزرگوارند منتهی به قدر قابلیت هر کدام یکی صافتر و مستقیم‏تر انوار احمر حسینی را می‏نمایاند و یکی به نسبت کدورتی که دارد، آن نور سرخ را کمتر می‏نمایاند.

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. Avatar محمدی گفت:

    آیا نص روایات نیز ارتباطی بین انبیای اولوالعزم و امامان چهارگانه بیان کرده و یا این مطالب صرفاً نتیجه گیری و نظر شخصی نگارنده است؟

    • منصف منصف گفت:

      سلام علیکم.
      صد ها روایت پیرامون ارتباط پیامبران مخصوصا پیامبران اولی العزم با ائمه علیهم السلام هست و با اندک جستجویی خواهید یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 13 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد