پرسش و پاسخدسته بندی: شیخیهآشنایی با شیخیه
اردلان asked 3 ماه ago

باسلام.من چندین سال پیش به سختی ۴ جلد کتاب ارشادالعوام وصدموعظه را پیدا کرده وچندین بارمطالعه کردم چنانچه از اسم کتاب ارشاد معلوم است برای عوام مثل من است اما بازهم درک ان برای من ثقیل است.ایا برای اشنایی باشیخیه باید ازاین کتاب شروع کنم یا کتاب های ساده تری درحد فهم من یا مثلا شرحی که علمای شیخیه برکتاب ارشاد زده باشند هست؟لطفا راهنمایی کنید وکتابی معرفی کنید.

1 Answers
منصف عضو سایت answered 3 ماه ago

سلام علیکم
برای آشنایی با شیخیه میتوانید از کتبی که در کتابخانه مرحوم کرمانی اع قسمت پاسخ به شبهات استفاده کنید که در رأس آن کتاب مبارک هدایه الطالبین است.
اما در اعتقادات میتوانید از رجوم الشیاطین یا سلطانیه استفاده کنید که به تفصیل ارشاد العوام نیستند.
همچنین مواعظ های بسیاری در کتابخانه قرار داده ام که به ساده ترین زبان حکمت های بسیار و فضائل بی شماری بیان شده.
و چنانچه در هر کتابی مطلبی را متوجه نشدید میتوانید همینجا مطرح کرده و در مورد آن بحث کنیم

اردلان Warning: A non-numeric value encountered in /home/mkerman1/domains/m-kermani.ir/public_html/wp-includes/formatting.php on line 3221 replied 48 سال ago

ایا منظور جناب شیخ درمقدمه کتاب هدایه الطالبین ازجناب اخوند همان جناب اخوند خراسانی رض میباشد؟

منصف عضو سایت Warning: A non-numeric value encountered in /home/mkerman1/domains/m-kermani.ir/public_html/wp-includes/formatting.php on line 3221 replied 48 سال ago

خیر، منظور آخوند ملا علی‏ اکبر کرمانی، از علمای یزد است

اردلان Warning: A non-numeric value encountered in /home/mkerman1/domains/m-kermani.ir/public_html/wp-includes/formatting.php on line 3221 replied 48 سال ago

من بارها بی انکه عداوتی باجناب شیخ احمداحسایی یا ایمه ع داشته باشم درحرم اقاعلی بن موسی الرضا ع بالای سر حضرت بدون انکه پشت به حرم کرده باشم نماز خوانده ام حالا که فرمایش جناب شیخ را مطالعه کردم دریافتم ازنظر عقلی ورعایت ادب بهتراست که در پشت امام وروبه قبله نماز خواندایا با توجه به فرمایشات جناب شیخ درکتاب هدایه الطالبین ص ۷۷ من هم ازبالاسریه حساب میشوم؟

منصف عضو سایت Warning: A non-numeric value encountered in /home/mkerman1/domains/m-kermani.ir/public_html/wp-includes/formatting.php on line 3221 replied 48 سال ago

بالاسری بودن یک عمل نیست که از روی جهل و سهو اتفاق افتاده باشد.
بلکه یک اعتقاد است که با هزار دلیل و آیه و حدیث هم رعایت نکرده، و عمدا پشت به امام نماز میخوانند تا مثلا ثابت کنند در نماز ائمه کاره ای نیستند.
شما هم برادر ما هستید خداوند عاقبت همه ما را بخیر کند.

اردلان Warning: A non-numeric value encountered in /home/mkerman1/domains/m-kermani.ir/public_html/wp-includes/formatting.php on line 3221 replied 48 سال ago

با سلام.
جناب شیخ درکتاب هدایه الطالبین میفرمایند درسال تالیف کتاب شیعه امامیه به دوقسمت تقسیم شد ودلایل خود را برای دفاع از اعتقاد خویش وردمخالفان بیان میدارند وقضاوت رابه عقل ناقص مامیسپارند.چند سوال برای من پیش امد.
۱-ایا درحال حاضر نیزاینطور است یا تقسیمات بیشترشده؟
۲-ایا همین عداوتها باعث این نشد که شیخیه در انزوا قرار گرفته وحتی کسی مثل من که از دبستان شاگردمدرسه علوی بودم و شیرمادری از سادات رضوی راخوردم تاچندوقت پیش حتی اسم مشایخ شیخیه که ازعلمای اعلام شیعه هستند نشنیده بودم؟
۳-ایابقای تقلید ازمیت جایز است؟

منصف عضو سایت Warning: A non-numeric value encountered in /home/mkerman1/domains/m-kermani.ir/public_html/wp-includes/formatting.php on line 3221 replied 48 سال ago

سلام علیکم..
شیعه اثنی عشری از جهات مختلفی تقسیم شده. به عنوان مثال، اصولی، اخباری، شیخی، صدرایی، تفکیکی و غیره… و باز سر مباحثی اختلافی یا هر عالمی با مریدانش سبب ایجاد زیر شاخه هایی در هرکدام شده است.
اما در کل تنها شیخیه است که چه در مشرب فقهی و چه اعتقادی حرف کاملی برای گفتن دارد، و تنها مکتبی است که میتوان گفتن شیعه امامیه با وجود آن به دو قسمت شده، چرا که سایر مکاتب تنها یا در معارف و اعتقادات متفاوت از دیگران بوده یا تنها در مشرب فقهی متفاوتند.

اما عداوت ها از شیخیه نبوده و ابتدا دیگران بودند که با تکفیر ها موجب تفرقه شدند. و انزوا نیز بخاطر این بود که نه شیخیه چندان اهل تبلیغ بودند نه مردمی که احبار و رهبانشان را ارباباً من دون الله گرفته بودند، قابلیت داشتند. به هر حال چشممان روشن است که در سال های آتی این انزوا از بین برود.

اما تقلید از میت جایز نیست، اما نه به این معنی که کتب علمای فوت شده غیر معتبر شده و غیر قابل استفاده باشد، چرا که آنچه بیان کرده اند حکم خداست و لن تجد لسنه الله تبدیلا. اما باید فقیه زنده ای را هم بشناسید تا درمسائل مستحدثه یا آنچه که متوجه نمیشوید راهنما باشد.

اردلان Warning: A non-numeric value encountered in /home/mkerman1/domains/m-kermani.ir/public_html/wp-includes/formatting.php on line 3221 replied 48 سال ago

قطعا ازسوال دوم منظورمن علمای مخالف شیخیه بود زیرا بعنوان مثال بایک بارخواندن دلیل جناب شیخ رض درکتاب هدایه من عامی متوجه شدم که فرمایش جناب شیخ جلیل رض و ایشان درمورد پشت امام نماز گذاردن کاملا صحیح است مگرمیشود علمای مخالف ادله شرعی ایشان را ازجناب شیخ جلیل شنیده باشند بازهم بالاسر نمازکنند؟!!!بنظرمن علت فقط حقد وکینه ازجناب شیخ جلیل باعث شده که حتی به امام خود پشت کنند..‌اما درمورد انزوای شیخیه باید بگویم هیچ کثرتی دلیل حقانیت نمیشود چنانچه خداون جل واعلا بارها درکتاب خویش فرموده اکثرهم لایعقلون -اکثرهم لاتعلمون-وقس علیهذا…والله اعلم

اردلان Warning: A non-numeric value encountered in /home/mkerman1/domains/m-kermani.ir/public_html/wp-includes/formatting.php on line 3221 replied 48 سال ago

واما فرموده بودید که شیخیه دنبال تبلیغ نبودند؟چرا؟ایا امیذالمؤمنین ع نفرمودند:زکوه العلم نشره.
فیلمی ازجلسه سخنرانی ایت الله سیدصادق شیرازی برای طلاب نجف دیدم ایشان می فرمودند فردا(درقیامت) من وشمای طلبه مورد سؤال قرارمیگیریم که چرا سعی نکردیم اسلام رحمانی را به جهان منتقل کنیم پس سعی کنید زبانهای دیگر بیاموزید ازوسایل ارتباط جمعی ازموبایل تا ماهواره کمک بگیرید تاکفار اسلام داعشی تکفیری را به جای اسلام رحمانی به دنیا نشان ندهند….نظرشما چیست؟

منصف عضو سایت Warning: A non-numeric value encountered in /home/mkerman1/domains/m-kermani.ir/public_html/wp-includes/formatting.php on line 3221 replied 48 سال ago

دقیقا فقط حقد وکینه و حب ریاسات بود .. خوب است قسمتی از مواعظ یزد مرحوم کرمانی را در این مقام ذکر کنم:

میفرمایند: ما بغیر از فضائل چیزی نمی‏گوئیم، شعور دارید، همه بصیرت دارید، عقل دارید، کتابهای ما را مطالعه کنید و به موعظه‏ ها و درسهای ما حاضر شوید و بشنوید و ببینید و احوال و اخلاق ما را ملاحظه نمائید. هرکدام که عالم می‏باشید علم ما و سلوک ما را با مردم می‏بینید، و شعور ماها را می‏بینید و رفقای ما را هم می‏بینید که چگونه سلوک می‏کنند با مردم. آیا هیچ خلاف شرعی از ماها دیده است یک نفر از شماها؟ آیا در هیچ مجلسی غیر از فضیلت چیزی از ماها شنیده‏ اید؟ حلال ما حلال خداست و حرام ما حرام خدا و عمل می‏کنیم هرچه را که ائمه ما را امر کرده ‏اند و نمی‏کنیم آنچه را که نهی فرموده ‏اند و دین ما دین امامیه است و مذهب ما مذهب اثناعشریه ناجیه است.
پس بنابراین هرکس ما را تکفیر کند ما او را تکفیر می‏کنیم بجهت اینکه هر کس منکر دین امامیه باشد کافر است. اگرچه هنوز نشنیده ‏ام از کسی که بگوید شیخیه کافرند و در اصل دین ما حرف ندارند، زیراکه اصل را ما می‏گوئیم معرفت خدا و معرفت پیغمبر و معرفت ائمه و معرفت مجتهد و اینکه بدیهی است و اجماعی، نباید در این اختلاف داشته باشند. بلی در فروع و مسائل شرعیه بعضی اختلافها هست و علمای شما می‏دانند که اختلاف در مسائل فقهیه باعث کفر کسی نمی‏شود… و همچنین علمای دیگر در مسائل با یکدیگر مختلف بوده ‏اند در سابق و هستند، و ما هم با جمعی در بعضی از مسائل فقهیه شریکیم و در بعضی مختلفیم و این اختلاف باعث کفر کسی نمی‏شود؛ اینکه سبب نزاع ماها نیست… و اگر کسی فرع دین را سبب نزاع قرار دهد از بیدینی او است.

دشمنی اینها با ماها از راه دنیا نیست، زیراکه معامله با کسی نداریم و مرافعه کسی را از دست کسی نگرفته ‏ایم و منبر و محراب کسی را صاحب نشده‏ ایم. وقف کسی را از او نگرفته ‏ایم بلکه من گذشته ‏ام از جمیع اینها و همه را واگذارده‏ ام؛ چون‏که دیدم ثمری نداشت.
پس دعوای دنیوی و آباء و اجدادی با هم نداریم و نزاع ایشان با ما بجهت این است که ما فضیلت اهل‏بیت می‏گوئیم والا هیچ نزاعی نداریم و بی ‏ادبی نسبت به ایشان نکرده‏ ایم و خلاف شرعی نکرده ‏ایم و مخالف فقها هم نگفته ‏ایم مگر اینکه هرچه را می‏گوئیم با جمعی از فقها موافقیم و هرکس چیزی بگوید و موافق جمعی از فقها باشد تقلید او را می‏توان کرد و اگر کسی بگوید چیزی را و موافق جمعی از فقها نباشد، فعلیه لعنه الله و ملائکته و رسله و انبیائه الی یوم الدین.

حالا اینکه محل نزاع ما نیست و حکمت ما هم محل نزاع نیست، زیراکه این علمی است مخصوص ما و بس و احدی از آحاد ربطی نمی‏ یابد به این حکمت مگر هرکه را که خود تعلیم او کنیم؛ این هم که نیست.

پس محل نزاع با ما این است که مردم فضیلت آقای خود را دوست می‏دارند که بشنوند و جمع می‏شوند به مجلس فضائل. پس دایره‏ های ایشان کوچک می‏شود و ریاست ایشان عیب می‏کند و ایشان را حب ریاست گرم کرده و روح ایشان خرفت شده و مردم هم طینتشان از طینت اهل‏بیت است پس دوست می‏دارند که جمع شوند در مجلس فضائل. بلی، دایره‏ ها به این سبب کوچک می‏شود و ضرر به ریاست می‏رسد. پس می‏روند بالای منبر و شیعیان را منع می‏کنند از آمدن به مجلس فضائل و گوش‏دادن به فضیلت و می‏گویند به مجلس فلانی‏ها مروید که ایشان شیرین کلامند و شاید که شماها فریفته احوال و اخلاق ایشان بشوید و گمراه بشوید و از ولایت دیگر می‏نویسند که فلانی آمد مخبر باشید و مگذارید کسی به مجلس او برود که او شیرین‏کلام است و مردم را تسخیر می‏کند…

پس این است نزاع ما که شنیدید و می‏بینید که غیر از این دیگر نزاعی ندارند با ما. نه تدریس کسی را از دست کسی گرفته‏ ام و نه وقفیات کسی را جلوش را گرفته ‏ام و نه قضاوت کسی را می‏خواهم و نه ریاست را، از همه اینها گذشته‏ ام. بلی، دو چیز را من ترک نمی‏کنم: یکی نماز جماعت را، بجهت اینکه ترک جماعت فسق است. پس اگر باید با مردم نماز کنم بجهت استحباب می‏آیم و می‏کنم. اگر منعم کنند از مسجد، در خانه با رفقای خود نماز می‏کنم و اگر از این هم منع نمایند در خانه با زنها نماز می‏کنم. و یکی نشر فضائل است و خاصیت من در ملک خدا همین است. پس تا بتوانم روی منبر می‏روم و فضیلت را می‏گویم و اگر منبر را منع کنند بر روی زمین می‏گویم و اگر مسجد را هم منع کنند در مدرسه می‏گویم و اگر مدرسه را منع کنند در روی میدان یا در بیابان می‏گویم، و اگر همه‏ جا را منع کنند با رفقای خود می‏گویم و اگر آن هم نشود در خانه می‏نشینم و فضائل می‏نویسم و اگر ممکن نشود در او فکر می‏کنم. غرض از این‏دو دست برنمی‏دارم، اما طالب ریاست و دنیا و جاه نیستم و نزاعی با کسی ندارم. و آنها که با من نزاع می‏کردند و می‏کنند بجهت همین است که ما فضیلت ائمه را بسیار می‏گوئیم و مردم دور ما جمع می‏شوند و دایره‏های ایشان کوچک می‏شود و از ریاست محروم می‏شوند. انشدکم بالله ببینید که که نشر فضائل می‏کند و که منع آن می‏کند؟ آیا کسی که منع ذکر فضیلت می‏کند، اصل دین را خراب کرده و ناقص کرده است یا کسی که نشر فضیلت می‏کند؟ آیا ما دین را خراب می‏کنیم یا کسی که در کرمان بالا می‏رود بر منبر در میان شیعه و می‏گوید دوستی علی بسیارش خوب نیست، و بجهت این مطلب این حدیث را هم عنوان کند که خیر الامور اوسطها.

منصف عضو سایت Warning: A non-numeric value encountered in /home/mkerman1/domains/m-kermani.ir/public_html/wp-includes/formatting.php on line 3221 replied 48 سال ago

۱- شرایطش در جامعه نبود مخصوصا پس از انقلاب.
۲- بزرگان معاصر شیخیه چنین نظریه ای داشتند که کسی که لایق باشد خودش راه را پیدا میکند و از این حرف ها.
۳- پشت تمام امور اراده امام زمان علیه السلام است. و حتما این مدت صلاح نمیدیدند که علوم مشایخ بطور گسترده منتشر شود.

نظرم کامل موافق سخن شماست و همین وبسایت با صفحاتش در شبکه های اجتماعی در همین راستاست. البته شیخیه کرمان نیز فعالیت های خوبی دارند، از چاپ گسترده کتاب گرفته تا شبکه ماهواره ای.

در آخر خواهشی که دارم این است که مسائل غیر مرتبط با سوال اول خود را طی سوال جدیدی مطرح کنید تا برای دیگران پیدا کردن مباحث راحت تر باشد

صالح Warning: A non-numeric value encountered in /home/mkerman1/domains/m-kermani.ir/public_html/wp-includes/formatting.php on line 3221 replied 48 سال ago

بنده ترجیح میدهم شیخیه همینطور در انزوا باشد تا واقعا انهای که اهل هدایت هستند به این سمت خودشان هدایت شوند… یک روزی همین علمای حوزه همین اصولی ها اخباری ها اینها ادمهای بسیار مومن و پرهیزکاری بودند ان روز ها هم همینها در انزوا بودند ولی بعدا که تبلیغ کردند ترویج کردند شایع شدند و غالب گشتند و شدند قدرتی که الان میبینیم و شدند گستردگی حال حاضر همه چیزاشن به هم ریخت… دیگر به زحمت بینشان یک ادم پارسایی یافت میشود…همه شدند اهل دنیا و دنبال بگیر و ببند و استفاده از مطالب حقه برای تامین دنیا و پست و ریاست و همان زمانها هم مردم به اینها بسیار اقبال داشتند و تا یک فرد مومنی از اینها را میدیدند تا یک احکامی میشنیدند تا یک فضیلتی میشندند اب از لبشان جاری میشد ولی حالا چه؟ امروز مثلا برای مردم عادی شده و دیگر کسی مشتاق نیست حوصله این چیزها را ندارند . حالا اگر روزی شیخیه هم قوی بشود و پای بگیرد و از انزوا بیرون بیاید و خودش را فریاد بزند و دسته دسته مردم در آن داخل شوند آخر الامر تمام این کتابهای زیبا و مطالب ناب تباه میشود و بازیچه دست کسانی میوشد که مرتب میخواهند پایان نامه و کتاب بنویسند که اسمی در کنند و سمتی بگیرند… هر چیزی که کم یاب باشد نایاب باشد مقدارش کم باشد جیره بندی شده باشد آن با ارزش است…هرگز دیده ایم که ریک توی خیابان برای احدی مهم باشد؟ از بس که زیاد است و همه جا ریخته ولی فیروزه را ببین که چقد گران است و چطور مراقبتش میکنند…شما تصور کنید ۵۰ سال دیگر شیخی کامل غلبه کند و جای اصولی ها را بگیرد و از رهبر کشور تا رقاصه این مملکت معتقد به عقاید شیخی باشند بعد میشود همین چیز یکه الان میبینیم که عقاید شیخی میشود ملاک خوب و بد بودن افراد که اگر یک نفری بخواهد در یک اداره ای مشغول به کار شود یا یک نفر بخواد مثلا وارد سپاه و ارتش بشود میگویند باید مصاحبه و گزینش شوی و انوقت همان شیخیها سوال میکنند از ان شخص و همین که نتوانست جواب دهد یا دیدند در حدی که انها و انطو رکه انها میخواهند نیتسند ردش میکنند و انوقت است که مردم زده میشوند از همین عقاید شیخیه چنان که الان اینطور است و نمیدانیم من که میخوام در اداره پشت کامپیوتر بنشینم چه ربطی دارد که بدانم نماز جمعه واجب است یا مستحب و نمیدانم که اگر حکم نماز مسافر را ندانم ایا نمیتوانم دکمه پاور سیستم را بزنم؟ و نمیدانم اصلا اگر من کاهل نماز باشم ایا نمیشود که کارمند خوبی باشم و کارم را درست انجام دهم….
امیدوارم هرگز کار شیخیه به تبلیغ کشیده نشود و همینطور در انزوا بماند.. هرگز پلاستیک و چوب و گچ جذب اهن ربا نمیشود ولی اهن را پشت چوب هم که بگذاری از همان پشت چوب ولو به زحمت میخواد جذب اهن ربا شود…پس اهلش میایند و جذب میشوند و اهن ربا هم نیازی ندارد که خودش را فریاد بزند

منصف عضو سایت Warning: A non-numeric value encountered in /home/mkerman1/domains/m-kermani.ir/public_html/wp-includes/formatting.php on line 3221 replied 48 سال ago

وظیفه بر گسترش حق و فضایل اهل بیت است علیهم السلام. و اگر بیان شما صحیح باشد نه اسلام باید منشتر میشد نه شیعه.
و اینکه بد و خوب همه جا هست، و به همان نسبت که در اصولی ها بی دین و طالب ریاست و از این قبیل افراد هست ، در شیخیه هم هست بلکه با ورژنی بالاتر. حال اگر تعداد شیخی ها بیشتر شود بالنسبه هم تعداد مومنین بیشتر میشود هم تعداد تظاهر کنندگان.
حال اگر شیخیه مکتب غالب هم بشود مطمئن باشید مکتب شیخی حق خالص نخواهد بود چرا که دوران غلبه حق تنها در زمان ظهور امام است علیه السلام. که انشاء الله خیلی خیلی زودتر از ۵۰ سالی که شما فرمودید متوقع ظهور هستیم و شیخی اگر شیخی باشد تا آن زمان پرچم حکومت کردن را بلند نخواهد کرد