تطبیق مراتب نفس و عقل و فؤاد با مقامات ائمه علیهم السلام

پرسش و پاسخدسته بندی: اعتقادیتطبیق مراتب نفس و عقل و فؤاد با مقامات ائمه علیهم السلام
Avatarاز طریق تلگرام 6 سال قبل

سلام علیکم
وقت بخیر
یک سوال از کتاب ارشاد داشتم.
مرحوم کرمانی در فصل تطبیق عالم کبیر با انسان که عالم صغیر است
وقتی میرسند بجایی که قرار است روح دمیده شود میفرمایند روح همان حضرت خاتم پیغمبران است که مهتر و بهتر رسولان است …
جلوتر که میروند میفرمایند در روز غدیر روح دین تمام شد و باطنش با ظاهرش منطبق گردید… بعد روح مقصود اصلی خلقت نیست بلکه روح مرکب است برای نفس و نفس برای عقل و عقل برای فؤاد … و فرمودند وقتی فؤاد دین آشکار شود آنوقت دین به تمام و کمال رسیده.. ولی در اینجا دیگر این مراحل نفس و عقل و فؤاد را تطبیق نفرمودند.
لطفا در این مورد میشه توضیح بفرمایید که در مراحل بعدی تطبیق به چه صورتی میشود.
ممنون

1 پاسخ
منصفمنصف عضو سایت 6 سال قبل

سلام علیکم..
مراتب فؤاد، عقل روح و نفس بترتیب مقام بیان، معانی، ابوابیت و امامت ایشان است..
مقام نفس یا امامت در روز غدیر ظاهر شد، مقام روح یا ابوابیت در ظهور حضرت حجت ظاهر میشود که دیگر بوضوح میبینیم تمامی خیرات و برکات به دست ایشان نازل میشود، مقام عقل یا معانی در رجعت ظاهر میشود که عقل عالم کامل میشود و مقام بیان در قیامت ظاهر میشود که خداوند میفرماید الی ربها ناظره

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد