سلام علیکم
حضرت ابالفضل علیه السلام از زمره کاملینند و برای کاملین عصمتی بیان نشده آن طور که برای ائمه علیهم السلام قائلیم.
اما میتوان چنین گفت که عصمت امری نسبی است..به اینطور که اشخاص به نسبت نور و ظلمتی که دارند در درجه ای از آن واقع میشوند.
بنابراین ائمه علیهم السلام که نور محضند، برای ایشان عصمت کلیه و کامله است و مبرای از هرگونه نقص و سهو و رجسی هستند و ابدان ایشان نیز طیب و طاهر است.
در مرحله بعد انبیا هستند که به قدر ظلمتی که در وجود ایشان است، عصمت کمتری دارند، تا جایی که ترک اولی دارند و طهارتی نیز برای ابدان ایشان ذکر نشده.
پس از ایشان عالم نفوس است که ایشان نیز به نسبت علم و تقوایی که دارند، درجه ای از عصمت را میتوان به ایشان نسبت داد.
مثلا کاملین عالم نفس قطعا گناهی نمیکنند و یا در آنچه که از ائمه علیهم السلام نقل یا تفسیر میکنند خطایی راه ندارد. اما نه ابدان طاهر دارند و نه در سایر امور زندگی مبرای از سهو و نسیانند.
و در آخر رتبه ما هاست که بر حال خود واقفیم… بل الانسان علی نفسه بصیره و لو القی معاذیره…