شبکه اجتماعی شیخیه

  • در ادامه فقره مورد نظر از حدیث فقه رضوی (ع) که در مطلب قبل بدان پرداختیم، جهت ابتداء نماز امام رضا علیه السلام میفرمایند: وَ اجْعَلْ وَاحِداً مِنَ الْأَئِمَّةِ نُصْبَ عَيْنَيْك یعنی یکی از ائمه عل […]

    • سلام علیکم
      ابتدا اینکه الحمد لله شما برادران هستید و اگر چیزی از بنده غایب ماند متذکر میشوید.
      اما اسرار تا وقتی سر هستند که بیان نشده باشند و پس از آنکه شرح و تفسیر شد دیگر از اسرار به شمار نمی آید، مانند بسیاری از ضروریات حال حاضر شیعه مانند علم و عصمت ائمه علیهم السلام که زمانی از اسرار بود و نباید بیان میشد.

      و اما تابعیت در حرکات را گفتم معنای ظاهری است و البته نوشتار هنوز ادامه دارد.
      ذکر ائمه علیهم السلام در تشهد هم ایرادی ندارد و به معانی دیگر رسیدگی خواهیم کرد

  • حدیث شریف فقه رضوی (ع)  از اسرار آل محمد علیهم السلام است که در عموم مردم مطرح نشده، زیرا اسرار ایشان آنطور که باید و شاید تفسیر نمیشود و بر غیر مراد امام علیه السلام تأویل میکنند و موجب وحشت و انکار ایشان قر […]

    • سلام علیکم.. بله ان شاءالله

    • سلام علیکم.
      ابتدا اینکه نزد ما علم رجال به کلی مردود است و تنها ثقه بودن کسی که برای ما روایت میکند و صحت روایت را تایید میکند، کافی است و شیخ صدوق و پدرش و مرحوم مجلسی و پدرش حدیث را تایید کرده اند و ایشان نزد ما ثقه هستند.
      و اما در معنی عجله نکنید و قسمت بعد را هم بخوانید، مانند همین قسمت کلمه کلمه اش را مبتنی بر سایر آیات و احادیث خواهم نوشت. انشاء الله.

    • علم رجال بدعت اهل تسنن است که به شیعه رسوخ کرده که عقلاً و نقلا هیچ جایگاهی در دین آل محمد علیهم السلام ندارد و با صوفیه لعنهم الله هم کاری نداریم.
      اگر اهل مطالعه و تحقیق هستید کتاب اجتهاد و تقلید مرحوم حاج ابوالقاسم خان ابراهیمی اع را از سایت alabrar.com بگیرید و بخوانید تا به مشرب اصولی شیخیه آشنا شوید و بطلان طریقه اصولیون مشهور را بفهمید و اگر نیستید لکم دینکم ولی دین

  • از دیدگاه حکمت طفره محال بوده و برای رسیدن تمامی فیوضات از عالی به دانی بایست که سلسله مراتبی طی شده و امور به اسبابی جاری شود.

    از این جهت محال است که سفلیات عالم جسم فیضی را مستقیماً از مشیت که مبدأ فیض است […]

  • تمامی خلق مکلف به شناخت خداوند بوده و باید در معرفت او یقین حاصل کنند، و همین تنها هدف والای خلقت است چنانکه در حدیث قدسی میفرماید کُنتُ کَنزاً مَخفِیّاً فَأحبَبتُ أن اُعرَفَ فَخَلَقتُ الخَلقَ لِکَى اُعرَفَ: […]

    • سلام علیکم.
      یعنی در مقابل خداوند خودیتی نداشته و ظلمانیت نفس را فانی کرده اند و سرتا پا نورانیت بوده و حکایتگر خداوند میباشند، تا جایی که وجه خداوند شده و دیدار ایشان دیدار خداوند شد.
      و این معرفت ایشان است به نورانیت که همان معرفت خداست چنانکه خود فرمودند معرفتی بالنورانیة معرفة الله عزوجل و معرفة الله عزوجل معرفتی بالنورانیة.

      حال اگر غیریت چنین حقیقتی را نمیفهمید به بدن خود نگاه کنید که اگر کسی بخواهد به آقای حکیمی نگاه کند و ارتباطی برقرار کند، با این بدن برقرار خواهد کرد و شما را به این بدن میشناسد و این بدن به تمامه حکایتگر شماست و خودیتی ندارد، اما قبول ندارید که ذات شما حقیقت دیگری است و این بدن غیر شماست که هنگامی که متارکه آن را کردید دیگر حکایتگر آقای حکیمی را نمیکند؟

      البته این تنها مثالی بود که اندکی با کلام ما مأنوس شوید، نه اینکه فکر کنید میگوییم خداوند در ائمه علیهم السلام حلول کرده، و المثال یقرب من وجه و یبعد من وجوه.

    • منصف پاسخ داد ۱ هفته قبل

      خیر، آنچه گفتم حقیقت است.

  • منصف یک بروزرسانی ارسال کرد ۱ هفته, ۵ روز قبل

    خلاصه ای در رد ارتباط شیخیه و بابیه

    بسم الله الرحمن الرحیم
    &#۱۲۸۳۱۲;مرحوم سیدکاظم رشتی اع، عالم بزرگ شهر کربلا بود که روزانه چند صد نفر در درس او حاظر میشدند و درِ خانه اش برای همه باز بود، از جمله باب که در سن ۲۰ سالگی یک سال در آن درس ها شرکت کرده و همین بهانه ای شد تا کثیف ترین تهمت را به مکتب شیخیه بزنند و ایشان را با فرقه ضاله بابیت مرتبط کنند.…[ادامه خبر]

  • منصف یک بروزرسانی ارسال کرد ۱ هفته, ۵ روز قبل

    خداوند عالم، خلق را در عالم ذر در غدیر خم آن عالم جمع کرد و عهد ولایت از ایشان گرفت و به همین کیفیت پیغمبر برخاست و دست علی را گرفت و او را بلند کرد و فرمود من کنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه پس در همان روز هرکس تمکین کرد و تسلیم کرد برای ولی و محبت ولی را قبول کرد و کبر نکرد، در این دنیا می‏تواند محبت علی بن ابی‏طالب ر…[ادامه خبر]

  • در قسمت اول مطلب زیست فرازمینی، گفتیم که زندگی در افلاک جریان دارد اما نه به شکل موجداتی تخیلی که در فیلم ها متصور میشوند، بلکه ساکنین آن ملائکه و دو پیامبر هستند که البته قصد حمله به زمین را ندارند و از ق […]

  • از شبهاتی که پیرامون زندگانی مرحوم سید کاظم رشتی اعلی الله مقامه وجود داشت، قضیه شورش کربلا و بست بودن منزل ایشان و اتفاقات مربوطه است، که اعادی بدون انصاف و اطلاع از واقعیت ها، اتهام ارتباط و العیاذ بالله جا […]

    • سلام علیکم
      علت این کشتار را گفتم که شورش مردم کربلا بود و بالعکس سید مرحوم اع میانجی بود.
      و اما واقعه ای که در مورد کتاب شرح الزیاره بود شرح آن را در مطلب ابتلائات شیخ مرحوم دادم و مذمت خلفا در تمامی کتب شیعه موجود بود اما دشمنان شیخ اع از اشباه العلماء شیعه که میخواستند ایشان در کربلا نماند کتاب ایشان را بردند با پاشا نشان دادند و به غرض خود هم رسیدند و شیخ احمد احسایی اعلی الله مقامه کربلا را ترک نمود

  • منصف پست جدید نوشته شده, کمال توحید ۲ هفته, ۱ روز قبل

    پایه و اصل تمام دین توحید است که هر کس آن را به حقیقت فهمیده باشد، فهم سایر مسائل اعتقادی برای او آسان خواهد شد. و همه توحید این نیست که بگوییم خدا یکی است، بلکه باید در معنی آن تعمق نمود و به توحید عوامانه که […]

    • سلام علیکم
      بله.
      دقیقا نفهمیدم خارج از کدام بحث میگویید.

      اما اگر منظورتان بحث نفی صفات است، که مفصل میفرمایند صفات ذاتی عین ذات است و میفرمایند " ما مكلف بشناختن ذات خدا نيستيم بلكه هر كس هم ادعا كند شناختن ذات خدا را آنرا كافر و ملحد مي‌دانيم و چون اين صفات را هم عين ذات ميدانيم هر كس در كيفيت اين صفات سخن گويد چنان مي‌دانيم كه در كيفيت ذات سخن گفته و كافر است يقيناً چرا كه در ذات احديت نميتوان تكلم كرد و هر كس سخن گفت يا تصوري كرد در مخلوق گفت و مخلوق را تصور كرد و خدا ناميد و او را پرستيد و او كافر است"

      البته در صفات ذاتی هم آن صفات را از جهت مسامحه و عقول ناس فرموده اند چرا که میفرمایند " راه سلامت در وصف خدا آنست كه نگوئي چنين است بلكه هميشه بگوئي كه چنين نيست يعني نگوئي كه خدا بيناست مثلاً بلكه بگوئي خدا كور نيست و نگوئي كه خدا شنواست و بگوئي كر نيست و نگوئي خدا تواناست و بگوئي خدا ناتوان نيست و همچنين هميشه نقصها را دور كني نه كمال را بگوئي در آن بجهت آنكه تو نقص را خوب ميفهمي و آن يقيناً خدا نيست و اما كمال او را آن طور كه هست نمي‌فهمي و آنچه مي‌فهمي بقدر عقل تو است" و باز بهتر از نفی هم این است که به امر اهل بیت علیهم السلام در این مورد تکلم نکنیم

    • التماس دعا…

  • امروز سالروز رحلت سید جلیل عالم عامل مرحوم حاج سید کاظم رشتی اعلی الله مقامه می باشد که بزرگترین شاگرد و جانشین شیخ احمد احسایی اعلی الله مقامه بوده و استاد کامل مرحوم حاج محمد کریم خان کرمانی اعلی الله مقامه […]

    • سلام علیکم.. ترجیحا به کتاب تذکره که در کتابخانه نیز هست مراجعه ای بکنید.
      مرحوم شیخ اع این جمله را بار ها در بین شاگردانشان فرموده بودند

  • mhmk تصویر پروفایل خود را تغییر داد ۲ هفته, ۴ روز قبل

  • mhmk تبدیل به یک عضو ثبت نام شده شوید ۲ هفته, ۴ روز قبل

  • در این قسمت ترجمه حدیث شبلی را ذکر میکنم، چرا که در آن اعمال باطنی هر یک از مراحل حج ذکر شده و حجی نخواهد بود مگر آنکه ظاهر و باطن آن را به عمل آورده باشیم. لذا خواندن این حدیث برای حجاج مستبصر لازم است.

    اب […]

  • خدواند ائمه علیهم السلام را آفرید و ایشان را در تمامی عوالم از عقل تا جسم تنزل داد، و در تمامی عوالم حضرت محمد صلی الله علیه و آله را مبعوث به پیامبری و هدایت خلق هر عالم نمود، و قرآن را در تمامی عوالم به مناسبت آ […]

  • خداوند کعبه را خلیفه خود در زمین قرار داده و رو کردن به او را رو کردن به خود دانسته و حرمت بسیاری برای آن قائل شده است.

    چنانکه نباید به سمت او پشت کرد، آب دهان انداخت، جماع کرد، تخلی کرد. چرا که آن خ […]

  • به مناسبت ایام حج، مطالب مکارم الابرار نیز رنگ و  بویی از این ایام خواهد گرفت، و در چند مطلب به گوشه هایی از اسرار حج اشاره میکنم.

    ابتدا، از مسلمات ما است که زمین خانه کعبه اولین زمینی است که ایجاد شده و سا […]

  • از مباحث مطرح در حکمت بحث قطب و قطبیت است که در این مطلب به اختصار اشاره میکنم، و آن چه میگویم بابی از علم است که هزار باب از آن گشوده میشود، اگر بفهمید.

    در ابتدا اینکه اصطلاح قطب در بین عموم و آنچه در لغت […]

  • بیش از صد اثر از مرحوم شیخ احمد احسایی اع موجود بوده و بسیاری از آثار ایشان نیز نابود شده یا در دسترس نیست. از این بین مجموعه ای ۹ جلدی از رساله های ایشان با نام جوامع الکلم در مطبعة الغدیر بصره و مجموعه ای ۲۲ […]

  • در مطلب قبل گفتیم که محمد تقی برغانی به علت برخی اغراض شخصی، دست به تکفیر شیخ احمد احسایی اعلی الله مقامه زد و متذکر شدیم که جز شوراندن عده ای از عوام و اراذل شهر و بعضی وعاظ، کسی از علمای طراز اول شیعه با وی […]

  • مرحوم کرمانی اع در کتاب مبارک هدایة الطالبین، ذکر بعضی از محن و ابتلائات شیخ احسایی اعلی الله مقامه را می نمایند، که در این مطلب بطور خلاصه مرور میکنیم.

    اولین محنت ایشان معاشرت با خلق بود، چرا که از طفولیت ط […]

    • علیکم السلام
      بصراحت مرحوم کرمانی اع، افرادی که مارا تکفیر کرده اند ما نیز ایشان را کافر میدانیم، چنانکه میفرمایند:
      " علانیه و فاش می‏گویم در این ایران هرکس مرا کافر می‏داند علیه لعنه الله والملائکه والناس اجمعین.
      پس از این قرار تو مرا کافر بدانی و من بگویم تو راست می‏گویی و حق به جانب تو است، پس من خودم را کافر می‏دانم نعوذبالله.
      می‏فرماید من کفر مومنا فقد کفر احدهما هرکس کسی را کافر بداند، یکی از آن‏ دو حکما کافرند.
      اگر این مومن است آن دیگری کافر است، اگر آن مومن است آن دیگری کافر. غرض یکیش می‏باید کافر باشد، دونفری که یکی یکی را کافر بداند، یکیشان کافرند.
      حالا کسی مرا تکفیر بکند توقع از من نداشته باشد من او را مسلمان بدانم و کافر ندانم.
      علانیه می‏گویم، بیزارم از آن علمایی که مرا کافر بدانند. حاضر به غایب برساند، آنهایی که مرا کافر بدانند، ـ حاضر به غایب برساند ـ آنهایی که مرا کافر می‏دانند همه ‏شان را کافر می‏دانم.
      لکن علمای ربانی و حکمای صمدانی، عدول، ثقات، آنها علمایند و مومن، غیبتشان حرام است، دین خدا را از ایشان گرفتن لازم. ایشانند خلفای خدا و رسول در زمین و جمیع دین به واسطه علما به ما رسیده و اگر ایشان نبودند کسی دینی نداشت.
      غیبتشان حرام است، تهمت بر ایشان حرام، تبری از ایشان تبری از خدا و رسول خداست، رد بر علمای شیعه رد بر خدا و رسول است و در حد شرک به خداست.
      حالا دیگر دست از جان من بردارید. اما دیگر توقع این را از من نداشته باشند که بگویند ما تو را کافر می‏دانیم و تو نفس مکش که بی ‏ادبی می‏شود، بی‏ ادبی بشود."

      در موردی که تذکر دادید درست میفرمایید متن را اصلاح کردم. و در مورد قرة العین در ابتدا شیخی بود و بعد هنگام کشتن عمویش بابی شده بوده و با شیخیه دشمن بود.

      در مورد خطبه های مذکور یکبار فرمودید و پاسخ دادم

    • علیکم السلام برادر…
      تمام اتفاقات و حالات قرة العین در یک روز اتفاق نیفتاده، و درست است که ابتدا شیخی بوده ، اما اندکی پس از فوت سید مرحوم اع به بابیه گروید و هنگام قتل برغانی نیز بابی بود و بابیه نیز با شیخیه دشمن بودند چنانکه خود باب در بیان مینویسد: "و اعلموا یا اهل الفرقان و البیان انکم الیوم اعداء الذین اقتدوا بالاحمد و الکاظم و هم لکم عدو و لیس لکم علی الارض منهم و لا لهم منکم اشد عداوة"
      خلاصه حرف اشتباهی نزدم.

    • چطور چنین حرفی میزنید که قره العین تا آخر عمرش شیخی بود؟ از ضروریات تاریخی است که وی بابی بوده و حتی از حروف حی بود.
      و اما باب هم از نظریات و جایگاه شیخیه استفاده نکرد بلکه برعکس از شیخ و سید مرحوم و هم فکران ایشان تبری میجست و خواندن کتب ایشان را بر مریدان خود حرام کرده بود، چنانکه مینویسد " من الیوم الذی قرء علیکم کتاب ربکم کتاب البیان حرمنا علیکم یا حروف کلمة البیان و مظاهر النقطة السایره فی هویات الظهور الی تفسیر الشرح الزیارة و شرح الخطبة و کل ما کتب الاحمد بیمینه و الکاظم بیمناه کما حرمنا علی الذین من قبلکم النظر الی عورات امهاتکم . الی آخر…

      خلاصه اینکه باب هیچگاه از جایگاه شیخیه استفاده نکرد، و حتی مرحوم کرمانی اع را العیاذ بالله دجال خطاب میکرد. بالعکس از مفاهیم شیعه و سپس اسلام استفاده کرد. از خود اصطلاح بابیت گرفته تا امام زمان ع تا ادعای نبوت و آوردن کتاب و … ربطی به علوم و اصطلاحات شیخیه نداشت.

      و اما مفاهیم ثقیل کتب شیخیه برای فهمیدنش نیاز به مقدمات و آشنا بودن به کلام ایشان است، و اگر شخصی بخواهد با فهم ناقصی از آنها سوء استفاده کند از غرض اوست چنانکه خداوند میفرماید هُوَ اَلَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ اَلْكِتٰابَ مِنْهُ آيٰاتٌ مُحْكَمٰاتٌ هُنَّ أُمُّ اَلْكِتٰابِ وَ أُخَرُ مُتَشٰابِهٰاتٌ فَأَمَّا اَلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مٰا تَشٰابَهَ مِنْهُ اِبْتِغٰاءَ اَلْفِتْنَةِ و هر منصفی میداند که برای قضاوت در مورد عقیده شخصی باید به محکمات کلامش مراجعه کند و متشابهات را نیز به آنها برگرداند، (چنانکه مشایخ اعلی الله مقامهم نیز همه شان به این مضمون گفته اند که اگر کلامشان را مخالف ضروریات شیعه و آیات و احادیث یافتدید بدانیدکه منظورشان را نفهمیده اید.) نه اینکه مانند برغانی نفهمیده و نسنجیده جمله ای بردارد و دست به تکفیر بزند و در شیعه تفرقه بی اندازد، آن هم با وجود انکار شخص از عقائدی که به او نسبت میدهند، چنانکه در جملات مرحوم کرمانی اع گذشت.

      و اما ارشاد العوام ، اولا برای عوام شیخیه است، نه عوام عموم مسلمین، و برای همان عوام شیخیه نیز با اینکه تا جایی که امکان داشته مطالب به سادگی و با مثال های فراوان بیان شده اما باز هم استادی لازم دارد. و البته با تمام سادگی آن مرحوم کرمانی اع ارشاد العوام را کتاب کبیر خود خطاب میکنند.

    • خواهش میکنم
      انشاء الله
      التماس دعا…

    • ببخشید سوء تفاهم شد…
      گفتم که دشمنی خاصی با شیخیه داشت، قسمت دیگری از کتابش را هم برایتان گذاشتم که گفته بود "لیس لکم علی الارض منهم و لا لهم منکم اشد عداوه". و این هم کار خداست که باعث رسوایی کسانی باشد که تهمت ارتباط بابیه و شیخیه را علم کرده اند.
      اینکه عده ای از مریدانش از شیخیه گرویده بودند جای انکار ندارد اما این تحریم او دلیل بر اینکه همه پیش زمینه شیخی داشتند نیست بلکه بر عکس اکثریت از سایر شیعیان بودند. کتب شیخ مرحوم و سایر علمای شیخیه مثل الان مهجور نبود، بلکه زمان قاجار بیش از سایر کتب در بین شیعه مطرح بوده و خیلی ها استفاده میکردند.

      از این لحاظ جدا کردم که عوام شیخیه نسبت به سایر عوام مسلمین به کلام علمایشان آشنا تر و آگاه ترند و از لحاظ سطح درک و علم نیز به لطف مواعظی که مخصوصا مرحوم کرمانی اع برای ایشان داشتند بالاتر از بقیه بودند، لذا توان درک ارشاد برای ایشان آسان تر است، و بعضا مطالبی را میفهمند که علماء غیر شیخیه توان فهمش را ندارند. مانند بنده که از عوام ایشان محسوب میشوم نه علما، و درس کلاسیک و استادی خاصی نداشته ام. البته در بین شیخیه نیز جاهل و متعصب پیدا میشود ولی به نسبت عموم خیلی کمتر است.

      درست، اما بنده فرقی میان مرکبی که باب از شیخیه ساخت یا مرکبی که از شیعه ساخت نمیبینم و الحمد لله جمیع علماء شیعه از او تبری جستند

  • ادامه نوشته ها