اسرار صیام – قسمت دوم: باطن صوم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

همانطور که در مطلب قبل عرض شد، ظاهر صیام حقیقی آن است که صائم با تمام مشاعر و اعضاء و جوارح خود بندگی خداوند را کرده و خود را از عصیان او نگاه دارد، و اگر عضوی از اعضاء معصیت کند چنان است که افطار نموده و صوم حقیقی او باطل شده اگر چه در ظاهر شرع از اِعمال آن اغماض فرموده اند.

حال فرای ظاهر صیام که در عرصه ابدان بوده و زکوه بدن است، باطن صیام آن است که خداوند امر فرموده قلب خود را از دوستی دشمنان آل محمد علیهم السلام نگاه داریم چنانکه در باطن صلوه، دوستی دوستان ایشان را واجب گردانیده، و بدایت آن طلوع حیات است و نهایتش در دنیا وقت غروب روح، اما در آخرت، نهایتش بالاترین مرتبه ای است که انسان در آن مقام مذکور بوده و در تمام دهر خود، شخص باید صائم از دوستی دشمنان باشد و صومی دهری غیر از این نیست.

بنابراین شخص زمانی صائم و مصلی است که دوست دوستان ایشان و دشمن دشمن ایشان باشد چنانکه فرموده اند

النَّاصِبُ لَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ لَا یُبَالِی صَلَّى أَوْ زَنَى صَامَ أَوْ سَرَق‏ یعنی فرق نمی‏کند ناصب را که نماز بخواند یا زنا کند و روزه بگیرد یا دزدی کند و در مصداق ناصب فرموده اند لَیْسَ النَّاصِبُ مَنْ نَصَبَ لَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ لِأَنَّکَ لَمْ تَجِدْ رَجُلًا یَقُولُ أَنَا أُبْغِضُ‏ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ لَکِنَّ النَّاصِبَ مَنْ نَصَبَ لَکُمْ وَ هُوَ یَعْلَمُ أَنَّکُمْ تَتَوَالَوْنَا وَ أَنَّکُمْ مِنْ شِیعَتِنَا.

اما ظاهر روزه که عرض شد نیز شعاع باطن آن است چرا که معاصی فرع اعداء ال محمد علیهم السلام می باشد چنانکه فرموده اند  نَحْنُ أَصْلُ کُلِّ خَیْرٍ وَ مِنْ فُرُوعِنَا کُلُّ بِر… و عَدُوُّنَا أَصْلُ کُلِّ شَرٍّ وَ مِنْ فُرُوعِهِمْ کُلُّ قَبِیحٍ وَ فَاحِشَهٍ… یعنی ما اصل هر خیری هستیم و هر نیکی از فروع ماست… و دشمنان ما اصل هر شری هستند و از فروع ایشان هر امر قبیح و فاحشه ای است…

پس کسی که معصیت خداوند را میکند، فی الواقع متمسک بفرع اعداء ایشان شده و همان قدر از ولایت او کاسته میشود اما اگر از معاصی امساک نموده و به نماز که ظاهر روح ولایت است تمسک جوید، آن صیامی خواهد بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند الصَّوْمَ جُنَّهٌ مِنَ النَّار یعنی روزه سپر جهنم است.

بنابراین، باطن صیام به ظاهر آن ثابت میشود و ظاهر نیز به باطن حقیقت پیدا میکند، یعنی هرگاه کسی بظاهر جسد خود عمل بشرایع و احکام نماید اما برائت از اعداء و ولایت اولیاء را نداشته باشد، عمل ایشان جمادی بوده و مانند بدنی است که روح ندارد و خداوند پیرامون ایشان میفرماید وَ قَدِمْنٰا إِلىٰ مٰا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنٰاهُ هَبٰاءً مَنْثُوراً یعنی می ‏آوریم عمل جماعتی را در قیامت و آن را در هوا پراکنده می‏کنیم، و سؤال شد از اینکه این اعمال چه کسانی است، فرمودند أَعْمَالُ مُبْغِضِینَا وَ مُبْغِضِی شِیعَتِنَا، اعمال کسانی است که بغض ما و شیعیان ما را دارند.

و همچنین هرگاه کسی مانند متصوفه ادعای باطن کرده و ظاهر را ترک کند، از ظاهر و باطن هر دو محروم خواهد شد، چرا که محال است روحی بی بدن قائم شود.

و از دیگر بواطن صوم که در روایات اهل بیت علیهم السلام وارد شده، معرفت پیغمبر است صلی الله علیه و اله، چنانکه امام صادق علیه السلام فرمودند و باطن الصلوه ولایتنا و باطن الصوم معرفه جدنا.

این معنی به اقتضای آن می باشد که صوم صبر است چنانکه فرمودند الصَّبْرُ هُوَ الصَّوْم‏ و صبر رسول الله (ص) است چنانکه خداوند در قرآن مجید آن حضرت را به اسم صبر یاد فرموده که میفرماید وَ اِسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ اَلصَّلاٰهِ و سلمان از امیرالمؤمنین علیه السلام معنی این آیه را پرسید، حضرت فرمودند فَالصَّبْرُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الصَّلَاهُ إِقَامَهُ وَلَایَتِی فَمِنْهَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ إِنَّها لَکَبِیرَهٌ وَ لَمْ یَقُلْ وَ إِنَّهُمَا لَکَبِیرَهٌ لِأَنَّ الْوَلَایَهَ کَبِیرَهٌ حَمْلُهَا إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ وَ الْخَاشِعُونَ هُمُ الشِّیعَهُ الْمُسْتَبْصِرُون‏.

حال اینکه چرا حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله صبر نامیده شده، مسأله بسیار دقیقی است که این مطلب گنجایش شرح آنرا ندارد.

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

۹ دیدگاه‌

  1. Avatar هومن ( أبو خديجة ) گفت:

    سلام علیکم
    تقبل الله منکم صالح الأعمال
    یک سؤال داشتم می خواستم از شما که مطلع بر تاریخ شیخیه و أحمد الإحسائی هستید بپرسم ؛ آیا فتحعلی شاه یا ناصر الدین شاه قاجار ( تردید از من است ) رساله ای با مضمون چند سوْال برای أحمد إحسائی فرستاده است ؟ آیا الان این سوْال و جوابها موجود است ؟ موضوع زنان بلاد وقواق که می گویند در رساله آمده چیست ؟ آیا واقعا شیخ أحمد وجود چنین زنانی را تأیید کرده ؟
    أفیدونا أفادکم الله

    • منصف منصف گفت:

      سلام علیکم و رحمه الله
      طاعات و عبادات حضرت عالی هم قبول باشد.

      اما سوالی که فرمودید در چند بخش باید جواب داده شود.

      ۱- اینکه بله مرحوم شیخ احمد احسایی اعلی الله مقامه، دو رساله در جواب سوالات فتحعلی شاه قاجار دارند بنام خاقانیه و سلطانیه، اما در این دو رساله بنده ذکری از جزیره واق واق ندیدم و ممکن هم هست باشد که بچشمم نخورده چون امکان جستجوی الکترونیکی ندارم اما در سایر کتب مشایخ اعلی الله مقامه بعضاً دیده ام.

      ۲- آنچه در مورد زنان واق واق گفته شده، اشتباه به عرض رسانده اند.
      اولا جزیره واق واق مسئله ای هورقلیایی مانند جزیره خضرا و کوه قاف و … نیست بلکه جزیره ای در همین دنیاست که در گذشته بسیار معروف بود و خیلی از دانشمندان و شعرا و سیاحان و… از آن سخن گفته اند و در نقشه ها مکانش را مشخص نموده اند.
      در این جزیره درخت هایی است (یا حداقل بود) که میوه های آن شبیه شمایل انسان مؤنث است. جهت اطلاع بیشتر و دیدن تصاویر مربوطه، دو لینک زیر را مشاهده فرمایید:

      https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%82_%D9%88%D8%A7%D9%82
      https://vb.3dlat.com/showthread.php?t=195913

      ۳- حال مشایخ شیخیه اعلی الله مقامهم نیز مانند سایرین، در چند جایی به عنوان شاهد مثال برازخ، از این جزیره نام برده اند.
      غرض از برازخ موجوداتی در هر مرتبه هستند که شباهت به مخلوقات بالاتر از خودشان دارند، مثلا مرجان ها در جمادات، و نخل یا همین درخت های جزیره واق واق در گیاهان، یا میمون ها در حیوانات و بعضی از کاملین شیعه مانند حضرت سلمان در انسان ها.

      خلاصه مطلبی که شنیده اید از این قرار است، سلمکم الله.

  2. Avatar هومن ( أبو خديجة ) گفت:

    خیلی ممنون جزاکم الله خیرا
    فقط آیا این دو رساله که فرمودید در اینترنت موجود است ؟

  3. Avatar هومن ( أبو خديجة ) گفت:

    واقعا ممنونم برادر گرامی
    وفقکم الله لما یحب و یرضاه

  4. Avatar هومن ( أبو خديجة ) گفت:

    سلام علیکم
    الرساله الخاقانیه را همانطور که فرموده بودید دانلود کردم اگر به صفحه ١٣٢ به آخر صفحه مراجعه فرمایید موضوع جزائر واق واق آمده و ظاهر کلام شیخ أحمد این است که واقعا در آن جزائر زنان به درختان وصل هستند و بعضی مؤرخین نقل کرده اند که آن زنان را چیده اند و جماع کردند و لذت زیادی بردند والله أعلم

    • منصف منصف گفت:

      با عرض سلام دوباره
      آنچه فرمودید را مشاهده کردم.

      در این خصوص بهتر آن است که سوال را از طریق وبسایت الابرار که سایت رسمی شیخیه است بپرسید، چرا که ایشان به مفاهیم کتب خود نسبت به کسی مانند بنده آگاه ترند.

      با این حال جواب بنده جاهل این است که یا مقصود ایشان لذت از خوردن آن میوه ها بوده چنانکه تصاویر آن جزیره و درخت ها و میوه هایشان را در لینک میبینید، و یا اگر مقصودشان جماع بوده (که بعید است)، مطلبی که احتمالا ناصحیح است را از بعضی سیاحان شنیده و نقل فرموده اند و البته معصوم از خطا در چنین منقولاتی نیستند و بنده در مطالبی به ایشان وثوق دارم که از ائمه علیهم السلام نقل یا استنباط میفرمایند نه آنچه که معترفند از مسافران شنیده اند و تنها به عنوان شاهد مثال ذکر شده.

      وفقکم الله

  5. Avatar هومن ( أبو خديجة ) گفت:

    و علیکم السلام
    کلام شما صحیح است عموما گویا این دو رساله خاقانیه و سلطانیه به خلاف سائر رسائل شیخ أحمد به زبانی ساده تر تالیف شده شاید چون مخاطب شاه بوده زیاد تفصیل و تدقیق علمی صورت نگرفته و البته همانطور که فرمودید مطالب مربوط به این جزائر را شیخ أحمد به عنوان اطلاعات عمومی آورده نه روایت و موضوع نقلی
    أحسن الله إلیکم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 2 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد