زیارت امام زادگان

پرسش و پاسخدسته بندی: اعتقادیزیارت امام زادگان
Avatarایمان 6 سال قبل

سلام علیکم 
۱-فلسفه زیارت امامزادگان چیست ؟ آیا صرفا بواسطه اینکه ایشان نسل پیامبر هستند دارای شرافت زیارت هستند و دعا در کنار مزار آنها اجابت می شود؟
۲-من ۱۰۰صلوات هدیه می کنم به روح اموات یا یک میت خاص ( مثلا می گویم ۱۰۰صلوات هدیه به مرحوم حاج محمد کریم خان کرمانی رحمت الله علیه) آیا این عمل من ثوابی برای آن روح دارد و در حالات برزخی وی اثرگذار است؟

1 پاسخ
منصفمنصف عضو سایت 6 سال قبل

سلام علیکم و رحمه الله
در خصوص زیارت مقابر صرف گنبد و بارگاه داشتن یا انتساب به ائمه علیهم السلام ملاک نیست، لذا لازم است که ابتدا در پی دو خصوصیت باشیم.
۱- محل قبر معلوم و مسلّم باشد
بایست پیرامون نسبت داشتن مقبره ای به کسی  علم عادی داشته باشید، که این علم از طریق تاییدات ائمه علیهم السلام یا عالمی ثقه یا شهرتی که مخالفی ندارد اثبات میشود، و چه بسا بارگاه هایی که به جهت بهره برداری های مادی برپا شده.
۲- مدفون شده معلوم الحال باشد
اگر ایمان و علوّ مقام شخص اثبات شده باشد، شبهه ای در استحباب زیارت آن بزرگوار نیست، مانند حضرت سلمان علیه السلام و سایر نواب ائمه علیهم السلام و اگر انتسابی هم داشته باشند که مزید بر علت است مانند حضرت عباس علیه السلام و حضرت معصومه و حضرت زینب سلام الله علیهما که قطعاً چنین مشاهد مقدسه ای مهبط انوار فیض و برکات است.
و اگر شخص مدفون شده انتساب دنیایی به ائمه علیهم السلام نداشته و حتی علو مقامی هم نداشته باشد و صرفاً علم به صحت ایمان او داریم، باز هم از باب زیارت قبور مؤمنین مأجور خواهیم بود.
و در مورد سوال دوم شما هم عرض میشود که قطعا هدایای شما به اموات میرسد و در حال ایشان تأثیر گذار است و احادیث بسیاری شاهد این مطلب میباشد. همچنین در قرآن کریم هم بارها برای اموات دعا شده مانند آنکه خداوند میفرماید وَ الَّذینَ جاؤُ مِنْ بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذینَ سَبَقُونا بِالْإیمانِ.
وفقکم الله للخیرات

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد