سلامعلیک
بنده سوالی از خدمت شما برادر بزرگوار دارم و اون اینکه: چگونه اصل امامت را از آیات قرآن اثبات کنیم؟؟
حقیقت امر اینِ که بنده در دوران خدمت تقریبا بین اهل تسنن دارم زندگی میکنم،اینها عقیدشونو اینطوری بیان میکنن که اصول دین باید به طور صریح در قرآن آورده بشود و هنگامی که برای اینها از روایت صحبت میکنم میگن که چون اصل امامت در قرآن نیست پس کل روایات شیعه رد میشود…
همچنین میگن آیاتی که شیعه برای اثبات امامت استفاده میکنه ناقض هست، و بر این باورند که شیعیان بخشی از یک آیه کامل رو برای اثبات ادعاشون میارن و این درست نیست و با خواندن آیه کامل و همچنین مطالعه آیات قبل و بعد مشخص میشه که اصلا موضوع آیه چیز دیگریست…
برای نمونه آیه تطهیر را در مورد اهل بیتع نمیدونن و میگن فقط در مورد همسران پیامبر هست…
حالا سوال این است که آیا باید آیات قران را همانطور خواند یا نحوه خواندن به شکل دیگریست؟؟
با تشکر
سلام علیکم برادر عزیز
امامت نه تنها با قرآن بلکه با دلایل عقلی و نقلی دیگر هم اثبات میشود که تنها به سر فصل ها اشاره میکنم و جهت توضیح کامل به جلد سوم کتاب مبارک ارشاد العوام و کتاب شریف وسیله النجات مراجعه کنید.
۱- به طریق حکمت و عقل ثابت میکنیم که خداوند باید همیشه حجتی معصوم بر روی زمین داشته باشد.
۲- به دلایل مختلف عقلی و نقلی ثابت میکنیم که حجت خداوند را باید خودش تعیین کند و مردم به رأی خود نمیتوانند انتخاب کنند چنانکه به این معانی آیات بسیاری است من جمله میفرماید ما کان لهم الخیره.
۳- به دلایل نقلی که مورد تایید خود سنی هاست اثبات میکنیم که حضرت پیغمبر صلی الله علیه وآله، جانشین خود را مشخص فرموده که یکی از آن نصوص، حدیث غدیر است.
۴- و همچنین آیات بسیاری از قرآن دال بر وصایت و ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام است که میتوان از طریق کتب خود سنی ها برایشان اثبات کرد،از جمله آیه إنما ولیکم الله… و آیه اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم و آیه تطهیر و آیه بلغ ما أنزل الیک که در روز غدیر نازل شد و…
۵- به دلیل تسدید میبینیم که علم و معجزات ائمه علیهم السلام همه تسدید میشد و حتی قبور ایشان نیز کرامات دارد و خداوند ایشان را باطل نفرمود اما خلفاء عامه به نقل های خودشان نه تنها بهره ای از علم نداشتند بلکه رسوایی های بسیار خودشان برایشان نقل میکنند و همین ابطال خداست.
و اما شأن نزول آیه تطهیر را خود سنی ها هم قبول دارند که زمانی نازل شد که پنج تن آل عبا علیهم السلام تحت کساء بودند. حالا اگر برخی از ایشان با علمای گذشته شان مخالفت میکنند، اهمیتی ندارد.
و جواب سوال آخر شما اینکه پس از آنکه با دلایل مختلف امامت بر ما اثبات شد، قرآن را همانطور میخوانیم که ائمه علیهم السلام فرموده اند.