مسائلی پیرامون هورقلیا

پرسش و پاسخدسته بندی: اعتقادیمسائلی پیرامون هورقلیا
Avatarمحمد 6 سال قبل

سلام . لطفا به صورت شفاف پاسخ این سوالات را بفرمایید. چرا که بنده در جمع بندی بعض مطالب دچار سردرگمی شده ام .

  1. آیا رجعت در این زمین خاکی رخ می دهد ؟
  2. آیا مراد از ظهور حضرت مهدی علیه السلام حکومت ظاهری ایشان برروی زمین است ؟
  3. آیا حضرت مهدی علیه السلام در هورقلیا زندگی می کند و در زمان ظهور به زمین خاکی می آید ؟و در واقع در حال حاضر در عالم هورقلیا و کره ناظر بر ما هستند و برخی مواقع به زمین خاکی تشریف می آوردند؟
  4. آیا هورقلیا همان برزخ میان دنیا و قیامت است ؟ به عبارتی همان برزخ اصطلاحی است ؟
  5. مردم در زمان رجعت روی زمین خاکی هستند و عالم هورقلیا و احکام لطیف را می بینند یا اینکه در عالم هورقلیا قرار می گیرند و خودشان لطیف می شوند ؟
  6. از لطف شما سپاسگزارم
1 پاسخ
منصفمنصف عضو سایت 6 سال قبل

سلام علیکم
برای پاسخ به هر کدام از این سوالات بایست ده ها صفحه مطلب نوشته شود و هر کدام را با مقدمات و مؤخرات و با دلایل عقلی و نقلی اثبات نمود، که در این صفحه مجالی برای این امر نبوده و از عهده بنده نیز خارج است.
با این حال سعی میکنم به طور خلاصه اندک چیزی که از فرمایشات مشایخ اعلی الله مقامهم برداشت نموده ام را عرض کنم.
پیش از ورود به سوالات، لازم است نکته ای عرض شود که عموما توجه ننمودن به آن منشأ بسیاری از شبهات و سردرگمی ها نسبت به هورقلیاست. و آن این است که عموما از هورقلیا بینونت غلطی نسبت به این کره خاکی برداشت میکنند، چنانکه خود شما هم از آن به عنوان کره ناظر بر ما یاد کردید، اما صحیح این است که هورقلیا و این عالم عرضی همه یکجاست، منتها این عالم کدر شده و مانند پوسته و لباسی بر هورقلیا قرار گرفته، بنابراین اصل آنجاست و این لباسی که بر تن آن شده عرضی است که با گذشت هر چه بیشتر زمان لطیفتر خواهد شد.
حال با توضیح فوق شاید پاسخ سوالات خود را گرفته باشید اما به اختصار پاسخ میدهم.

فرمودید آیا رجعت در این زمین خاکی رخ می دهد؟

پاسخ: بله اما تا آن زمان که بیش از ده هزار سال دیگر است چنان زمین لطیف خواهد شد که عرضی برای این کره خاکی باقی نخواهد ماند.

فرمودید آیا مراد از ظهور حضرت مهدی علیه السلام حکومت ظاهری ایشان برروی زمین است ؟

پاسخ: بله، با تمام جریاناتی که در روایات ذکر شده.

فرمودید آیا حضرت مهدی علیه السلام در هورقلیا زندگی می کند و در زمان ظهور به زمین خاکی می آید ؟و در واقع در حال حاضر در عالم هورقلیا و کره ناظر بر ما هستند و برخی مواقع به زمین خاکی تشریف می آوردند؟

پاسخ: در مقدمه عرض کردم که هورقلیا عالم دیگری نیست، و لازم است اضافه کنم که ابدان ائمه علیهم السلام همیشه لطیف است مگر زمانی که بخواهند با چشم های عرضی ما سنخیت پیدا کنند که در آن حال اعراضی به خود میگیرند.  البته همان اعراض هم به واسطه قرین شدن به بدن هورقلیایی ایشان، چنان لطافتی پیدا میکند که برای نور خورشید مانعی به حساب نیامده و ایجاد سایه نمیکند و سریع تر از هر بدنی هم پس از خلع شدن متلاشی خواهد شد.

فرمودید آیا هورقلیا همان برزخ میان دنیا و قیامت است ؟ به عبارتی همان برزخ اصطلاحی است؟

پاسخ: برزخ به معنای واسطه ای ما بین دو چیز است که اعلای آن به مرتبه بالا شباهت داشته و اسفل آن به مرتبه پایین شباهت دارد.
حال عالم برزخی که عموما به عنوان جایگاه موقتی برای اموات گفته میشود چنین است. اعلای آن که آسمان های برزخ باشد شباهت به آخرت پیدا کرده و ارواح مردگان تا وقت معینی در آن مقامند، و زمین آن که هورقلیا باشد، محل زندگی ما و سایر احیاء هورقلیایی است.

فرمودید مردم در زمان رجعت روی زمین خاکی هستند و عالم هورقلیا و احکام لطیف را می بینند یا اینکه در عالم هورقلیا قرار می گیرند و خودشان لطیف می شوند؟

پاسخ: با آنچه تا اینجا عرض کردم، گمان نمیکنم که در سوال اخیر شبهه ای مانده باشد، و خلاصه اینکه قول دوم شما صحیح است اما نه به این معنا که به کره دیگری نقل مکان میکنند.

ان شاءالله که شبهات برطرف شده باشد.. سلمکم الله

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد