کتاب مرآت الحکمه

پرسش و پاسخدسته بندی: حِکمیکتاب مرآت الحکمه
Avatarمحسن 6 سال قبل

با سلام خدمت برادر عزیز و بزرگوار که من و امثال من را با بسیاری از دقایق معارف ناب تشیع که توسط مشایخ عظام اعلی الله مقامهم از روایات استخراج و بیان شده آشنا کرده اند. سوالم درباره کتاب شریف مرآت الحکمه و موضوع آن است. لطفاً در صورت امکان درباره تفاوت انسان صغیر و وسیط که ظاهراً موضوع این کتاب است و سایر مطالب اصلی کتاب مذکور توضیحی بفرمایید. در پایان خواهشمندم در صورتی که نسخه ای الکترونیکی از آن کتاب به صورت تایپ شده یا خطی دارید برای ما در کتابخانه قرار دهید.

1 پاسخ
منصفمنصف عضو سایت 6 سال قبل

سلام علیکم برادر گرامی
عرض میشود که انسان صغیر به همین معنای اولیه متبادره از انسان اطلاق شده و انسان کبیر به تمام عالم گفته میشود.
اما مراد از انسان وسیط علم کیمیاست (تا حدودی شیمی امروز) و غرض از دانستن آن نه فقط ساخت طلا یا امور دیگر علم شیمی است، بلکه با تطبیق میتوان از طریق علم کیمیا حقایق عالم را فهمید و حکمت را آنطور که باید و شاید آموخت. 
به عنوان مثال در حکمت حرف از روح و نفس جسد میزنند و تنها در حد تئوری پیرامون این حقایق بحث میکنند، اما در کیمیا میتوان تمامی آن حقایق عالم کبیر را عملا تجربه کرده و به عین الیقین رسید.
به هر حال رساله شریف مرآه الحکمه نوشته مرحوم آقای حاج محمد کریم خان کرمانی اعلی الله مقامه می باشد که بنظر مهمترین اثر ایشان (در بین ده رساله)  پیرامون علم کیمیاست .
در این رساله که به زبان عربی است، ابتدا احادیث مربوطه را ذکر فرموده و سپس به شرح کلیات و بواطن این علم میپردازند و در ادامه  امور جزئی و عملی هم ذکر میشود و در خاتمه نصایحی پیرامون دانستن این علم میفرمایند.
این رساله در جلد ۲۷ مکارم الابرار چاپ شده و پیش از این در مجموعه الرسائل ۲۲ موجود بود که میتوانید از این لینک  دریافت کنید

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد