ماحض الایمان و ماحض الکفر

پرسش و پاسخدسته بندی: اعتقادیماحض الایمان و ماحض الکفر

با سلام خدمت برادر بزرگوار (جناب منصف) و همه مومنین و مومنات:
در کتب اعتقادی که از مشایخ اعلی الله مقامهم مطالعه کرده ام هر جا روایات مربوط به رجعت را ذکر فرموده اند، این مطلب ذکر شده است که افراد ماحض الایمان و ماحض الکفر در دوره رجعت محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین به دنیا باز خواهند گشت و در برابر هم صف آرایی خواهند کرد و ….؛ حال سوالم در مورد معنای ماحض الایمان و ماحض الکفراست. چون متاسفانه خودم نتونستم روایتی از اهل بیت علیهم اسلام و یا درایتی از مشایخ اعلی الله مقامهم در مورد دو دسته مذکور و خصوصیات اونها رو پیدا کنم می خواستم لطف کنید اگر پاسخی هست برای سوالم بفرمایید.
یا علی   

1 پاسخ
منصفمنصف عضو سایت 6 سال قبل

سلام علیکم برادر عزیز
ابتداً جهت تأخیر در پاسخگویی (به علت بعضی گرفتاری ها) غذرخواهم.
عرض میکنم که مردم بر سه دسته اند.

۱- ماحض الایمان: کسانی که طالب حق هستند و آن را یافته و از روی معرفت قبول نموده اند، اینها پس از مرگ در بهشت برزخ بسر برده و در زمان رجعت بازگشته و تحت لوای ائمه علیهم السلام خواهند بود.

۲- ماحض الکفر:  کسانی که حق برای ایشان ظاهر و تبیین شده و با این حال انکار میکنند و عناد میورزند، اینها پس از مرگ در جهنم برزخ جا داشته و در رجعت بازمیگردند که پس از جنگی که تحت لوای شیطان دارند، دوباره به جهنم برزخ باز خواهند گشت.

۳- مستضعفین: کسانی که پس از مرگ احوال عالم برزخ را ندارند و در قبر میمانند تا روز قیامت که دوباره تکلیف بر ایشان عرضه میشود و به بهشت یا جهنم ابدی (در مراتب ضعیف یا حظایر) منتقل خواهند شد.
اما برای مستضعفین به حسب تنبهی که در حیات دنیا داشتند، مراتبی است:
بعضی مانند جنین ها و مجانین هیچ شعوری در حیات دنیا نداشتند؛ که اینها مانند کلوخی بدون هیچ احساسی در قبر میمانند تا روز قیامت فرا برسد.
بعضی شعور دنیایی داشته اند اما در کفر و ایمان بدون علم و بصیرت تبعیت دین و مذهبی را کرده اند، که در این مورد شیعه و سنی و مسیحی و بودایی و کمونیست و… فرقی ندارد، همه در یک حالند و دوباره در روز قیامت حق به ایشان عرضه خواهد شد.
تنها تفاوتشان در این است که آن کسی که ظاهر اعمالش در دنیا مطابق اهل ایمان بوده، نسیمی از بهشت به قبرش میوزد، و کسی که ظاهر عملش مانند کفار بوده، گرمایی از جهنم برزخ به قبرش خواهد رسید.

سلمکم الله

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد