آیا مکتب شیخیه ربطی به بابیت و بهاییت دارد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

از آغاز دعوت علیمحمد باب تا زمان حاضر، بابیت و بهاییت همواره از جانب اکثریت شیعه مردود دانسته شده، اما شیخیه به رغم توان عددی، اقتصادی و سیاسی محدودتر نسبت به دیگران آغازکنندۀ این راه بودند و مبارزه را در قالب ردیه هایی آغاز کردند که نتیجتاً در سالهای بعد طرد این دو اقلیت را فراهم نمود.

اما این مبارزه که دست کم در سالهای اولیه در چارچوب مجادلۀ قلمی و فکری بود، تأثیر گذاری بیشتری نسبت به مبارزات دیگران داشت، چرا که موجب موجه جلوه دادن طرد و سرکوب ایشان شد. اما اعمال دیگران که با سرکوب خونین بار شروع شده و مبارزات را از چارچوب دینی خارج کردند، اسباب دخالت خارجیان و بیگانگان را فراهم نمودند.

به هر حال نکته قابل تأمل ماجرا این بود که مغرضین به جای تشکر از علمای شیخیه بخاطر انتحال مبطلینی که نمودند، دست پیش را گرفته و بابیت و بهائیت را مرتبط با شیخیه دانستند، و تنها بهانه ای که متمسک به آن شده بودند این بود که علیمحمد باب، سالها پیش از ادعاهایش چند ماهی در کربلا پای درس مرحوم سید کاظم رشتی اعلی الله مقامه شرکت نموده است.

و باید محض اطلاع خوانندگان عرض کنم که مرحوم سیدکاظم رشتی اعلی الله مقامه، عالم بزرگ شهر کربلا بود که روزانه چند صد نفر در درس ایشان حاظر میشدند و درِ خانه شان برای همه باز بود، و حالا اگر چند صباحی علیمحمد باب در زمانی که تنها ۲۰ سال داشت در آن درس شرکت میکرده، چطور دلیل بر مرتبط شدن این مکتب حقه با آن فرقه ضاله میشود؟ مگر ائمه علیهم السلام یا سایر علماء شاگردان ناخلفی نداشتند؟

و جالب این است که حتی علیمحمد باب نیز خود را منسوب به مشایخ شیخیه نمیدانست بلکه در کتب خود، از ایشان تبری مینمود و خواندن کتب شیخیه را نیز برای مریدان خود تحریم کرده و ایشان را بزرگترین دشمنان خود معرفی میکند، چنانکه در کتابی که در معنای قدوس نوشته، میگوید:

یا اهل الذکر و البیان قد حرم علیکم الیوم بمثل ما حرمنا النظر الی اساطیر الاحمد و الکاظم و الفقهاء القعود و الجلوس مع الذین اتبعوهم فی الحکم لئلا یضلوکم فتکونوا اذا لمن الکافرین.
و اعلموا یا اهل الفرقان و البیان انکم الیوم اعداء الذین اقتدوا بالاحمد و الکاظم و هم لکم عدو و لیس لکم علی الارض منهم و لا لهم منکم اشد عداوه…

و اگر مغرضین بگویند که چند نفر شیخی به بابیه گرویده اند، عرض میکنم که صدها برابر آن چند نفر، از سایر شیعه و مقلدین علمای اصولیه و حتی علمای ایشان به باب گرویده بودند، حال انصاف است که ما نیز بابیه را طفل اصولیه بدانیم؟

به هر حال طبق توضیح فوق و آنچه در مطالب بعد خواهید خواند، در میابید که در واقع تنها شیخیه بودند که به وسیله ردیه های مرحوم حاج محمد کریم خان کرمانی اعلی الله مقامه و محکوم به مرگ نمودن باب توسط مرحوم میرزا محمد مامقانی رحمه الله علیه، مانع گسترش بابیت در ایران شدند.

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

۷ دیدگاه‌

  1. Avatar offer گفت:

    مسئله این نیست که شیخیه بابی گری را تأیید کنند ، مسئله این است که بابی گری به خاطر عقاید شیخیه به وجود آمد و علی محمد باب قبل از ادعای باب بودن جزء شیخیه بوده و پای منبر کاظم رشتی میرفته است .حتی یکی از عموهای طاهرا قره العین – اولین زن بابی – نیز شیخیه بوده است . این مسئله و عقیده خرافی در شیخیه که امام معصوم (ع) در داخل هرجسمی میتواند برود از انگیزه های باب شد .

    • منصف منصف گفت:

      مسئله این است که بابی گری از شیعه بوجود آمد و اگر امام زمان علیه السلام نبود کسی هم برایشان ادعای بابیت نمیکرد. همچنین اهل تسنن هم از شیعه بوجود آمدن چون ابوحنیفه پای درس امام صادق علیه السلام میرفت، تمام این انحرافات هم تقصیر رسول الله (ص) است که بنای اسلام را گذارد. نعوذ بالله
      و تازه این مغالطه شما زمانی قابل گفتن بود که بابیه خود را به شیخیه وصل کنند، نه اینکه برعکس بیش از بقیه به مشایخ ما بی احترامی میکنند و خود باب در کتاب بیانش خواندن کتب شیخ مرحوم و سید مرحوم اعلی الله مقامهما را حرام میداند و آن را اساطیر میخواند.

      " در وبسایت مکارم الابرار از شدت غرض ورزی خود بکاهید"

      راستی نفهمیدم اینکه امام معصوم (ع) در داخل هرجسمی میتواند برود منظورتان چیست، چون چنین حرفی در شیخیه نیست؟ اگر بحث چهل جا ظاهر شدن حضرت علی علیه السلام است که قضیه ای مشهور در بین شیعه است؟

  2. Avatar نصرت الله یگانه گفت:

    باکسب اجازه ازجناب آقای منصف ایده الله خواهش می کنم گزینه بااین دیدگاه مخالفم را هم درست کنیدتامثلابنده بتوانم مخالفت خودم را با آقایoffer….

    • منصف منصف گفت:

      سلام علیکم برادر عزیز…
      از اینکه در طلب یاری حق هستید متشکرم ، اما متاسفانه افزونه ای که برای لایک وبسایت در نظر گرفته شده امکان مخالفت یا dislike ندارد و تغییر آن نیز موجب از بین رفتن like هایی است که تا الان صورت گرفته..
      به هر حال در صورت مخالفت با یک دیدگاه میتوانید در پاسخ به آن مخالفت خود را بیان کنید.

  3. Avatar نصرت الله یگانه گفت:

    منظورم مخالفت بانظرآقایofferاست نه خودآقای offer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 9 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد