تحقیق جامعی در مورد مرحوم سید کاظم رشتی اع و معرفی کتب ایشان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹۴ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

در ادامه اشعار  کتاب مبارک مثنوی مرحوم محمد کریم خان کرمانی اع شخص کامل زمان خود را اینگونه توصیف میکند:

کاظم بن قاسم ای رخشنده طور ** * ** ای ز نور روی تو تابنده هور

ای جهان جان و ای جان جهان ** * ** خانه‌سوز صد چو من بی‌خانمان

این چه آتش بد فکندی در تنم ** * ** کو زبانی تا از آن یک دم زنم

کو زبانی کو زبانی کو زبان ** * ** تا بگویم شمه از شرح آن

آتشی ز آن دم زنم اندر جهان ** * ** سوزم از آن دودمان جسم و جان

آتشت نی آتش موساستی ** * ** نی شبیه آتش عیساستی

آتشت از مشرق و مغرب جداست ** * ** مظهر نورش ز حد استواست

نار تو میباشد از نار خلیل ** * ** کو برای دوستان بد سلسبیل

گر چه نی آن آتش موساستی ** * ** لیک عیان از سینه سیناستی

آید از او ناله‌های نخل طور ** * ** نور حق از نار او دارد ظهور

ناله‌هایش ناله‌های شه بود ** * ** گر چه درک ناس از آن کوته بود

گر چه دارد دیده کوران حجاب ** * ** آفتابی آفتابی آفتاب

چون ز نور تو جهانی روشن است ** * ** لطفی ار چه جان ما بی‌روزن است

گر چه ما را روزنی سوی تو نیست ** * ** لیک ملجائی بجز کوی تو نیست

نور رویت گر کفیل ما شود ** * ** ظلمت خودبینی از جانها رود

ملجأ ارواح ما کوی تو است ** * ** جان ما را جمله رو سوی تو است

چونکه ما را راه سوی شاه نیست ** * ** وجه ما جز جانب درگاه نیست

مسجد و مسجود ما درگاه اوست ** * ** مقصد و مقصود ساجد شاه اوست

شاه ما از مشرق و مغرب جداست ** * **جلوه رویش بحد استواست

جلوه رویش بود عین الحیات ** * ** زین سبب باشد سویش روی جهات

مرحوم حاج سید کاظم رشتی اعلی الله مقامه که در ابیات بالا مرحوم کرمانی اع ستایش وی را مینمود، از اعظم کاملین و بزرگان دین بوده و مرحوم محمد کریم خان کرمانی اع افتخار به شاگردی آن جناب دارد و در وصف استاد خود مینویسد:

سید قمقام و مولای همام عالم عامل سید کاظم ادام الله عزه و علاه و امد ظله علی رؤوس من والاه و او بزرگترین تلمیذی بود از تلامذه شیخ اعلی الله مقامه که هیچکس مادامی که شیخ بزرگوار در حیوه بود باندازه آن سید عالی مقدار از او بهره نبرد، پس دیدم او را و دید مرا و سؤال کردم از او پس جواب داد مرا در مسائلی پس او را دریای متلاطمی یافتم بآن طوری که اول گفت :
لو جئته لرأیت الناس فی رجل       ** * **      و الدهر فی ساعه و الارض فی دار
پس خدمتش را مغتنم شمردم و شکر خدا را بر این منت بجا آوردم و ملازم خدمتش بودم.

در ادامه این مطلب به معرفی بیشتر مرحوم سید کاظم رشتی اعلی الله مقامه می پردازیم.

نسب مرحوم سید کاظم رشتی اعلی الله مقامه:

مرحوم سید کاظم پسر مرحوم آقا سید قاسم پسر مرحوم آقا سید احمد فرزند مرحوم آقا سید حبیب است که از بزرگان سادات حسینی و اعاظم اهل مدینه طیبه بودند. مرحوم آقا سید احمد بعد از وفات پدر بخاطر شیوع طاعون در مدینه از آنجا به رشت مهاجرت کرده و در رشت ساکن شدند و فرزندش مرحوم آقا سید قاسم در آنجا متولد شد و از اکابر فضلای اهل رشت محسوب گردید و در آنجا متأهل شد و جناب سید مرحوم در رشت متولد شد و مشهور برشتی گردید.

ولادت مرحوم سید کاظم رشتی اعلی الله مقامه:

سال تولد ایشان ۱۲۱۲ هجری قمری است، ایشان سن طفولیت را اغلب اوقات بتفکر میگذرانید و آثار زهد از ایشان پیدا بود و رغبت زیادی بتحصیل داشت، لذا پدر مرحومش او را نزد معلمینی قرار داد و در اندک زمانی تحصیل علوم ظاهر را نموده و طالب علوم عالیه گردید.

آشنایی ایشان با مرحوم شیخ احمد احسایی اعلی الله مقامه

طبق نقل ها مرحوم سید اع شبی که در خواب بخدمت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها رسیده و ایشان او را به مرحوم شیخ احمد بن زین‌الدین احسائی اعلی الله مقامه هدایت فرمودند و در آن هنگام شیخ مرحوم در یزد بودند، سید کاظم اع به هر طور خود را به یزد رسانیده و خدمت شیخ اعلی الله مقامه رسیدند و ملازمت خدمت ایشان را اختیار کرده و باستفاضه و استفاده از آن عالم بزرگ مشغول شد و منتهای آمال و تمام مقصود خود را در آن جا دید و در سفر و حضر ملازم خدمت شیخ بزرگوار بود. شیخ اعلی الله مقامه در حق او فرمود : ولدی کاظم یفهم و غیره لایفهم.

توطن در کربلا

در سفری که شیخ احمد احسایی اع به عتبات عالیات داشتند سید مرحوم را امر بتوطن در کربلای معلی فرمودند. سید نیز حسب الامر ایشان متوطن و مشغول افاضه و تدریس و ترویج شریعت جد بزرگوار و بیان فضائل آل اطهار سلام الله علیهم شد.

مصدقین مرحوم سید کاظم رشتی اعلی الله مقامه:
علماء بزرگی مانند مرحوم سید علی طباطبائی صاحب ریاض و مرحوم شیخ خلف بن عسکر و مرحوم سید عبدالله شبر صاحب فقه‌الامامیه و مرحوم سید جعفر شبر و سید حسن خراسانی و شیخ نوح نجفی و عالم شهیر آقا میرزا محمدحسین شهرستانی رضوان الله علیهم تصدیق بزرگواری و علم و فضل و زهد و تقوی و صبر و شجاعت و سخاوت و کرامت سید را نموده اند.

سید بزرگوار بگونه ای در عراق عرب با همه طبقات سلوک فرمود که حاکم و رعیت و رئیس و مرئوس باستثنای عده معدودی از مغرضین و حاسدین همگی مجذوب و پیرو و ارادتمند او بودند حتی از سید محمود آلوسی مفتی بغداد صاحب المقامات الآلوسیه منقول است که گفته بود اگر سید در زمانی بود که ممکن بود نبیی مبعوث شود و ادعای نبوت میکرد من اول من آمن بودم زیرا شرط آن که علم و عمل و تقوی و کرامت است در او موجود است و تا کنون در عتبات عالیات و در عراق عرب کرامات و خوارق عاداتی که از سید مرحوم بروز کرده است در السنه و افواه خاص و عام مشهور و مسموع است ولی بقول شاعر عرب :
قد تنکر العین ضوء الشمس من رمد ** * ** و ینکر الفم طعم الماء من سقم

قضیه شورش کربلا

در سال ۱۲۵۸  اهالی کربلا انقلاب و شورشی در برابر دولت عثمانی نمودند و منجر به کشته شدن عده ای از مؤمنین و مؤمنات و اطفال و سادات و طلاب از زوار و مجاورین آن آستانه شریفه گردید.

در آن هنگام حرمین شریفین و خانه سید مرحوم اع از قتل عام محفوظ و ملجأ اهالی بود، و مرحوم سید کاظم رشتی اع با تلاش فراوان و میانجیگری برای جلوگیری از این واقعه تلاش بسیار نمود

محمدنامق پاشا که نماینده ویژه اعزامی برای بررسی موضوع واقعه کربلا از طرف حکومت عثمانی بود، درباره سید مرحوم اع (به تعبیر نامه: سید کاظم افندی) چنین میگوید:

«مجتهد مسلّم مذهب شیعه هستند و بیش از پانصد نفر طلبه در حلقه درس ایشان می‌نشینند و اسرار توحید را بحث و تقریر می‌کنند. تمام شیعیان در امر دین به اجتهاد ایشان عمل می‌نمایند. حتی روایت است که حضرت محمدشاه، شاه ایران به اجتهاد کاظم افندی عمل می‌کند…»

در مورد این واقعه کتابی تحت عنوان «گزارش یک کشتار» به چاپ رسیده است که برای محققین در این مورد قابل استفاده است.

سفر آخر

در سال ۱۲۵۹ هق یعنی  یک سال بعد از وقوع کشتار کربلا، سید مرحوم اع سفری به حرمین عسگریین (ع) مشرف شده و از دوستان خود نیز تقاضا نمودند که با ایشان همراه شوند، به طوری که به مرحوم میرزا حسن طبیب که از تلامیذ ایشان بود فرمودند  با من بیائید گویا این سفر آخر من باشد.

شهادت سید مرحوم اعلی الله مقامه

پس از زیارت عسگریین علیهم السلام به کاظمین مشرف شده و نجیب پاشا که والی بغداد بود سید را ببغداد طلبید و در ظاهر تعظیم و تکریم بسیار نمود ولی در قهوه زهر بایشان خورانید.

چون سید مرحوم اع از نزد والی مذکور مراجعت کردند خون قی کرده و بی‌حال شدند و ایشان را بتعجیل از کاظمین بکربلای معلی منتقل کردند، بعد از دو سه روز در شب یازدهم ذی‌الحجه سال ۱۲۵۹ هجری قمری وفات نمودند و در رواق پائین پای امام حسین علیه السلام و متصل بقبور شهدا رضوان الله علیهم مدفون شدند.

مدفن سید مرحوم اعلی الله مقامه

مرقد مطهر سید مرحوم اع و مرحوم آقای حاج محمدکریم خان کرمانی اعلی الله مقامه و اعقاب ایشان در رواق پائین پای حضرت سیدالشهداء علیه السلام در مقابل دری که پائین پای شهداست و بحرم مطهر وارد میشود هست و سابقا این در مسدود بود و شبکه داشت برای اینکه روی قبور شهدا گام نگذارند و حرمتشان محفوظ باشد.

اما در زمان جنگ جهانی اول و شکست عثمانی و تسلط دولت انگلیس جمعی از اعراب اطراف کربلا بواسطه سابقه عداوتی که با خاندان سید مرحوم اع داشتند خانه ایشان را غارت کرده و آتش زدند و بعد از فراغت از آنجا بلافاصله بحرم مطهر هجوم برده و سنگ مرقد مطهر سید کاظم رشتی اع و مرحوم محمد کریم خان کرمانی اع را که سنگهای نفیس و قیمتی بود کندند و نفایس دیگر و چراغها و قرآنهای نفیسی که  مراقد ایشان بآنها زینت شده بود و بسیار ممتاز و عتیقه بودند غارت کردند و شبکه مقدسه را هم کندند و آن درگاه را معبر عمومی قرار دادند برای اینکه قبور مشایخ اع و هفتاد و دو تن شهدا سلام الله علیهم را لگد مال کرده باشند و الآن هم هنوز بهمان صورت است و اجازه نمیدهند که آن درگاه مسدود شود. ولی بدیهی است که اهل معرفت و ادب احترام و احتراز میکنند و هیچوقت از آن در وارد حرم مطهر نمیشوند و قبور شهدا را لگد نمیگذارند.

معرفی منابع

شرح پیش‌آمدهایی که در ایام زندگانی بر آن بزرگوار گذشت و رفتار هایی که بعضی از معاندین با آن بزرگوار نمودند در کتاب دلیل المتحیرین شرح داده شده و همچنین مرحوم محمد کریم خان کرمانی اع در کتاب هدایه الطالبین مرقوم نموده اند.

تألیفات و تصنیفات مرحوم سید کاظم رشتی اع

اما تألیفات و تصنیفات ایشان بالغ بر ۱۵۰ مجلد است که تعداد زیادی از آن کتب بطبع رسیده و بخشی نیز نابود شده و طی حملاتی که به منزل اولاد ایشان شده به غارت رفته است. به تازگی مجموعه ای از برخی کتب سید مرحوم اع تحت عنوان جواهر الحکم به چاپ رسیده است.

فهرست کتب مرحوم سید کاظم رشتی اع

کتب و رسائل حکمیه الهیه و فضائل

رساله اسطرلابیه : در شرح رساله از شیخ بهائی در شرح احکام اسطرلاب و تطبیق آنها با مراتب باطنه و عالم کبیر

رساله جنیه: در جواب سائلی از حقیقت جن مشتمل بر چند سؤال

رساله – جواب میرزا حسن هندی عظیم‌آبادی : (در باب اشکالاتی که در مسئله معاد داشته و رفع اشکالاتی که در شرح دعای سمات داشته از بواطن و تحقیق قول در بواطن و ذکر میزانی بجهت معرفت حق و باطل در بواطن)

رساله – در جواب سید حسن‌رضا هندی  (در شرح بعضی فقرات که روایت شده است بعد از نماز جعفر طیار و سؤال از معنی اشتقاق و اقسام آن و مراد از عظمت و کبریاء و کینونت و جود و عز و کرم و رحمت و رأفت و لطف و بیان مفاهیم و مصادیق آنها لغه و اصطلاحا)

رساله – در جواب آخوند ملا حسین‌علی مشتمل بر دوازده سؤال

دروس – در شرح فقره اول خطبه توحید حضرت امیر علیه السلام ( الحمد لله الذی لایبلغ مدحته القائلون ، الخ که قسمت موجود را در لیالی ماه مبارک رمضان ١٢۵٧ بیان فرموده‌اند و مشتمل بر ١٨ درس است)

دروس – در شرح کتاب شرح خطبه طتنجیه (متن این دروس نیز در دست نیست و تنها خلاصه‌ای از آن موجود میباشد)

دروس – در شرح کتاب لوامع الحسینیه  (متن این دروس نیز در دست نیست و تنها خلاصه‌ای از آن موجود میباشد)

شرح چهل حدیث در حقیقت علم و فائده و مراتب آن و عوالم عالیه و سافله آن و حمله آن ناتمام است و بیش از مقدمه کتاب نوشته نشده .

شرح حدیث عمران صابی (که از حضرت رضا علیه السلام سؤال میکند : اخبرنی عن الکائن الاول و عما خلق ، در جواب آقا میرزا زین‌العابدین مرقوم فرموده‌اند )

شرح حدیث قدر (که از حضرت امیر علیه السلام روایت شده است و اول حدیث این است که میفرماید : ان القدر سر من اسرار الله و ستر من ستر الله و حفظ من حفظ الله ، الخ )

شرح خطبه طتنجیه (امیرالمؤمنین علیه السلام که در منزلی بین مدینه و کوفه بیان فرموده‌اند و مشتمل است بر حکمتها و فضائل بسیار ، فرمود : الحمد لله الذی فتق الاجواء ، الخ )

شرح دعای سمات در جواب آخوند ملا علی‌اصغر نیشابوری و مشتمل است بر اسرار و حکم بسیار

رساله – در شرح یک فقره از دعای شعبان (که اول آن این است : الهی هب لی کمال الانقطاع الیک و انر بصائر قلوبنا بضیاء نظرنا الیک ، تا آخر که در جواب بعض سالکین مرقوم فرموده‌اند )

رساله – در شرح دعای مروی در ربیع الاسابیع (ملحق‌) نام سائل ملا محسن مازندرانی است و مؤلف اعلی الله مقامه جواب سؤال اول در شرح دعا را به مرحوم آقای حاج محمدکریم خان (اع‌) محول فرموده‌اند

رساله – در شرح بعض فقرات از جزء اول از شرح الزیاره شیخ مرحوم اعلی الله مقامه

رساله – در شرح بعض فقرات از فائده اولی از فوائد شیخ مرحوم اعلی الله مقامه

شرح قصیده لامیه عبدالباقی افندی (که در هنگامی که سلطان عثمانی قطعه پوشی از پوشهای ضریح مطهر حضرت رسول صلی الله علیه و آله را بعنوان تحفه و هدیه جهت ضریح محترم حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام فرستاده بود در مدح آن حضرت انشاد کرده و اول آن قصیده این است : وافتک یا موسی بن جعفر تحفه ** * ** منها یلوح لنا الطراز الاول
و بخواهش علی‌رضاپاشا والی بغداد آن قصیده را شرح فرموده‌اند و مشتمل است بر غرایب علوم

شرح قصیده بائیه شذور الذهب علی بن موسی اندلسی در علم کیمیا و اول آن قصیده این است :
خذ البیضه الشقراء و انزع قشورها ** * ** فان لها تحت القشور لبابا

شرح قصیده معروفه ابن‌سینا درباره روح
که مطلع آن این است : هبطت الیک من المحل الارفع ** * ** ورقاء ذات تعزز و تمنع

شرح لوامع الحسینیه که بخواهش آخوند ملا مشهد مرقوم فرموده‌اند

رساله – در جواب میرزا شفیع صدر (که از ضمیر فاعل در : زید ضرب ، و مرجع آن که آیا ذات زید است یا عنوان او سؤال کرده و از فرق بین مقام بیان و ابواب استفسار نموده )

رساله طینیه (در جواب شیخ جواد از معنی حدیث شریف مروی از امیرالمؤمنین علیه السلام که مردی از ایشان سؤال کرد که : هل رأیت رجلا فی الدنیا فقال علیه السلام رأیت رجلا و انا الی الآن اسأل عنه فقلت له من انت قال انا الطین ، تا آخر )

رساله عاملیه در جواب سؤالات یکی از اهل جبل عامل از مطالب زیر :

١ – عذاب کسی که اصل خلقت او از سجین است چگونه صحیح است و حال آنکه برای مخلوق قبل از خلق اختیاری نیست
٢ – از معنی رب و مراتب او
٣ – از معنی حدیث شریف : الناس نیام و اذا ماتوا انتبهوا ، و تطبیق آن در باقی مراتب صعود
۴ – از فرق بین اهل باطن از حق و باطل
۵ – از معنی کبد ثور و کبد حوت
۶ – از معنی حدیث شریف : کلما فی القرآن فی الحمد و کلما فی الحمد فی البسمله ، الخ
٧ – از معنی حدیث شریف : ان لنا مع الله حالات هو فیها نحن و نحن فیها هو الا انه هو هو و نحن نحن
٨ – از معنی حدیث شریف : العبودیه جوهره کنهها الربوبیه ، الخ
٩ – پیغمبر صلی الله علیه و آله که قطب و محل فیض است سر انتظار آن حضرت برای وحی چه بوده
١٠ – بعد از موت متألم و متنعم روح است یا جسد یا هر دو
١١ – برای حصول نور معرفت بفؤاد بچه باید متوسل شد

رساله – جواب عبدالله بیک که از مسائل زیر سؤال کرده :
١ – توحید و ادله و مراتب و ارکان آن
٢ – حقیقت صفات ذاتیه و فعلیه
٣ – حقیقت اسماء الله و اقسام آنها
۴ – موضوع له اسماء الهیه چیست
۵ – ائمه اطهار علیهم السلام چگونه محل ظهور آیات خداوند عالمند
۶ – استفسار از بعض رموز حرفیه
٧ – استفسار از مراد از حروف مقطعه در قرآن
٨ – استعلام از میزان فضیلت پیغمبر صلی الله علیه و آله بر حضرت امیر علیه السلام
٩ – استفسار از معنی جبر و تفویض و امر بین امرین
١٠ – استفسار از اول وجود و مراتب و محل آن
١١ – استفسار از اینکه کلی منطقی و کلی طبیعی و کلی عقلی در خارج موجودند یا نه
١٢ – عقل چگونه است و کیفیت ادراک آن چیست
١٣ – بین الفاظ و معانی مناسبت ذاتیه است یا نه و دلالت بواسطه مناسبت است یا بمجرد وضع
١۴ – استفسار از وجه ترکیب اشیاء از ضدین
١۵ – وجه تقسیم اشیاء به‌کثیف و لطیف و الطف چیست
١۶ – وجه بطلان مفهوم برای ذات سبحانه چیست
١٧ – معنی : من عرف نفسه فقد عرف ربه ، چیست
١٨ – سر ظهور معجزات از حضرت امیر علیه السلام چیست و حقیقت اینکه آن بزرگوار آیت پیغمبر است (ص‌) چیست
١٩ – جزای طاعت چرا باید ده برابر جزای معصیت باشد

رساله – دیگر در جواب عبدالله بیک از مطالب زیر :
١ – اگر رسول خدا (ص‌) عالم بتفاصیل کربلا بود فایده اخبار جبرئیل چه بود
٢ – معنی : خلق الله الاشیاء بالمشیه و خلق المشیه بنفسها ، چیست
٣ – صفات حادثه فعلیه قبل از مشیت خلق شده‌اند یا بعد
۴ – صادر اول مشیت است یا حقیقت محمدیه صلوات الله علی صاحبها
۵ – صادر اول مخلوق بذات خداست یا بامری دیگر

رساله – در جواب آخوند ملا عبدالوهاب لاهیجانی از مطالب زیر :
١ – ما که خود را مایل بعمل و تقوی و مجاورت علما می‌بینیم چرا خداوند ما را بر آنها موفق نمیفرماید و از ما معاصی سر میزند با اینکه بآنها راضی نیستیم
٢ – علت عدم استجابت دعاها چیست با اینکه خداوند میفرماید : ادعونی استجب لکم ، و چرا تداوی بادویه اثر دارد و ادعیه اثر نمیکند
٣ – راه تأثیر اذکار چیست

رساله – در جواب میرزا علی اشرف از مطالب زیر :
١ – همه ملائکه در رتبه واحده‌اند یا مراتب متکثره دارند
٢ – ملائکه معصومند یا نه و اگر معصومند چگونه اناسی و جن که فوق آنها شمرده شده‌اند معصوم نیستند
٣ – بعد از فنای عالم و قیام قیامت در دار تکلیف مکلفین دیگری هستند یا نه
۴ – فعل اشرف است یا اسم فاعل
۵ – معنی حرکت جوهریه چیست

رساله – در جواب آخوند ملا علی برغانی از مطالب زیر :
١ – از ابن‌عباس از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام مروی است : اول ما خلق الله الخلق خلق نورا ابتدعه من غیر شئ ثم خلق منه ظلمه ، الخ چگونه نور از ظلمت و ظلمت از نور خلق میشود
٢ – فرق صیغتین در حدیث شریف چیست که حضرت صادق علیه السلام فرمودند : لما امر ابرهیم و اسمعیل ببناء البیت و تمت بناؤه قعد علی رکن ثم نادی هلم الی الحج و لو نادی هلموا الی الحج لم‌یحج الا من کان یومئذ انسیا مخلوقا
٣ – در فرمایش امام علیه السلام :
أتزعم انک جرم صغیر ** * ** و فیک انطوی العالم الاکبر
راه تطبیق تفاصیل عالم کبیر با انسان چیست
(ملحق‌) سؤال – عمر طبیعی محدود در انسان و فصول عمر و مراتب او از نطفه تا تولد و کیفیت انطباق آندو بر یکدیگر چیست
۴ – در عالم کبیر انبیاء محسوس و مشهودند و شرایع آنها ثابت است تفاصیل اینها در عالم صغیر چیست
۵ – موت و حشر و حساب که برای انسان است تفاصیلش در عالم کبیر چیست
۶ – ظهور امام علیه السلام و رجعت ایشان در عالم کبیر است تفصیلش در عالم صغیر چیست
٧ – استفسار از جواب مسائل بطریق باطن و باطن باطن

رساله – جواب آقا سید علی بهبهانی از مطالب زیر :
١ – مراد از بینونت عزلت و بینونت صفت در فرمایش حضرت امیر علیه السلام چیست که فرمودند : توحیده تمییزه عن خلقه و حکم التمییز بینونه صفه لا بینونه عزله
٢ – معنی حدیث شریف : الجمع بلا تفرقه زندقه و التفرقه بلا جمع تعطیل و الجمع بینهما توحید ، چیست
٣ – وجود امر انتزاعی اعتباری است یا اینکه موجود متأصل است

رساله – در جواب آقا سید علی بهبهانی از مطالب زیر :
١ – معنی کاف مستدیره بر نفس خودش و مراد از عمق اکبر چیست
٢ – معنی قصبه یاقوت و معنی دریاهای دوازده‌گانه و معنی ذر اول و ذر ثانی چیست
٣ – سلسله طولیه و عرضیه چیست
۴ – استفسار از تفسیر آیه نور و حدیث : العبودیه جوهره کنهها الربوبیه

رساله – در جواب شیخ علی آل عبدالجبار قطیفی از مطالب زیر :
١ – استفسار از کیفیت تطبیق آنچه سید فرموده‌اند که الف از نقطه صادر شده و باء از الف و دال از باء تا آخر با ترتیباتی که حکما برای حروف داده‌اند مثل ابتث و ابجد و استفسار از مطالبی که متعلق باین معنی است
٢ – فرمایش امام علیه السلام در دعا : بحق من وصلت طاعته بطاعتک و من جعلت معصیته لمعصیتک ، ظاهر این است که تشبیه در دو چیز مختلف واقع میشود و حال آنکه مستفاد از اخبار این است که طاعت ایشان عین طاعت خداست چگونه جمع میفرمائید

رساله غرویه در جواب ملا صالح از مطالب زیر :
١ – استفسار از مراد بعض سالفین در قولش درباره حرف : کان موجودا قبل وجود السماوات و الارضین و الافلاک ، تا اینکه گفته : و لایتوهم احداثها کانت موجوده کما هی موجوده الآن و انما هی قدره اخرجها الله تعالی
٢ – استفسار از معنی حدیث شریف : ان الله تعالی لما خلق اللوح و القلم و قال له اکتب و قال ما اکتب فنظر الیه بنظر الهیبه ، الخ
٣ – استفسار از معنی قول آصف بن برخیا : وجود الحرف سر من اسرار مخزون فی خزائن علمه ، الخ
۴ – استفسار از قول اندلسیین و زماطره که میگویند : ارواح حروف دائمه الفیض و الهبوطند و تشبیه میکنند آنها را بارواح اناسی ، و موضوعاتی که متعلق باین مطلب است
۵ – معنی فرمایش آصف بن برخیا چیست که : ان الاشکال مقناطیس لارواحها متی صورت شکلا جذب روحا ، الخ
۶ – ابن‌سینا در باب فعل و ترتیب میگوید که علویات فاعل و سفلیات مفعولند و این قول ظاهرا با فرمایش آصف بن برخیا : الاشکال مقناطیس الارواح ، منافات دارد بیان مطلب چیست
٧ – معنی زمامین در کلام ابن‌سینا در حروف چیست
٨ – استفسار از معنی فرمایش آصف بن برخیا : لقد مدت لنا الاحرف النورانیه حجابا نوریه و سرادقات جلالیه ، الخ
٩ – استفسار از معنی قول حکما : ان الفلک حی فی ذاته کامل فی صفاته ، الخ
١٠ – خداوند عالم عموم اسماء را بآدم (ع‌) تعلیم فرمود یا رمل و نجوم را
١١ – کواکب سیاره در اجسام تنها مؤثرند یا در اجسام و نفوس هر دو
١٢ – مراد از این چیست که میگویند زحل اثر میکند در اجسام در ارض بردا و یبسا و تجمدا و اثر میکند در نفوس پس مستعد میکند آنها را از برای خیال و وهم و تعقل
١٣ – معنی اینکه مشتری قوی و هیئت را حفظ میکند چیست
١۴ – مراد از اینکه مریخ حرارت غریزیه باجسام افاضه میکند چیست
١۵ – معنی اینکه شمس افاضه میکند بر نفوس قوای قلب و قهر را و سایر تأثیراتی که برای آن شمرده‌اند چیست
١۶ – معنی اینکه زهره فیض میدهد باجسام حرارت و رطوبت را و سایر تأثیراتی که برای آن شمرده‌اند چیست
١٧ – مراد از فیض دادن عطارد قوای ناریه را و سایر تأثیراتی که برای آن شمرده‌اند چیست

فائده – در بیان وجود و ماهیت و بیان حکمت احکام خمسه شرعیه

رساله – در بیان تشعب علوم از نقطه واحده

فائده – در اینکه لفظ وجود در مورد خداوند و خلق باشتراک حقیقی معنوی بکار نمیرود

رساله لوامع الحسینیه در بیان وجودات ثلثه بطوری که مطابق حکمت آل‌محمد (ع‌) است

مثنوی (شامل اشعاری فارسی که نسخه آن در دست نیست لکن در رساله مقامات العارفین که در مجمع الرسائل ١۶ چاپ شده و چند رساله دیگر بعض اشعار آنرا نقل فرموده‌اند)

رساله – در جواب آقا محمد رشتی از مطالب زیر :
١ – از سبب اختلاف موجودات که آیا قوابلند یا مشیت امکانیه و اشکالاتی که بر این دو فرض وارد است
٢ – سؤال از بیان فرمایش شیخ که فرموده‌اند اختلاف در صور است
٣ – مراد از عالم عقول که معانی اشیاء در آنجا متمایز است چیست و مکان او کجاست
۴ – در اخبار است که مؤمن از علیین خلق شده و کافر از سجین و از این جبر لازم میآید
۵ – سؤال از معنی فرمایش امام علیه السلام که ارواح دوهزار سال قبل از اجساد خلق شده‌اند
۶ – اینکه میفرمائید : کل ما یجب فی الواجب فهو فی الممکن ممتنع و کلما جاز فی الممکن فهو فی الواجب ممتنع ، لازمه‌اش صحت قول ملاصدرا است که میگوید : بسیط الحقیقه کل الاشیاء ، چرا که این در حق مخلوق ممتنع است پس در حق واجب واجب است و حال آنکه قائل باین قول نیستید
٧ – نبوت خاصه و ولایت خاصه را بدلیل عقل قاطع بیان فرمائید
٨ – دلیل اینکه خیال صورت مرشد برای مسترشد حرام است از کتاب و سنت چیست

رساله – جواب حاج محمد که از شرح اسم اعظم سؤال نموده بطوری که مطابق با هیاکل شریفه اربعه‌عشر سلام الله علیهم باشد

رساله در جواب آقا محمدباقر یزدی در اسرار حج

رساله – در جواب محمدرحیم خان از مطالب زیر :
١ – از معنی حدیث شریف : العبودیه جوهره کنهها الربوبیه ، تا آخر
٢ – از معنی حدیث شریف : اول ما خلق الله نور نبیک یا جابر ، الخ
٣ – استفسار از شرح احادیث وارده در طینت
۴ – استفسار از شرح حقیقت امر بین الامرین
۵ – استفسار از حقیقت معاد و حشر ارواح و اجساد

رساله – در جواب میرزا محمدحسن بن وزیر از مطالب زیر :
١ – قاب قوسین از کدام مرتبه است
٢ – حکما ذات خدا را علت اشیاء دانسته‌اند و شیخ مرحوم (اع‌) قائل بعلیت مشیتند حق مقام چیست
٣ – مشیت چگونه مخلوق بنفس است
۴ – اسماء الله که موضوع از برای مقاماتند بچه معنی است
۵ – خطابات چگونه راجع بمقامات است
۶ – در عرصه امکان اشیاء چگونه مذکورند و معنی امکان چیست

رساله – در جواب محمدعلی بن محمدنبی خان که از کیفیت وجود سؤال کرده

مرشد المؤمنین الی النهج المستقیم
(نسخه این رساله فعلا در دست نیست لکن آنطور که در رساله مقامات العارفین ( صفحه ۴٠٣ مجمع الرسائل ١۶ ) فرموده‌اند رساله‌ایست فارسی که شامل اثبات توحید ذات با دلیلی جامع دلیل فرجه و دلیل تمانع است )

المسائل الرشیدیه (در جواب ملا محمد رشید در حقیقت اعیان ثابته و اختلاف قابلیات و سر اختلاف موجودات که از جانب خداست یا خلق که در سن نوزده سالگی مرقوم فرموده‌اند )

رساله مطالع الانوار در جواب ملا محمد رشید (در شرح بعض عبارات کلمات مکنونه ملا محسن فیض و تزییف حق و باطل آنها ، این رساله را در ١٩ سالگی مرقوم فرموده‌اند )

رساله – در جواب آخوند ملا مهدی از مطالب زیر :
١ – سر اختلاف مزاجها چیست و سر اینکه محبت در سوداوی بیشتر از دیگران است چیست
٢ – فؤاد در انسان چگونه جهت من ربه اوست و حال آنکه خداوند جهت ندارد
٣ – مراد از حدوث چیست
۴ – در اخبار است که هر که آیه آخر کهف را قبل از خواب بخواند هر وقت خواست بیدار میشود راه اختصاص این امر باین آیه چیست و چرا گاهی اثر نمیکند
۵ – در وقت خواب روح کجا میرود و سبب نوم چیست
۶ – چرا بعضی بلید هستند و بعضی ذکی و بلید میتواند تحصیل ذکاوت کند یا نه
٧ – شیطان از جن بود یا ملائکه

رساله – در جواب حاج ملا نعمه‌الله شیرازی از معنی ابواب اربعه در حدیث شریف مروی از حضرت صادق علیه السلام : انکم لاتکونون صالحین حتی تعرفوا و لاتعرفون حتی تصدقوا

رساله – در علم هیئت و اثبات هیأت افلاک باطنه و کیفیت حرکات آنها و تطبیق احکام هیئت ظاهره با احکام باطنه

رساله – در جواب سائلی که مطالب زیر را جواب فرموده‌اند و اصل سؤالات ذکر نشده :
١ – معذب بودن کفار در دار دنیا
٢ – خلقت جنت و نار از روز اول
٣ – علت تولد کفار و اشرار از انبیاء علیهم السلام
۴ – علت تأخیر اجابت دعا
۵ – علت اینکه استغفار باعث استجابت دعا میشود
۶ – کیفیت خوردن عصای موسی علیه السلام حبال و عصی سحره را
٧ – تحقیق احوال رؤیا و رائی و مرئی
٨ – موت و نزع روح
٩ – حقیقت زمان و تحقیق اینکه اعیاد اربعه باحسن صورتی در روز قیامت میآیند
١٠ – تحقیق اینکه برای انسان چهل مقام است که بآنها مراتبش تمام و تکمیل میشود

رساله – در جواب جماعتی از طلاب که قسمت موجود آن از دو مسأله است :
١ – سبب تعلم موسی از خضر علیهما السلام با وجود افضلیت موسی و علت خرق سفینه و قتل غلام و بناء جدار چه بود
٢ – قرآن متداول نزد ما که قطعا همان قرآن نازل بر رسول خدا صلی الله علیه و آله بعینه نیست پس آن قرآن الآن کجاست

رساله – در جواب بعض فضلای خراسان از مطالب زیر :
١ – مفاعیل که قائمند بفعل خداوند قیام صدور و بحقیقت محمدیه صلوات الله علی صاحبها قیام رکنی حال فعل بنفسه چیست آیا در او جهت مفعولیتی ملاحظه میشود یا نه و آیا بذات خود قائم است یا بذات الله
٢ – اختلاف اجابت و انکار بفعل خداست یا نه و بنا بر ثانی آیا اشیاء شاعر بودند بما یکون از شقاوت و سعادت قبل از کون
٣ – سؤال از عمل و ذکری که باعث فتح نور و رفع شکوک و شبهات قلبیه بشود

رساله – در جواب بعض علمای شام که از مسئله اصابه العین سؤال نموده در یکی از نسخ کاتب بعد از استنساخ رساله نوشته : قد تمت

رساله الاستبصار

رساله – در جواب بعض اعلام در جواب سوالات زیر:
١ – سر عصمت انبیاء و اولیاء قولا و علما و عملا چه چیز است
٢ – ولایت مطلقه و آیه : انا عرضنا الامانه ، الخ مقصود از آنها چیست
٣ – ضرب تازیانه پیغمبر (ص‌) بر سواده عمدی بوده یا سهوی
۴ – بیان : لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین ، را بفرمائید
۵ – آیا پیغمبر (ص‌) قبل از نزول جبرئیل عالم بوحی بودند
۶ – آیا تناول حضرت رضا (ع‌) انگور مسموم را القاء نفس بتهلکه نبود
٧ – موجب بدا چیست و تردد از خداوند در : ماترددت ، الخ چه معنی دارد
٨ – حروفی که در الفاظ بکار میرود قدیم است یا حادث و چند نوع است
٩ – حکمت آن چیست که در شب معراج حضرت موسی (ع‌) عدم طاقت امت بر نماز را بحضرت پیغمبر (ص‌) نشان داد و چرا نماز پنجاه رکعت شد
١٠ – وجود تشریعی و وجود تکوینی کدام است
١١ – در شب معراج که پیغمبر (ص‌) در عرش هفتادهزار قندیل دیدند که در میان یکی از آنها ما سوی الله بود در باقی چه بود

رساله – در جواب یکی از اهل احساء از مسائل زیر :
١ – جمع بین آیات داله بر نفی علم پیغمبر (ص‌) و ائمه علیهم السلام بمغیبات و اخباری که دلالت بر این دارند که ایشان علم غیب دارند
٢ – معنی اینکه ائمه علیهم السلام علت فاعلی هستند چیست
٣ – معنی اینکه حمره آسمان بعد از شهادت حضرت سیدالشهداء علیه السلام پیدا شد چیست
۴ – جمع بین اخبار وارده در وجوب رضا بقضا و اخبار وارده در وجوب کراهت از معاصی و اهل آنها با اینکه همه چیزها بقضا و قدر خداست چگونه است

رساله – در جواب سائلی از معنی حدیث ابوالاسود دؤلی در مورد کلام و رفع اشکال در آن
( چنانکه کاتب نوشته است این آخرین رساله سید مرحوم اعلی الله مقامه است و آنرا در سرمن‌رأی مرقوم فرموده‌اند )

رساله – در معنی حدیث : ان الله خلق آدم علی صورته که در مکه معظمه در جواب اعتراض بعض اهل انکار مرقوم فرموده‌اند

رساله – در جواب بعض اخوان از ١١ مسأله :
١ – آیا مادر معصوم بتول است یا نه
٢ – سؤال از معنی حدیث : من عرف نفسه فقد عرف ربه
٣ – از معنی حدیث : کلما فی العالم فی القرآن و کلما فی القرآن فی الحمد ، الخ
۴ – از معنی حدیث : لاتحیط به الاوهام بل تجلی لها بها ، الخ
۵ – از معنی حدیث : انما تحد الادوات انفسها و تشیر الآلات الی نظائرها
۶ – در آیه : شهد الله انه لا اله الا هو ، الخ اقسام اربعه شهادات چیست و چرا نفرموده : لا اله الا الله ، و چرا ملائکه را بر اولوا العلم مقدم داشته است
٧ – از معنی آیه : انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون ، و آیا این مخاطب حین خطاب موجود است
٨ – از معنی حدیث : ان اناسا من شیعتنا یزعمون انا نعلم الغیب ، الخ
٩ – از معنی حدیث جابر : أتدری ما المعرفه ، الخ
١٠ – سؤال از بیان ایمان مستقر و مستودع
١١ – سؤال از حال معصوم در بطن ام از جهت غذاء

رساله – در جواب سؤال بعض اخوان از حقیقت عقل و روح و نوم و از ماده شمس و کیفیت خلقت آن

رساله – در جواب سائلی از چهار سؤال :
١ – سؤال از صحت حدیث کمیل و شرح آن
٢ – سؤال از صحت و شرح حدیث : لو علم ابوذر ما فی قلب سلمان لقتله
٣ – سؤال از مسأله طینت و شرح حدیث : السعید سعید فی بطن امه و الشقی شقی فی بطن امه
۴ – سؤال از مسأله بدا و لوح محو و اثبات و لوح محفوظ و معنی لوح

رساله – در اختلاف مراتب موجودات بحسب اختلاف قوابل آنها در قبول تکلیف

رساله – در معنی حدیث کنت کنزا مخفیا

رساله – در جواب سائلی از دو سؤال
١ – در امر : ادعونی استجب لکم ، با وجود اینکه لفظ عام و مطلق است چرا از دعا اثری ظاهر نمیشود
٢ – در شرح دعای سمات در فقره : و للداعین باسمائک ، درباره دعا و اجابت فرموده‌اید که هرگاه بلفظ قولی بخوانند اجابت نمیشود مراد چه چیز است

رساله – در حصول علم بندگان بمصالح خود

رساله – در اسرار نون و وضع دایره باتصال نونین

رساله – در بیان اشارات ملکیه و در بیان مقامات ظاهره و باطنه و تأویل کلمات قرآن و اخبار اهل بیت علیهم السلام (ملحق‌) ظاهرا

رساله – در جواب یکی از دوستان از اینکه اسماء ائمه علیهم السلام باختیار خودشان بوده یا خداوند آنها را اختیار کرده و در این صورت ترجیح این اسمها بر سایر اسمها چیست

رساله – در جواب سائلی از چند سؤال
که سؤال اول آن از معنی این شعر است و فعلا فقط قسمتی از جواب این سؤال موجود است :
پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت ** * ** آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد

کتب اعتقادات و اجوبه ایرادات

رساله – در جواب شیخ اسمعیل بن شیخ اسدالله کاظمینی از مسائل زیر :
١ – از معنی عصمت و آنچه متعلق بآن است
٢ – از تفسیر قول خدای تعالی : انی جاعل فی الارض خلیفه
٣ – از برهان قطعی بر وجوب معرفت ائمه اثنی‌عشر (ص‌) بر کافه امت
۴ – از تطبیق احادیث طینت و توفیق آنها با قواعد عقلیه

رساله – در بیان اعتقادات مؤلف (اع‌) و اینکه اگر در بیانات ایشان کلام متشابهی یافت شد باید آنرا حمل بر محکمات نمود و اینکه ظاهر اعتقادات فرقه محقه حق و حجت است بلاشک ، این رساله دو مرتبه با قدری تفاوت در عبارات نوشته شده است

رساله بهبهانیه در جواب سؤالات میرزا محمدباقر طبیب بهبهانی مشتمل بر سه سؤال از مراتب زیر :
١ – از مراتب توحید و مقام وحدت و تفرید
٢ – از مراتب ائمه اطهار علیهم السلام و مقامات ایشان و ولایت ایشان
٣ – از معاد که آیا جسمانی است یا روحانی و بیان حقیقت آن

رساله – ترجمه کتاب مبارک حیوه النفس شیخ مرحوم (اع‌)

رساله حجه البالغه در جواب سید احمد در رد بر یهود و نصاری و اثبات نبوت و ولایت ائمه علیهم السلام و بطلان مذهب مخالفین ایشان و مخالفین شیعه ایشان

رساله حجه الدافعه در اثبات تصرف امام علیه السلام در عرصه کون در جواب مسائل بعضی از متعسفین

رساله حملیه در جواب سائلی که از معنی اینکه امیرالمؤمنین علیه السلام باطن انبیاء هستند و از کلیات فضائل ائمه علیهم السلام سؤال کرده

رساله دلیل المتحیرین (در جواب شخصی که از علت اختلاف فرق اسلام سؤال کرده و مشتمل است بر ذکر بعض مصائب شیخ مرحوم اعلی الله مقامه و خود آن جناب)

رساله – در جواب سلیمان خان افشار از مسائل زیر :
١ – در اخبار فرموده‌اند همه قرآن یا ثلث آن یا ربع آن در فضل ما است در ظاهر قرآن که چنین نیست قاعده کلیه که رفع شکوک و شبهات را در این باره بنماید بیان فرمائید
٢ – معنی اینکه در آیات و اخبار وارد شده که ذکر همه چیز در کتاب مبین هست چیست
٣ – مفسرین خاصه و عامه آنچه از ادله اعجاز قرآن ذکر کرده‌اند منحصر به سه وجه است یکی عجز بشر از اتیان بمثل و یکی اشتمال آن بر مغیبات و یکی منافع و آثار مترتبه بر آیات و صوفیه و فرنگیان این ادله را نقض کرده‌اند رفع اشکالات را بفرمائید و همچنین آداب تلاوت نافعه را بفرمائید
۴ – بیان فرمائید علامت شناختن علمای عارفین چیست
۵ – وجه تسمیه سور باسماء مخصوصه از قبیل بقره و عنکبوت چیست

رساله – در شرح کلمات معما مانندی است در توحید که منسوب بفخر رازی است
و اول آنها اینست : سد توحید از پی توحید است ، با تو توحید از پی توحید است

رساله – در شرح کلمات بعض علما

رساله در جواب عالم فوق الذکر که مسمی به علی و اهل طهران بوده و بر عباراتی از شرح فوق ایراد گرفته است

رساله – در عقاید پنج‌گانه
که بخواهش بعض سالکین با ذکر ادله مختصره مرقوم فرموده‌اند و مشتمل بر پنج باب است :
١ – توحید ، ٢ – عدل ، ٣ – نبوت ، ۴ – امامت ، ۵ – معاد

رساله غریه در جواب محمدعلی نام از مسائل زیر :
١ – وجه انحصار شرایع شش‌گانه چیست
٢ – غیر از پیغمبر (ص‌) هیچ یک از انبیاء اولوا العزم بر کافه خلق مبعوث بوده‌اند یا نه و انبیاء اربعه (ع‌) که الآن زنده‌اند مثل ما احکامشان را از ائمه (ع‌) میگیرند یا نه
٣ – از انبیاء اولوا العزم غیر از پیغمبر ما (ص‌) هیچ یک مبعوث بر جن بوده‌اند یا نه
۴ – پیغمبر ما (ص‌) آیا مبعوث بر همه اشیاء بوده‌اند یا نه و اگر بوده‌اند این اختصاص بایشان دارد یا سایر اولوا العزم هم مبعوث بر آنها

فائده – در تحقیق جبر و تفویض و بیان مشیت عزم و مشیت حتم

رساله کشف الحق در تحقیق مسئله معراج بتفصیل

رساله – در جواب شیخ محمد بن شیخ عبدعلی آل عبدالجبار قطیفی (در اثبات تقریر امام زمان عجل الله فرجه و علیه السلام و اثبات تصرف آن حضرت در زمان غیبت و نصرت کردن رعیت خود )

رساله جواب میرزا محمدباقر طبیب در بهبهانیه گذشت )

رساله – در جواب محمدرضا میرزا از شبهه آکل و مأکول

رساله – مسمی بمقامات العارفین در حقیقت بدء و عود

رساله – در جواب سید مقیم قزوینی از مطالب زیر :
١ – مبدء و منتهای اهل آخرت کجاست
٢ – در آخرت آیا توالد و تناسل هست
٣ – ماده جنین اخروی چیست و تناکح اهل آخرت چگونه است
۴ – دلیل قطعی بر معاد جسمانی چیست

رساله – در جواب سؤالات حاج مکی بن حاج عبدالله بحرانی از مسائل زیر :
١ – فضیلت حضرت فاطمه (ع‌) را بر حضرت مریم چگونه اثبات میکنیم با اینکه مسلمین اجماع کرده‌اند که مریم از همه زنهای عالم بهتر است
٢ – انصار امیرالمؤمنین (ع‌) امثال سلمان و ابوذر افضل بودند یا انصار حضرت سیدالشهداء (ع‌) و آیا آنها افضلند یا انصار قائم عجل الله فرجه

مواعظ در شرح آیه : ان اول بیت وضع للناس ، الخ که قسمت موجود مربوط به ماه مبارک رمضان ١٢۵٧ است و ٢٩ موعظه میباشد

رساله – در بیان بعضی از مراتب حکمیه و فضائل ائمه اطهار علیهم السلام

رساله – در تحقیق عالم ذر و تکالیف و اختلافات حاصله در آن عالم و کیفیت وصول خلق در دار دنیا بمنزل معرفت

رساله – در کیفیت بقاء اجساد شریفه ائمه علیهم السلام

رساله در معاد جسمانی

رساله – در معنی خلود اهل جنت و نار و کیفیت بقاء آنها

رساله – در رد بر کسی که بر شیخ مرحوم اعلی الله مقامه در مسئله معاد و علم رد کرده است

رساله – در بیان میزان قویم و قسطاس مستقیم در تمییز حق از باطل (ملحق‌) از مؤلف (اع‌) رساله‌ای بنام لمعات پیدا شده که در اوائل آن فرموده‌اند در بیان میزان قویم و قسطاس مستقیم و این ظاهرا عنوان همان رساله است که در معرفت علمای حقه است ، مشخصات رساله لمعات ذیل این شماره ثبت شد .

رساله در تسدید خداوند

کتب سیر و سلوک سید مرحوم (اع‌)

رساله‌ در کیفیت سلوک و تهذیب اخلاق در جواب شخصی بنام ملا عبدالرزاق

خطبه عربی که در روز عید اضحی انشاد فرموده‌اند در توحید و مواعظ است

رساله – در سیر و سلوک بسوی مقام قرب

رساله در سلوک و اصول

رساله – مشهور بصعودیه و نزولیه در جواب یکی از اخوان در کیفیت ارتقاء بسوی حضرت قدس و تخلص از درکات جهل و غی که راه بسوی این مطلب چیست و شرایط تحصیلش کدام است

رساله در سلوک محتمل است که این همان رساله صعودیه باشد که ذکری از آن در فهرست سید اعلی الله مقامه نیست .

رساله – در وصیت بآقا محمدشریف کرمانی

رساله – در وصیت بمرحوم آقای حاج محمدکریم خان کرمانی (اع‌)

وصیت‌نامه عربی

رساله – در تنبیه بعض علمای نجف بر اشتباهی که در مطالب رساله ایشان در علم سلوک و اخلاق کرده بود و توهم غیر مقصود کرده بود

کتب و رسائل اصولیه

رساله – در جواب سید حسن‌رضا هندی در بیان ادله چهارگانه اصولیه

دروس – در اصول فقه که ظاهرا از خارج بیان میفرموده‌اند

رساله در جواب مرحوم آقای حاج محمدکریم خان کرمانی اعلی الله مقامه از بعض مسائل اصولیه و فقهیه

رساله – در اصول و مشتمل است بر قاعده شریفه

رساله – در اینکه شریعت روح وجود کونی است و حکیم آنرا بحکمت میفهمد و آنکه نتواند بموعظه حسنه و آنکه نتواند بمجادله بالتی هی احسن که آن در احکام اربعه شرعیه است

رساله – در تحقیق مظنه و اقسام و شئون و خواص آن و اثبات عمل بیقین

رساله – در تحقیق حق در امهات مسائل اصولیه و جواب از مستحدثات اصولیین

رساله – در اثبات مناسبت بین الفاظ و معانی

رساله – در بعض مسائل اصولیه

رساله – در جواب آقا محمدتقی از دو سؤال :
١ – باب علم مسدود است یا فتح باب آن ممکن میباشد
٢ – با عصمت معصوم (ع‌) حفظ دین چگونه انجام میگیرد و قواعد اصولیه مردوده کدامند

رساله – در بیان ناسخ و منسوخ و متشابه و محکم و مقدم و مؤخر و محرف و منقطع از آیات قرآنیه و تعیین عام و خاص آن بحسب لفظ و معنی و بیان واحد و جمع لفظی و معنوی و سایر احکام که در آیات قرآنی است

فائده – در تحقیق پاره از مسائل اصولیه

رساله – در بیان بعض مسائل اصولیه مثل اصالت جزئیت و شرطیت از برای عبادت در امور مشکوکه متعلقه بعبادات و بیان اینکه الفاظ عبادات موضوع است بر معانی صحیحه نه معانی اعم

رساله – در جواب دو سؤال از مطالب زیر :
١ – از اینکه خطاب خداوند بخلق بقدر فهم ایشان است
٢ – از تقسیم موضوعات احکام شرعیه

رساله – در جواب بعض اهل اصفهان از مطالب زیر :
١ – بیان حقیقت اخباریین و مجتهدین و ذکر ادله طرفین
٢ – بیان علائم مجتهد جامع الشرایط
٣ – جواز تقلید مفضول با وجود فاضل

رساله – در لغت و علت ایجاد آن و بیان وضع و بیان اقسام آن از حیث واضع و از حیث موضوع و موضوع له در وقت وضع و بیان اینکه خداوند واضع است و بیان محکم و متشابه

رساله – در جواب مسائلی از اصول فقه و ادله شرعیه و متعلقات آنها

رساله – در اجتهاد و تقلید و بعض مسائل قضا

کتب فقهیه

رساله – در بیان احکام طهارت و صلوه ، مجرد فتوی

ترجمه الصلوه
در ترجمه الفاظ نماز بزبان فارسی که بخواهش بعض مؤمنین مرقوم فرموده‌اند

رساله مختصره در بعض ضروریات نمازهای یومیه

رساله – در مسائل متفرقه از صلوه و طهارت و نجاست و امثال آن

رساله – در صوم بطور تفصیل با اشاره بدلیل

رساله مختصره در حج

رساله – در بعض مسائل خمس

دروس فقهی – در شرح کتاب طلاق شرح لمعه

رساله – در اغلب احکام زکوه

رساله – در بعض مسائل بیع و صلح

رساله – در جواب بعضی از مسائل امانت و شرکت و وکالت و نیابت و سایر مکاسب و تقاص و قرض و قراض و بعض مسائل دیات و حدود

رساله – در حد لقطه و احکام آن

رساله – در جواب بعض مسائل از نکاح و طلاق

رساله – در بیان ظهار و ایلاء در جواب اهل بحرین

رساله – در بعض احکام جهاد و جزیه و حدود و شرایط آن و احکام اراضی مفتوحه العنوه و بعض مسائل در نذر و وقف

رساله – در جواب سؤالی که از بعض احکام وصیت شده

رساله – در بعض احکام میراث

رساله – ترجمه مختصر حیدریه شیخ مرحوم اعلی الله مقامه

رساله – در جواب مسائل مفتی بغداد از مسائل زیر :
١ – تفسیر قول خدای تعالی : یا ایها الذین آمنوا شهاده بینکم اذا حضر احدکم الموت
٢ – تحقیق مسأله در رضاع
٣ – رفع اختلاف بین قول حنفیه و شافعیه در معنی قول خدای تعالی : و امهاتکم اللاتی ارضعنکم

رساله عملیه فارسی

رساله – در جواب بعض اهل بغداد از مسائل زیر :
١ – حلال از صید بحر و بر کدام است
٢ – ابدان یهود و نصاری طاهر است یا نجس
٣ – حکم ذبیحه آنها چیست
۴ – حکم اطفال آنها چیست

رساله – در حکم عده امه موطوئه

رساله – در جواب مسائلی از بغداد که مشتمل بر مسائل فقهیه بسیار است

رساله – در جواب سؤالات فقهیه که از احسا شده است

رساله – در جواب سؤالات زیر که از احسا سؤال شده :
١ – آیا صلوه وسطی همانطور که اختیار شیخ (اع‌) است نماز صبح است
٢ – شب قدر کدام شب است
٣ – آیا مدت حمل حضرت عیسی علیه السلام نه ساعت بوده است
۴ – چه میفرمائید در کسی که وصیت بتعزیه یا زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام بنماید و ثلث کفایت آن و سایر وصایا را نکند و اگر زنی یا دو زن در وصیتی شهادت دادند ربع وصیت یا نصف آن تنفیذ میشود یا نه
۵ – در چیزی که خود وصی محل تهمت است شهادتش مقبول است یا نه
۶ – نیابت زن از مرد صحیح است یا نه
٧ – کسی که اجیر شده باشد برای کاری میتواند دیگری را اجیر نماید یا نه و آیا فرقی در حکم کسی که مستأجر حج و نماز شده است با غیرش هست یا نه
٨ – کسی که بدون عذر ترک زیارت کند فاسق شمرده میشود یا نه
٩ – شوهر اگر بر عیالش نترسد میتواند او را از زیارت منع کند یا نه
١٠ – کسی که سه طلاق میدهد آیا در رجوع شرط است که بعد از هر طلاق مواقعه نماید یا در مجلس واحدی متوالیا ممکن است
١١ – موقوفه که خراب شده و حاصلش کفایت تمام عمل را نکند آیا باید بقدر حاصل عمل نمود
١٢ – اقراء سه حیض است یا سه طهر
١٣ – عبادت ممیز شرعی است یا تمرینی
١۴ – کسی که برای کاری اجیر شده با اذن میتواند که بدیگری با اجرت کمتر واگذار کند یا نه
١۵ – معرفت امهات ائمه (ع‌) و دانستن اسماء آنها و اعتقاد بمنزه بودن آنها از شرک واجب است یا نه
١۶ – معرفت انبیاء اولوا العزم بر مکلفین واجب است یا نه
١٧ – سلیمان بن صرد خزاعی و عباس و ابن‌عباس و مختار و زید بن علی نزد شما مرضی هستند یا نه
١٨ – سب و برائت در مورد تقیه جایز است یا نه
١٩ – چه میفرمائید درباره غصب فدک و حدیثی که وارد شده است : ماضاع مال فی بر و لا بحر الا و له فیه حق
٢٠ – عدول بلد یا محله بدون ولایت از طرف پدر آیا واجب است که متکفل امور یتیم بشوند یا نه
٢١ – ملک الموت روح میت را بآسمان میبرد یا در دستش نگاه میدارد و در قبر بزبان او برمیگرداند که تکلم کند و از اصول سؤال میشود یا از غیر آن هم سؤال میشود
٢٢ – اولاد مشرکین و منافقین در قیامت دوباره بر آنها تکلیف عرضه میشود یا نه
٢٣ – آیا جایز است بر مؤمن که بخل کند بر برادر محتاجش و اگر محتاجی بر نفس خودش از هلاک بترسد جایز است که از مال مخالفین چیزی تناول کند
٢۴ – فرق بین مخالف و ناصب چیست و حکم اموال اهل کتاب در این زمانها چیست
٢۵ – اگر بر مسجد یا مثل آن که وقف باشد بترسند خراب شود فروش آن جایز است یا نه و چه کسی در زمان غیبت متولی فروش است
٢۶ – اگر مثلا زمین خرابی باشد که وقف است و کسی آن را تبرعا آباد نمیکند جایز است قسمتی از آن را برای آبادی بقیه آن فروخت
٢٧ – کسی که ملتزم شده برای میت نماز وحشت بنماید و فراموش کند چگونه قضا کند
٢٨ – فرزند با کراهت پدر و مادر بسفر طاعت مثل زیارت یا برای تحصیل معیشت میتواند برود یا نه
٢٩ – اگر کسی نذر نماید اطعام کند خود و عیالش هم میتوانند از آن بخورند یا نه و اگر با آنها اصلا غیری نباشد که بخورد بری‌ء الذمه میشود یا نه
٣٠ – در عده مطلقه بائنه با خواهرش میتوان تزویج نمود یا نه
٣١ – معامله روی عین زمین وقف میتوان نمود یا نه
٣٢ – اگر تکیه برای اقامه مصیبت یکی از ائمه علیهم السلام وقف شده باشد اقامه مصیبت یکی دیگر از آن بزرگواران در آن محل میتوان نمود یا نه
٣٣ – محاکمه نزد حکام مخالفین جایز است یا نه
٣۴ – حکم ودیعه ناصب حکم مال او را دارد یا نه
٣۵ – مراد از ضمیر تثنیه در قول خدای تعالی : اللذان یأتیانها منکم فآذوهما ، چیست
٣۶ – اینکه شب در مشحوف روی شط سوار میشوند و آتش مینمایند و ماهیها در مشحوف خود را میاندازند این از اسباب صید شمرده میشود یا نه
٣٧ – صیدی که کافر در حضور مسلم بیرون بیاورد حلال است یا نه
٣٨ – در تنوری که کافر نان پخته بدون تطهیر با آب میشود نان پخت یا نه
٣٩ – انگشتری که نگین آن را کافر نصب کرده نجس است یا نه
۴٠ – چه میفرمائید در دو زوجه رسول الله صلی الله علیه و آله که آیا نکاح حقیقی معروف بین آن حضرت و آنها واقع شد یا نه
۴١ – زوجه و مملوک و پسر قبل از استیذان نذر نمایند باطل است یا منوط باجازه است
۴٢ – نذری که برای وقت معینی شده و فوت شود قضا دارد یا نه
۴٣ – در حال نذر قدرت بر منذور شرط است یا نه
۴۴ – نذری که زن قبل از تزویج کرده شوهرش میتواند آن را فسخ کند یا نه
۴۵ – یتیمی که سهم مشاعی از ملکی دارد قبل از بلوغش شرکاء میتوانند تقسیم نمایند یا نه
۴۶ – کسی که ندانسته آب نجسی استعمال کند بعد بفهمد لباسش که مباشر او بوده نجس میشود یا نه
۴٧ – تزویج زن پدر و تزویج دو خواهر در امم سابقه حلال بوده یا نه
۴٨ – نماز در ارض موقوفه یا مغصوبه صحیح است یا نه و حکم آب مغصوب چیست
۴٩ – حکم املاک حاکم ظالم چیست
۵٠ – در شرع عرض راه هفت ذراع است یا پنج ذراع
۵١ – زمین خرابی را که آباد کنند و قیمتش زیاد شود خمس دارد یا نه
۵٢ – قسمت دوم خمس را بی اذن حاکم بسادات محتاجین میتوان داد یا نه
۵٣ – کسی که مهمانهای مختلفه داشته باشد باید بین فقیر و غنی تسویه کند یا فرق گذارد و اگر نتواند آیا واجب است که بقرض هم باشد مثل هم از همه پذیرائی کند
۵۴ – مورد این آیه کجاست : و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به
۵۵ – معنی فرمایش پیغمبر صلی الله علیه و آله چیست : انی نبی امی لااعرف الخط ، و نور حضرت زهرا با بودن نور پیغمبر و امیرالمؤمنین (ص‌) چگونه ظاهر میشد
۵۶ – ائمه علیهم السلام در فضل مساوی هستند یا تفضیل بر یکدیگر دارند
۵٧ – بیش از دو سال جایز است که اگر بچه ضعیف باشد باو شیر بدهند یا نه
۵٨ – مادر اگر بدون اجرت حاضر بشیر دادن بچه باشد پدر میتواند بچه را از او بگیرد یا نه
۵٩ – زنی که در حال مرض شوهرش او را طلاق داده و ندانیم بقصد محروم کردن از ارث بوده ارث میبرد یا نه
۶٠ – زوج یا زوجه بعد از دخول اگر دیوانه شد احکام فسخ یا طلاق در این موقع چیست
۶١ – اگر مختلعه در حال عده در بذل خود بدون اطلاع شوهر رجوع کند باین است یا شوهر حق رجوع دارد اگر چه بعد از عده باشد
۶٢ – کراهت که شرط خلع است کراهت صورت است یا افعال و اگر زن بدون کراهت بذل کند باین میشود یا نه
۶٣ – حضانت طفل بر مادر واجب است که مجانا بنماید یا نه
۶۴ – کسی که صبح نهم سهوا یا جهلا از منی بمکه رود حکمش چیست

رساله – جواب شیخ محمد جبلی و بیشتر آن از مسائل فقهیه است

رساله – در جواب سائلی از سؤالات زیر :
١ – امامت پسر بر والدین چگونه است
٢ – مستحق رد مظالم هاشمی است یا مطلق فقیر
٣ – حکم خربوزه که از آب غصبی داده شده چیست

رساله – در جواب سائلی در کیفیت نماز شب

کتب تفسیر

رساله – در بعض اسرار بسمله و حمد که برای میرزا علی طبیب هندی املاء فرموده‌اند

رساله – در بعض اسرار بسمله در جواب ملا محمدعلی شهیر بجدلی

رساله – در بیان اسرار بسمله که از حضرت سیدالشهداء علیه السلام در عالم رؤیا سؤال نمودند معنی فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام : کلما فی القرآن فی الحمد و کلما فی الحمد فی البسمله ، تا آخر و آن حضرت جواب فرمودند

رساله – در شرح و تفسیر نقطه باء بسم الله الرحمن الرحیم

رساله – در بعض امور مستنبطه از بسم الله

ساله – در تفسیر آیه مبارکه آیه‌الکرسی
تا : له ما فی السموات و ما فی الارض ، تفسیر شده و نیمه‌تمام مانده و در سن بیست سالگی در سفر مکه مرقوم فرموده‌اند و مشتمل است بر حکمتها و اسرار عجیبه

ساله یومیه در جواب محمود نام از وجه جمع بین آیات داله بر اینکه خلقت آسمان و زمین در چهار روز واقع شده و خلقت رواسی در زمین و تقدیر اقوات هم در چهار روز که جمعا هشت روز میشود و آیات داله بر اینکه خلقت در شش روز شده

رساله – در بیان مقامات ظاهر و باطن و تأویل قرآن و اخبار اهل بیت علیهم السلام (ملحق‌) رساله )٢٧٢( ظاهرا همان رساله )١٨٨( است که تکرار شده است بتوضیح ذیل آن رساله مراجعه شود .

کتبی که در جواب سؤالات مختلفه مرقوم فرموده‌اند

رساله – در جواب میرزا ابراهیم شیرازی از مسائل زیر :
١ – از معنی نبوتین و ولایتین و فرق بین مطلق و مقید آن دو و معنی خاتمیت
٢ – از حدیث : ان النبی صلی الله علیه و آله حال حول القدره و الولی حول العظمه و بعد صار الامر بالعکس ، که نتیجه این حدیث در عالم ظاهر چیست
٣ – از معنی فقره دعای صباح : یا من دل علی ذاته بذاته
۴ – از حقیقت جبرئیل و معنی وساطت او نسبت بپیغمبر صلی الله علیه و آله
۵ – از معنی ملئکه عالین و دلیل بر وجودشان از کتاب و سنت
۶ – از حقیقت روح‌القدس
٧ – از معنی تفویض که در اخبار ذکر شده
٨ – از معنی عصمت و حقیقت آن
٩ – از معنی کلام قوم که میگویند امامت از اصول دین نیست و منکرش کافر نیست
١٠ – از معنی نیت و حضور قلب و توجه و قربت در عبادات
١١ – از معنی قلب و از فرق بین عقل و روح
١٢ – از معنی دین و مذهب و اسلام و ایمان و حق الیقین و عین الیقین و علم الیقین و حقیقت و شریعت و طریقت و فرق بین اینها بر مذهب اهل بیت علیهم السلام
١٣ – از ادعیه و اذکاری که بجهت دفع وسواس و اعتقاد و عمل و رفع شکوک و شبهات خوانده شود

رساله اسرار الشهاده در جواب حاج عبدالوهاب قزوینی در اسرار شهادت حضرت سیدالشهداء علیه السلام

رساله – در جواب سید امجدعلی از مسائل زیر :
١ – از فرق بین طریقه شیخیه و اخباریه و اصولیه
٢ – از ترتیب کیفیت طبخ و تربیت مولود فلسفی
٣ – از کیفیت مسئله علم که از دعای عدیله استنباط میشود
۴ – از مسئله شرب قلیان که میتوان استدلال نمود که توتون از اشیاء مره است که انکار ولایت ائمه را علیهم السلام کرده

رساله – در جواب سید حسین قطیفی از مسائل زیر :
١ – از معنی فرمایش حضرت صادق علیه السلام در تفسیر آیه : انه هو اغنی و اقنی ، که فرموده‌اند : اغنی کل انسان بمعیشته و ارضاه بکسب یده ، و حال آنکه بسیاری هستند که از کسب خود راضی نیستند
٢ – از معنی حدیثی در تفسیر آیه : فلولا ان کنتم غیر مدینین ترجعونها ان کنتم صادقین
٣ – از معنی فرمایش امام علیه السلام : ان کل شئ حامله الماء و الماء علی الهواء و الهواء لایحد
۴ – برای مؤمنین در جنت برزخ تناکح و تزاوج هست یا نه
۵ – بعض علما نقل کرده‌اند که فایده مصافحه انصار با حضرت سیدالشهداء علیه السلام در روز عاشورا این بود که از مخالفین کسی که در صلبش اولاد مؤمنی بود با آنها مقابل نمیشد که او را بکشند مأخذ این قول کجاست
۶ – سر اینکه معراج در شب واقع شد چیست و معنی اینکه غایت را مسجد اقصی فرموده‌اند چیست و حال آنکه آن حضرت از جمیع مراتب خلق تجاوز فرمود
٧ – مراد از مکان در فرمایش پیغمبر صلی الله علیه و آله در خطبه غدیر : و احاط بکل شئ علما و هو فی مکانه ، چیست
٨ – معنی فرمایش حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام چیست که روزی در حال مرضش بعد از ضربت خوردن فرمود : افرشوا لی صحن داری لعلی انظر فی ملکوت السموات ، آیا در غیر صحن خانه ملکوت از او پنهان بود
٩ – روزی حضرت امیر علیه السلام از پهلوی دیوار خمیده تند عبور فرمود عرض شد : اتفر من قضاء الله ؟ فرمود : افر من قضاء الله الی قدره ، معنی فرمایش چیست
١٠ – معنی اینکه فرموده‌اند میت چهارده معصوم (ع‌) را مشاهده مینماید چیست و چگونه اجنبی حضرت زهرا علیها السلام را مشاهده مینماید
١١ – معنی این حدیث چیست : ان آخر طعم یجده الانسان عند موته طعم العنب
١٢ – معنی این حدیث چیست : ان القوم اذا کانوا جلوسا و سکتوا کلهم فتلک لحظه ملک الموت ایاهم
١٣ – مراد از فرمایش خداوند : و شجره تخرج من طور سیناء تنبت بالدهن ، درخت زیتون است و وجه اختصاص بطور سیناء چیست و حال آنکه همه جا میروید
١۴ – فائده تکلیف کسی که در عالم ذر ایمان را انکار کرده چیست
١۵ – سر تعبیر خواب بغیر آنچه در خواب دیده شده چیست
١۶ – چگونه بجهاد تکلیف فرمودند و حال آنکه خداوند میفرماید : ما جعل علیکم فی الدین من حرج
١٧ – معنی اینکه فرموده‌اند در بریدن دست دزد کف را نمیبرند چون از مساجد است و آنها از خدایند چیست و حال آنکه در قطع پا انگشت ابهام بریده میشود با اینکه از مساجد است
١٨ – چگونه توجیه میشود مراتب هفتگانه وجود که مشیت است تا آخر در مثل نماز و روزه و اعمال دیگر
١٩ – معنی فرسخهائی که در تعیین طول و عرض شمس و قمر فرموده‌اند چیست
٢٠ – معنی این حدیث چیست : ان من خاف الله اخاف الله منه کل شئ ، و حال اینکه امروز می‌بینیم مؤمن از همه چیز ترسان است
٢١ – معنی این چیست که فرموده‌اند بعض آیات کتاب خدا تأویلش بر غیر تنزیلش است
٢٢ – معنی فرمایش حضرت رضا علیه السلام در صفات خداوند چیست : شاء لا بهمه مرید لا بهماته ( بهمامه ظ )
٢٣ – معنی مشیت عزم و مشیت حتم چیست
٢۴ – معنی اینکه فرموده‌اند شبها لباسهایتان را بپیچید اگر نپیچید شیاطین آنها را تا صبح میپوشند چیست
٢۵ – معنی فرمایش حضرت صادق علیه السلام در تفسیر آیه : الله یتوفی الانفس حین موتها ، تا آخر چیست و اول حدیث این است : انه اذا نام العبد خرجت نفسه ، تا آخر
٢۶ – معنی فرمایش حضرت صادق علیه السلام در تفسیر آیه : فنظر نظره فی النجوم ، تا آخر چیست و اول حدیث این است : الله تعالی خلق روح القدس و لم‌یخلق خلقا اقرب الیه منها ، تا آخر
٢٧ – فرق بین صفات ذات خداوند و صفات افعالش چیست
٢٨ – معنی آیه : فکان قاب قوسین ، چیست و حال آنکه اصلش : فکان کقابی قوس ، بوده
٢٩ – سؤال از معنی حدیث : ان المیت اذا دفن لایتخلف احد عند القبر لئلایحدث علی المیت شئ فتسمع الاحیاء
٣٠ – معنی اینکه زکوه اوساخ اموال است و خمس اینطور نیست چیست
٣١ – علت چه بود که وقتی که ذکر حضرت یعقوب (ع‌) نزد حضرت صادق علیه السلام میشد سه مرتبه میفرمود : صلی الله علی الشیخ
٣٢ – جمع بین حدیث : ان ما اصاب الانسان غیر المعصوم فهو عن ذنب و هذا له تصفیه ، و حدیث : ان اشد الناس بلاء الامثل فالامثل ، چگونه است
٣٣ – سؤالی است از کیفیت علم خداوند

رساله – در جواب شیخ سلیمان مسقطی

رساله – جواب میرزا شفیع مازندرانی از مسائل زیر :
١ – دو غاصب خلافت را که ابلیس در جهنم دید همان دو موجود در زمان حضرت رسول (ص‌) بودند یا دو شبه و مثال آنها یا ارواح آنها
٢ – خلقت بهشت و جهنم پیش از خلقت اهلشان است یا بعد یا همراه آنها یا متدرجا خلقت میشوند
٣ – سر ایجاد نطفه‌های خبیثه در ارحام مطهره و اصلاب شامخه و بالعکس چیست
۴ – سر اینکه مداومت بر خواندن سوره نبأ باعث بر توفیق حج است چیست و کیفیت مداومت چگونه است و علت عدم تأثیر چیست
۵ – اورادی که مجرب باشد برای ادای دیون تعلیم فرمائید
۶ – سر شیر شدن نقشی که بر متکا بود و خوردن آن شقی را و برگشتن او بحالت اول چیست و اجزای آن مرد و آن شیر کجا رفت و کیفیت عود قیامت چگونه است
٧ – اگر زید عمرو را در خواب ببیند و اخبار صادقه از او بشنود چطور است که عمرو در بیداری از آن خبرها چیزی نمیداند
٨ – اینکه فرموده‌اند ارواح مؤمنین در وادی السلام و از کفار در برهوت است چطور جمع میشود با اینکه فرموده‌اند مؤمنین از زیارت قبورشان در قبورشان مسرور میشوند
٩ – سر آوردن ایام اربعه یعنی عید فطر و اضحی و غدیر و جمعه را در روز قیامت بصورت عروس چیست و مراد از یوم چیست
١٠ – سر آمرزش گناه چهل ساله خواننده دعای هر شب ماه مبارک رمضان چیست و شامل حق الناس هم میشود یا نه

رساله – در شرح اشعار منسوبه بحضرت امیر علیه السلام

رساله شیرازیه در جواب آقا میرزا ابراهیم شیرازی گذشت )

رساله – در جواب شیخ ضیف‌الله قطیفی از مسائل زیر :
١ – از معنی : یا من دل علی ذاته بذاته ، و از معنی ذات
٢ – از معنی فرمایش امام علیه السلام : لو لم‌نزدد لنفد ما عندنا ، و جمع آن با اخبار داله بر احاطه علم ایشان
٣ – از معنی آیه شریفه : ان السمع و البصر و الفؤاد کل اولئک کان عنه مسئولا
۴ – جمع بین دو سیده در نکاح حرام است یا حلال یا مکروه
۵ – بقاء بر تقلید میت و ابتداء بآن جایز است یا نه
۶ – نصب کلمه آل در : صلی الله علیه و آله ، جایز است یا نه
٧ – از معنی قول خدای تعالی : ان عده الشهور عند الله اثناعشر شهرا فی کتاب الله یوم خلق السموات و الارض منها اربعه حرم ، شهور که بائمه علیهم السلام تفسیر شده ، اربعه حرم در میان ایشان کیانند
٨ – نماز در فضله حیوان مأکول اللحم صحیح است یا نه
٩ – بول اسب و قاطر و الاغ طاهر است یا نجس

رساله عاملیه در جواب از مسائل زیر :
١ – فرق بین دوام خداوند و دوام بهشت و جهنم و زمین و آسمان چیست
٢ – آیا خداوند بوجود زید قبل از موجود شدنش علم دارد یا نه
٣ – با علم خداوند بایمان مؤمن و کفر کافر ثمره تکلیف آن دو چیست
۴ – ما که در حین خطاب پیغمبر صلی الله علیه و آله معدوم بوده‌ایم چگونه مخاطب بآن خطاب میشویم
۵ – تکلیف در عالم ذر باصول و فروع هر دو بوده یا نه
۶ – اینکه فرموده‌اند از خوردن بقول و فواکهی که از شجره مزن و شجره زقوم بر آنها چکیده باشد نطفه مؤمن و نطفه کافر از آن بعمل آید ثمره این خوردن چیست و حال آنکه از روز اول شقی شقی است و سعید سعید
٧ – ثمره بعثت انبیا و رسل چیست و حال آنکه شقی از اول شقی است و سعید سعید
٨ – خلق که در عالم ذر بصورت مورچه بودند بصلب آدم (ع‌) برگشتند یا در مکان معلومی دیگر ساکن شدند
٩ – اصحاب یمین که امر بدخول نار شدند و داخل شدند و اصحاب شمال امتناع کردند این امر در عالم ذر بود یا قبل یا بعد از آن
١٠ – چرا اهل بیت علیهم السلام را ثقل اصغر نامیده‌اند
١١ – آیا کعبه اشرف از قرآن است که استقبال و استدبار آن در حال تخلی جایز نیست و نسبت بقرآن چنین نیست
١٢ – چرا وقتی که از پیغمبر صلی الله علیه و آله سؤال معجز میشد انتظار وحی را میکشیدند و ائمه علیهم السلام بدون توقف جواب میفرمودند
١٣ – معنی فرمایش امام (ع‌) چیست : نحن اوقعنا الخلاف بینکم
١۴ – با اینکه حضرت امام حسن (ع‌) اکبر و اعلی از حضرت امام حسین (ع‌) بودند چرا ائمه از نسل حضرت امام حسین (ع‌) هستند
١۵ – چگونه قول معصوم داخل اجماع میشود و حال آنکه شخص امام دیده نمیشود
١۶ – چرا ائمه علیهم السلام باید دوازده باشند
١٧ – اسامی ائمه علیهم السلام مختار خودشان است یا خداوند اختیار کرده و در صورت ثانی وجه ترجیح این اسماء بر سایر اسامی چیست
١٨ – چرا پیغمبر صلی الله علیه و آله از نصاری جزیه قبول فرمود و آنها را واگذاشت و حال آنکه قادر بر قتل یا اسلامشان بود و این عذری برای آنها در قیامت خواهد بود که ما اطاعت کردیم نبی ترا پس چرا عذاب میکنی ما را
١٩ – معنی قول خداوند چیست : و ما جعلنا للکافرین علی المؤمنین سبیلا ، و حال آنکه خلاف این را می‌بینیم
٢٠ – سؤال از معنی قول خدای تعالی : و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلایسرف فی القتل انه کان منصورا
٢١ – در قول خداوند : و ما کان استغفار ابرهیم لابیه الا عن موعده وعدها ایاه ، مراد از موعده چیست
٢٢ – کیفیت صورت رجعت و کیفیت ترتیب خروج ائمه علیهم السلام و مدت بقاء رجعت و کیفیت کشتن پیغمبر (ص‌) ابلیس را با اینکه تا قیامت مهلت داده شده بیان فرمائید
٢٣ – کیفیت بناء عالم و احیاء خلق و حشر و حساب را بیان فرمائید
٢۴ – اجداد پیغمبر صلی الله علیه و آله کفار بودند یا مؤمنین

رساله – در جواب حاج عبدالمطلب از مسائل متفرقه بسیار

رساله در جواب حاج عبدالوهاب قزوینی در اسرار الشهاده گذشت )

رساله – در جواب شیخ علی بن قرین از بعض مسائل فقه و بیان اشرف عوالم و اقدم آنها و تفسیر قول خدای تعالی : و فدیناه بذبح عظیم ، و سر در استحباب بوسیدن رو و پیشانی دون ید و تفسیر قول خدای تعالی : ان اول بیت وضع للناس ، ظاهرا و باطنا و کیفیت شاخص و طریق رسم دایره هندیه برای معرفت زوال و ذکر قاعده در تعیین قبله
مسائل این رساله بشرح ذیل است :
١ – کسی که در معصیتی که بعمد مرتکب شده بقتل برسد وصیت او در حال مرض صحیح است یا خیر
٢ – ناتج از محلل که در آن بعض اعضای بنی‌آدم مثل صورت باشد حلال است یا حرام
٣ – نماز در خز و سنجاب جایز است یا نه
۴ – اشرف عوالم و اعلی و اقدم آنها چیست و مثل هر یک چیست و عدد آنها چند است
۵ – تفسیر باطن آیه : و فدیناه بذبح عظیم ، چیست
۶ – معنی فرمایش مؤلف (اع‌) که وجه چون وجه قلب است بوسیدن آن دون سایر اعضا جایز است چیست
٧ – معنی آیه : و لله علی الناس حج البیت ، الخ چیست و معنی بیت و استطاعت و سبیل و موصوف بکفر و کفر چیست
٨ – کیفیت نصب شاخص و معرفت زوال در اوقات و شهرهای دیگر چیست
٩ – سه مسأله‌ای که بین شیخ مرحوم (اع‌) و اهل عراق در آنها اختلاف بود کدام است

رساله – در جواب ملا کاظم مازندرانی از مسائل زیر :
١ – از شرح کلمات شیخ مرحوم اعلی الله مقامه در علم کیمیا
٢ – از بیان نسبت هر یک از ایام هفته بحرفی از حروف
٣ – بقاعده جفر از لفظ ولی الله اسم مبارک امیرالمؤمنین علی (ع‌) را میتوان بیرون آورد و از الفاظ دیگر هم ممکن است یا نه
۴ – از بیان کیفیت ارتقاء مراتب توحید که چگونه به پنج‌هزار و دویست و هشتاد میرسد
۵ – مراد از کعب که در کتب قوم ذکر شده چیست
۶ – طلب تفقه چگونه باید نمود
٧ – وجه تسمیه ائمه علیهم السلام چیست

رساله – در جواب شیخ محمد بن شیخ حسین بحرانی از مسائل زیر :
١ – از معنی حدیث : لا بد لصاحب هذا الامر من غیبه و لا بد فی غیبته من عزله و نعم المنزل طیبه و ما بثلثین من وحشه
٢ – از معنی حدیث : ان لنا مع الله حالات ، الخ
٣ – از معنی خوردن حضرت آدم (ع‌) از شجره و معنی معصیت او با آنکه معصیت نبود
۴ – از معنی فرمایش شیخ مرحوم اعلی الله مقامه در توحید : اطلاق العباره تقع علی العنوان
۵ – از معنی حدیث : من زعم انا خلاقون بامره فقد کفر
۶ – از معنی : کمال التوحید نفی الصفات عنه
٧ – از معنی قول خداوند : ماترددت فی شئ انا فاعله ، الخ
٨ – از دلیل عقلی بر وجود حجت و رجعت ائمه علیهم السلام
٩ – از وجه فضیلت حضرت قائم عجل الله فرجه بر ائمه هشت‌گانه (ع‌)
١٠ – از تعیین امام صامت و ناطق در زمان غیبت
١١ – مطابقه بین آیه شریفه : و قفوهم انهم مسئولون ، و آیه شریفه : لایسئل عن ذنبه انس و لا جان
١٢ – از معنی موت ثانی در آیه شریفه : ربنا امتنا اثنتین
١٣ – از معنی مثال که چیست و کجاست
١۴ – از معنی معراج پیغمبر صلی الله علیه و آله و اینکه چند مرتبه آن حضرت عروج فرمود
١۵ – از معنی : حسین منی و انا من حسین (ع‌)
١۶ – از معنی حدیث : من عبد الاسم و المعنی فقد اشرک و من عبد الاسم دون المعنی فقد کفر ، الخ
١٧ – از فرق بین جنت آدم و جنت خلد و اینکه هر یک کجایند
١٨ – از حکم تقصیر مسافر که قصد چهار فرسخ کرده و همان روز اراده برگشتن ندارد
١٩ و ٢٠ – از بعضی احکام تقصیر مسافر
٢١ – از تأویل وجه تسمیه سوره حمد بسبع مثانی
٢٢ – از معنی حدیث وارد در نماز : ان قبلت قبل ما سواها و ان ردت رد ما سواها
٢٣ – غسل جنابت در ماه رمضان از اول شب واجب است یا تا وقت ضیق وقت مستحب است
٢۴ – از معنی کثیر السفر و حکم آن
٢۵ – از اینکه مسافر وقتی که بحدود بلدش رسید باید تمام بخواند یا وقتی که داخل منزلش شد
٢۶ – از اینکه صلوات وقت ذکر پیغمبر صلی الله علیه و آله واجب است یا مستحب و فائده آن برای ما و ایشان چیست
٢٧ – از معنی آیه شریفه : و لایحیطون بشئ من علمه الا بما شاء
٢٨ – از معنی عبارت : یا خفیا لفرط ظهوره
٢٩ – قسم نزد غیر مجتهد باعث سقوط حق میشود یا نه
٣٠ – ذات ولد هم ثمن ارث میبرد یا نه
٣١ – جمع بین دو علویه جایز است یا نه
٣٢ – چه میفرمائید در قراءات سبعه یا عشره یا قراءات شواذ
٣٣ – از سر وجوب روزه و نماز و رکعات پنجاه و یک گانه و بعض اسرار صلوه
٣۴ – در دو رکعت آخر برای امام حمد مستحب است یا تسبیح
٣۵ – کسی که در غیر مسجد بجماعت برسد که از نماز فارغ شده باشند باذان آنها میتواند اکتفا کند یا نه
٣۶ – آن پنج چیزی که امام لاحق بر امام سابق زیاده دارد کدامند
٣٧ – کسی که قضا بر ذمه دارد نافله میتواند بخواند یا نه
٣٨ – علم اصول را جایز است که با مطالعه تحصیل نمود یا نه
٣٩ – در سفر حرام باید تقصیر نمود یا تمام و در سفر مباح که زاد و راحله از حرام باشد چه باید کرد
۴٠ – سؤال از معنی : السلام علی شهور الحول و عدد الساعات و حروف لا اله الا الله فی الرقوم المسطرات
۴١ – علت خسوف قمر فقط در اواسط ماه و کسوف شمس فقط در اواخر ماه چیست
۴٢ – علت نماز کسوف و خسوف چیست
۴٣ – نماز برای زلزله بر اهالی بلاد هم واجب است یا نه
۴۴ – بحکم مجتهد در ایقاعات و احکام غیر عبادات بعد از موتش میتوان عمل نمود یا محتاج بتجدید است
۴۵ – مقلد میتواند از مجتهد حی بمجتهد حی دیگر عدول کند یا نه
۴۶ – حضرت نوح و ابرهیم علیهما السلام کدامیک افضل بودند
۴٧ – جمع بین فرمایش : لو کشف الغطاء ماازددت یقینا ، و این فرمایش : لولا انا نزداد لنفد ما عندنا ، چگونه است
۴٨ – سبزی که با آب نجس آب داده شده حرام است یا مکروه
۴٩ – کسی که بعدل و توحید و نبوت و امامت و معاد اعتقاد دارد و قادر بر اقامه دلیل نیست مثاب است یا نه
۵٠ – متخلفین از نصرت حضرت سیدالشهداء علیه السلام مثل محمد بن حنفیه و امثال او عذرشان چه بود
۵١ – آب مطلق اگر تصعید شود باز هم مطلق است یا نه
۵٢ – در حدیث : اتقوا الخروج بعد نومه فان الله دوارا ، مراد از نومه و دوار چیست
۵٣ – معنی این فرمایش چیست که نماز فریضه از بیست حجه بهتر است با اینکه زحمت آن کمتر است
۵۴ – معنی فشار قبر و خزن ریاح اربعه و معنی حدیث : یا سلمان انا خازنها ، چیست
۵۵ – معنی اینکه فرموده‌اند کسی نزد قبر میت نماند که زنده‌ها آنچه بر میت میگذرد نشنوند چیست
۵۶ – ضرایح مقدسه قبور ائمه علیهم السلام است یا حفره‌های ایشان و خودشان بآسمان برده شده‌اند
۵٧ – اگر میت بثلث وصیت کرده و برای وصی اجرتی تعیین نکرده میتواند از ثلث بردارد یا نه
۵٨ – در دیون و امانات میتوان بشاهدین و یمین بر میت حکم نمود یا نه
۵٩ – حضرت سیدالشهداء علیه السلام در زمان حضرت امام حسن علیه السلام صامت بودند یا ناطق
۶٠ – کسی که تقلید میت میکند میتوان در نماز باو اقتدا کرد
۶١ – در شاهد عدالت تامه معتبر است یا بظاهر اکتفا میشود
۶٢ – حکم ذبیحه ناصب چیست
۶٣ – چرا فقط در نمازهای یومیه اذان و اقامه باید گفت
۶۴ – کسی که مرده و وارث ندارد حکم سکنی در خانه‌اش چیست
۶۵ – معنی فضیلت زیارت حضرت رضا بر زیارت حضرت سیدالشهداء علیهما السلام چیست
۶۶ – نذر فرزند و سفر او بدون اذن پدر جایز است یا نه و مالک مالش هست یا منوط بنظر پدر است
۶٧ – از آنچه ظالم باسم زکوه و مقاسمه میگیرد میتوان چیزی گرفت یا نه
۶٨ – فرق بین زوجات بواسطه تفاوت شرف آنها میتوان گذاشت یا نه
۶٩ – نافله شب افضل است یا نافله زوال
٧٠ – حضرت زینب سلام الله علیها معصومه بودند یا نه
٧١ – چرا حضرت سیدالشهداء علیه السلام بحضرت زینب (ع‌) وصیت فرمود نه به حضرت سجاد علیه السلام
٧٢ – کسی که وقت اضطراری مشعر یا عرفه را ادراک کند از او مجزی هست یا نه
٧٣ – حکم زنی که با عمره داخل مکه شد و حائض شد چیست
٧۴ – در نماز میت عدالت امام شرط است یا نه
٧۵ – کسی که در نماز نیت روزه کند نمازش صحیح است یا نه و آن نیت صحیح است یا نه
٧۶ – کسی که ببیند دیگری اخلال بافعال نماز کرده یا نجاستی در بدن دارد باید باو خبر دهد یا نه
٧٧ – معنی آیه : و ان منکم الا واردها ، چیست و حال آنکه بعمومش شامل ائمه علیهم السلام و صلحا میشود
٧٨ – مزیت اتمام نماز در مواضع اربعه چیست و حدود آن مواضع کدام است
٧٩ – اینکه در پیغمبر صلی الله علیه و آله روایت شده : حملت به امه فی ایام التشریق ، با اینکه آن حضرت در ربیع‌الاول متولد شده‌اند چگونه مطابقت میکند
٨٠ – عدل این است که طینت علیین و طینت سجین مساوی باشند پس چرا مخالفین بیشترند

رساله – در جواب شیخ محمد بن حسین بن خلف بن سلمان بحرانی از چهار مسأله :
١ – قول شما در مورد اجتهاد و علامت مجتهد چیست
٢ – تفسیر آیه : رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله ، الخ چیست
٣ – تفسیر آیه : الم غلبت الروم ، الخ چیست
۴ – سؤال از معنی عبارتی از حدیث عمران صابی مروی از حضرت رضا (ع‌)

رساله – در جواب شیخ محمد بن حسین بن خلف بن سلمان
از سی و نه مسئله مشکله :
١ – تفسیر آیه : وسع کرسیه السموات و الارض ، چیست و کیفیت خلق سماوات و ارض چیست و آیا طباق است یا کروی و معنی عرش در آیه : و یحمل عرش ربک فوقهم یومئذ ثمانیه ، و آیه : و هو رب العرش العظیم ، چیست
٢ – معنی فرمایش حضرت امیر علیه السلام : انا الواقف علی الطتنجین و الالف بین الواوین ، چیست
٣ – اینکه مصالح عباد در تکوین و تشریع بواسطه معصومین علیهم السلام جاری میشود چه معنی دارد
۴ – از تفسیر حروف نورانیه مثل حوامیم و طواسین و غیر آنها و معنی آیه : الم ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین
۵ – معنی فرمایش امیرالمؤمنین (ع‌) : انا کابّ الدنیا لوجهها ، چیست
۶ – معنی آیه : و السموات مطویات بیمینه ، چیست و معنی طی و یمین چیست
٧ – تفسیر و تأویل آیه : و شجره تخرج من طور سیناء تنبت بالدهن ، الخ چیست
٨ – آیا حکم کسی که در کربلا دفن شود از نظر اسقاط عذاب قبر مثل غری است و حد کربلا و حد غری چقدر است و اینکه فرموده‌اند : کل قبورنا کربلا ، چه معنی دارد و وجه فرمایش سیدالشهدا علیه السلام : هیهنا محشرنا و منشرنا ، چیست
٩ – بین زیارت سیدالشهدا علیه السلام و اقامه عزای ایشان برای کسی که فقط قادر بر یکی از این دو است کدام افضل است
١٠ – معنی نفخه چیست و آیا باموات رسیده یا نه و معنی قبض عزرائیل ارواح را چیست
١١ – درباره حدیث ثقلین که وارد شده کتاب خدا ثقل اکبر و اهل بیت (ع‌) ثقل اصغرند این چگونه میشود و حال آنکه امام افضل از قرآن است
١٢ – اینکه خداوند حکایت از حضرت موسی (ع‌) میفرماید : ارنی انظر الیک ، چگونه ایشان با جلالت قدر خود چنین سؤالی میکنند و معنی اندکاک جبل چیست
١٣ – اینکه در حدیث وارد شده که در رجعت قبه حسین (ع‌) با نود قبه میآید نکته در آن چیست و وجه اختصاص سیدالشهدا (ع‌) به اموری مثل زیارت ایشان در ایام فضائل و بودن ائمه از نسل ایشان و اجابت دعا تحت قبه ایشان چیست و آیا منظور قبه صبر است چنانکه وارد شده یا همین قبه منصوبه
١۴ – آیا حج بتنهائی بدون زیارت رسول خدا (ص‌) افضل است یا زیارت حسین (ع‌)
١۵ – معنی اینکه زیارت حسین (ع‌) معادل هفتاد حجه است یا کمتر یا بیشتر چیست آیا مراد ثواب زیارت است یا نه و معنی اینکه ایام زیارت از عمر زائر حساب نمیشود چیست و حال آنکه دیده‌ایم که بعضی در همین ایام از دنیا میروند
١۶ – در آیه : مایکون من نجوی ، تا آنکه میفرماید : هو معهم اینما کانوا ، آیا این احاطه قیومیت است یا خیر و معنی حدیث : ان الله داخل فی الاشیاء ، الخ چیست
١٧ – معنی قصبه یاقوت که مشتمل بر هفت عقد است در کلام شیخ (اع‌) چیست
١٨ – معنی اینکه در حدیث وارد شده : ان آدم (ع‌) لم‌یقر و لم‌یجحد ، و آیه : و لقد عهدنا الی آدم من قبل فنسی ، الخ چیست و معنی نسیان با وجود عصمت ایشان چه میباشد و آیا همانطور که تفسیر شده بمعنی ترک است
١٩ – معنی آیه نور از باب تفسیر و تأویل چیست و معنی زیت چیست آیا حقیقت محمدیه است چنانکه شیخ (اع‌) فرموده‌اند
٢٠ – فرق بین مقام احدیت و واحدیت چیست و معنی علم و قدرت و سمع و بصر که صفات ذات خداوند هستند و معنی تعدد آنها با اینکه در ذات تعددی نیست چیست
٢١ – سؤال از کیفیت خلق ملائکه و جن و فرق بین آنها
٢٢ – معنی سلسله طولیه و سلسله عرضیه چیست
٢٣ – چگونه حضرت پیغمبر (ص‌) منتظر وحی میشدند و حال آنکه از آن واسطه افضل بودند
٢۴ – اینکه در حدیث ابی‌الصامت وارد شده که معصومین (ع‌) از ده طینت خلق شده‌اند معنی آن چیست
٢۵ – معنی صخره‌ای که تحت ارض است چیست و آیا سجین همانست یا غیر آن و معنی جبل قاف و ماوراء آن که در حدیث ابن‌عباس وارد شده چیست
٢۶ – معنی حدیث مروی در بصائر الدرجات درباره قبه حضرت آدم (ع‌) چیست
٢٧ – معنی اولیت در فرمایش حضرت امیر (ع‌) : انا آدم الاول انا نوح الاول ، چیست
٢٨ – معنی حدیث : الشقی شقی فی بطن امه ، الخ چیست و مراد از ام کدامست
٢٩ – معنی فرمایش حضرت امیر (ع‌) : ظاهری ولایه و باطنی غیب لایدرک ، چیست
٣٠ – آیا بجز حضرت امیر (ع‌) ائمه دیگر را میتوان باسم امیرالمؤمنین خواند
٣١ – از قرآن موجود آیا چیزی اسقاط یا تحریف شده یا خیر و که آنرا جمع کرده و آیا مأخوذ از تألیف حضرت امیر (ع‌) است
٣٢ – معنی اینکه فرموده‌اند کربلا را از زمین برداشته و در بهشت میگذارند چیست
٣٣ – وجه تسمیه حضرت عیسی (ع‌) بمسیح چیست و سبب چیست که ایشان و حضرت یحیی تزویج ننمودند با اینکه از سنن مرسلین است
٣۴ – از ایام متبرکه کدام روز برای زیارت سیدالشهدا (ع‌) افضل است
٣۵ – معنی تطایر کتب در روز قیامت چیست
٣۶ – معنی میزان و وزن و صراط بین جنت و نار چیست و آیا همان ولایت است یا نه
٣٧ – معنی تجسم اعمال چیست
٣٨ – اگر مجتهدی بمیرد و مجتهد دیگر دور بوده و مقلد دسترسی باو نداشته باشد آیا بقاء بر تقلید اول تا وقتی که دسترسی بحی ممکن شود جایز است یا نه
٣٩ – آیا چنانکه بعض علما گفته‌اند ام‌ولد از همه چیز یک‌هشتم می‌برد یا حکم او مثل بقیه است
۴٠ – اگر کسی با وجود پدر و جد درباره طفلش یا ثلثش بغیر ایشان وصیت کند نزد شما صحیح است یا خیر و وصیت پسر دهساله صحیح است یا نه و اگر کسی کل مال خود را در مرض موت بدیگری هبه کند صحیح است یا نه
۴١ – وصیت بنده صحیح است یا نه خواه مدبر باشد یا مکاتبه یا ام‌ولد یا آنکه پدر و مادر او هم بنده بوده باشند و آیا اجازه مولا شرط است

رساله – در جواب شیخ محمد بن حسین بن خلف بن سلمان از ٧٩ مسأله که بسیاری از آن سؤالات فقهیه است و نسخه ناتمامی از آن بدست آمده که سؤالات آن بشرح ذیل است :
١ – معنی آیه : لواحه للبشر علیها تسعه‌عشر ، چیست و معنی این عدد خاص چیست
٢ – معنی روح‌القدس که مسدد پیغمبر و ائمه علیهم السلام است چیست و این تسدید با وجود اینکه ایشان بلاواسطه حجج خداوندند چه معنی دارد
٣ – در حدیث است که : ان الله خلق المشیه بنفسها ، الخ کیفیت قبض آن چگونه است آیا بنفس آنست یا بغیر آن
۴ – فرمایش حضرت پیغمبر (ص‌) بجبرئیل : عند الشدائد لاتخذلنی یا اخی جبرائیل ، با اینکه او خادمی از خدام ایشان بود چه معنی دارد و آیا محتاج باو بودند
۵ – اینکه معصوم علیه السلام با وجود علمی که دارد سم را تناول میفرماید یا شمشیر در ایشان اثر میکند چگونه است
۶ – اینکه خداوند معصیت را در بنده خلق فرموده در حالی که میداند که آنرا انجام خواهد داد چه معنی دارد و آیا این اعانت بر آن نیست
٧ – معنی لیله القدر و نزول ملائکه بر حضرت صاحب الامر (ع‌) چیست و حال آنکه ایشان حجت بر کلند بلاواسطه
٨ – هر گاه شخص مجبور به سب یا برائت شود چه میکند احادیث در این باب مختلفند
٩ – معنی حدیث وارد که کوثر از ورود محبین خوشحال میشود چیست و این کوثر چیست و کجاست
١٠ – معنی اینکه امیرالمؤمنین (ع‌) در حالی که عصائی از عوسج بدست دارد بر کوثر است چیست
١١ – تفسیر ظاهر و باطن آیه : ان اول بیت وضع للناس ، الخ چیست و بیت و امن و دخول چه معنی دارد
١٢ – خصائصی که مختص حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله است دون امت چیست و آیا نکاح ازواج امیرالمؤمنین (ع‌) هم بعد از ایشان بر امت حرام بوده
١٣ – چرا رسول خدا صلی الله علیه و آله در حیات خود بین دو نماز را جمع نمیفرمود و آیا این سنت امیرالمؤمنین و اولاد ایشان علیهم السلام است
١۴ – عیوبی که بواسطه آن غلام و کنیز رد میشوند چیست
١۵ – آزاد کردن بنده در حال مرض او یا فرار در صورتی که بداند بهبود نمی‌یابد یا برنمیگردد چگونه است و آیا ثوابی دارد

رساله – در جواب شیخ محمد صحاف احسائی از مسائل زیر :
١ – از جمع بین آیه : یوم نقول لجهنم هل امتلأت و تقول هل من مزید ، و آیه : لاملأن جهنم
٢ – از تفسیر آیه : خالدین فیها ما دامت السموات و الارض الا ما شاء الله
٣ – سؤال از حقیقت شفاعت
۴ – سؤال از جمع بین آنچه فرموده‌اند : انهم علیهم السلام یتحملون ذنوب شیعتهم ، و بین قول خدای تعالی : و لاتزر وازره وزر اخری ، و از جمع بین این تحمل که فرموده‌اند و فرمایشات داله بر اینکه بعض عصات شیعه معذبند
۵ – سؤال از بیان قالب مثالی
۶ – سؤالات دیگری از همین نوع و سؤالاتی از مسائل فقه که چون نسخه این کتاب در دست نیست ضبط آنها میسر نشد
(ملحق‌) نسخه‌ای از این رساله پیدا شده و دنباله سؤالات بشرح ذیل است :
۶ – از جمع بین حدیث یونس بن ظبیان از حضرت صادق (ع‌) که فرمودند سبحان الله المؤمن اکرم علی الله من ان یجعل روحه فی حوصله طیر اخضر ، و کلام مؤلف (اع‌) در بعض رسائل که بسا از جسد مثالی به حوصله طیر اخضر تعبیر آورده میشود
٧ – اگر امام علیه السلام بعلمی که بلوح قضا دارد ساعت و موضع موت خود را میداند پس معنی اختصاص خداوند بخصال خمس چیست و چرا قتل و سم را بر خود میگذارند حال آنکه خداوند میفرماید : و لاتلقوا بایدیکم الی التهلکه
٨ – بعض ضعفاء مسلمین که درباره خداوند اعتقادات غیر جایز دارند مثل لوازم جسمیت یا تشبیه او بخلق یا تشبیه خلق باو آیا حکم کفر بر ایشان میشود
٩ – آیا روایتی که بعض محدثین کرده که حضرت پیغمبر (ص‌) صد و بیست مرتبه به معراج برده شدند معتبر است یا خیر
١٠ – وجه جمع بین احادیثی که در فضیلت عزلت و فرار از مردم وارد شده با آنها که در فضل برادری و الفت که جز با مخالطه و تعرف ممکن نیست چه میباشد
١١ – تناکح اهل جنت در عالم برزخ و آخرت چگونه است و استدلالی که در این مطلب به آیات سوره الرحمن فرموده‌اید چه وجهی دارد
١٢ – اگر یکی از دو شاهد طلاق باطنا فاسق باشد آیا تزویج با آن مطلقه برای او جایز است یا نه
١٣ – نماز برای مردی که شیشه محتوی نجاستی یا خرقه نجسی یا کیسه پول نجسی در جیب دارد جایز است یا نه
١۴ – آیا نماز در خیمه غصبی اگر زمین آن اشکالی نداشته باشد جایز است
١۵ – نماز زن در کنار مرد مکروه است یا حرام و همچنین جلوی مرد
١۶ – کاغذ که سجود بر آن جایز است فرقی دارد که از حریر یا کتان یا غیر آن باشد
١٧ – آیا وتیره در سفر ساقط میشود یا نه
١٨ – کسی که نماز قضا دارد میتواند نماز حاضر را اول وقت بخواند
١٩ – شرب خمر برای تداوی بآن جایز است یا نه
٢٠ – زنی که در مجلس واحد او را سه طلاق گفته‌اند و بین آنها دو رجوع نموده‌اند بائن میشود یا در صورت تعدد مجلس بائن میشود
٢١ – اگر یک طلاق بدهند و زن بذل کند بائن میشود یا خیر
٢٢ – در خبر است که خداوند بعوض قتل حضرت سیدالشهدا علیه السلام بایشان سه چیز داده : اجابت دعا تحت قبه ایشان و شفاء در تربت ایشان و اینکه ائمه از ذریه ایشان باشند ، مراد از قبه چیست و حد تربت کدام است
مسائلی که مجددا سائل پرسیده و جواب آنها به اجوبه قبل ملحق شده :
٢٣ – اینکه در زیارت امیرالمؤمنین (ع‌) وارد شده : السلام علی نفس الله القائمه فیه بالسنن ، از آن توهم اتحاد میشود
٢۴ – آیا ممکن است که اسرار بعض اعمال حج را که انجام آن بر نفس مشکل است درک کرد چون بعض اکابر اعتراف بعجز از آن نموده و گفته که مجالی برای عقل در آن نیست
و مسائلی فقهی که بعض آنها بقرار ذیل است :
٢۵ – اگر مردی زنش را وکیل کرد که خود را طلاق دهد و نذر کرد که اگر او را عزل نمود صد دینار بدهد یا طلاق رجعی داد و نذر کرد که اگر رجوع کرد همین مبلغ مثلا بدهد آیا نذر در این دو حالت منعقد میشود یا نه و همینطور قسم
٢۶ – اگر کسی نخلی یا غیر آنرا بر شخص معین و اولاد او وقف کرد که آن شخص هر روز مثلا یک جزء قرآن بخواند و او هم قبول نمود آیا اولاد او هم ملزم بقبولند یا نه
٢٧ – کسی که بدون شرطی برای نماز و روزه اجیر شود آیا باید تعجیل کند یا نه و اگر بعد از تأخیر بسیار ادا نمود آیا مستحق اجرت هست یا نه و اگر نه آیا بر مستأجر واجب است که آن مبلغ را از طرف میت صدقه دهد و مجددا اجیر شود
٢٨ – و آیا میتواند مثلا تمام نمازهای صبح مربوط به یک ماه را بخواند بعد ظهر و هکذا
٢٩ – اگر بخاطر ضیق وقت ازاله نجاست از بدن ممکن نباشد لکن بشود لباس نجس را عوض نمود اگر باز نجاست بآن هم سرایت میکند چه باید کرد
٣٠ – کسی که بقصد نماز داخل مسجد یا هر جای دیگر میشود و جماعت هنوز متفرق نشده آیا اذان و اقامه از او ساقط است یا نه
٣١ – اگر بقدر خواندن چهار رکعت تا نصف شب مانده باشد آیا مغرب را باید جلوتر خواند یا بعد قضا کرد
٣٢ – نماز در پوست سنجاب جایز است یا نه
٣٣ – اگر کسی از منزل خود هجرت کرده و دیگری در آن اقامت دارد آیا با رسیدن بآن نماز خود را تمام میکند یا باید نیت اقامت کند
٣۴ – اگر نمازی در یکی از مواضع اربعه فوت شود و آنرا در یکی دیگر قضا کنند تقصیر لازم است یا تخییر باقیست
٣۵ – آیا وجوب قصر خاص سفر است یا در حضر هم هست
٣۶ – اگر کسی سفر دریا کند و باد او را بجائی برگرداند که صدای اذان را بشنود یا دیوارها را ببیند آیا تمام میکند یا میشکند
٣٧ – آیا تحلیل کنیز بلفظ اباحه صحیح است یا هبه و اذن و غیر آن هم میشود
٣٨ – توضیح شرکت ابدان چیست و هر گاه واقع شود آیا حاصل آن حرام است و معنی بطلان آن چیست
٣٩ – اینکه در حدیث وارد شده : ان العالم اذا مات بکت علیه السماء و الارض و ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها الا خلف منه ، معنی بکاء و معنی ثلمه چیست
۴٠ – معنی قبای مشدود که نماز در آن مکروه است چیست
۴١ – اگر ثوب مباح با مغصوب یا حریر یا زردوز یا نجس مشتبه شد حکم آن چیست

رساله – در جواب سؤالات آقا میرزا محمدابراهیم تبریزی از مسائل زیر :
١ – رؤیت امام (ع‌) در غیبت ممکن است یا نه
٢ – امام عصر عجل الله فرجه مثل سایر مردم میخورند و میپوشند و در این عرصه دنیاست یا در عرصه دیگر
٣ – مراد از ابدال و اوتاد و نقباء و رجال الغیب و اقطاب چیست و عددشان چند است و فایده وجودشان چیست
۴ – طی الارض و طی الزمان چگونه است و مخصوص بانبیاء است یا برای دیگران هم ممکن است
۵ – فراموش‌خانه که میگویند در بلاد افرنج است چیست
۶ – حقیقت شیطان کلی و جزئی را بیان فرمائید
٧ – خرمای نارس بعد از جوشاندن حکم مویز را دارد یا نه

رساله – در جواب ملا مهدی رشتی که از مطالب زیر سؤال کرده است :
١ – ادله استنباط احکام شرعیه چهارند یا دو و بر فرض چهار بودن مراد از دلیل عقل چیست و آیا علم باجماع حاصل میشود یا نه و دلالت احادیث قطعی است یا نه
٢ – اصل در اشیاء حرمت است یا توقف یا حلیت
٣ – عمل باخبار مدونه در کتب اربعه بدون مراجعه بمجتهد جایز است یا نه
۴ – معنی علم حال چیست که طوسی در تفسیر : طلب العلم فریضه ، ذکر کرده
۵ – کیفیت تبییض ثفل در عمل فلسفی چیست

رساله – در جواب سائلی
از مسائل زیر که بعضی را بفارسی و بعضی را عربی سؤال کرده ایشان هم سؤال فارسی را فارسی و عربی را عربی جواب فرموده‌اند
١ – شمول لعنت بر بنی‌امیه مقتضای والدین ماهیتی است یا مقتضای ظاهر او است
٢ – معنی : من مات غریبا فقد مات شهیدا ، چیست
٣ – چرا حضرت امیر علیه السلام را خاتم الوصیین خوانده‌اند با اینکه قائم عجل الله فرجه خاتم الوصیینند
۴ – سر چهار بودن انوار عرش و ارکان کعبه و عناصر چیست که این را عامه دلیل بر چهار بودن خلفا گرفته‌اند
۵ – معنی حدیث : مداد العلماء خیر من دماء الشهداء ، چیست
۶ – اگر مشبه عین مشبه به است فایده ادات تشبیه چیست
٧ – وجه الله از مقام مشیت بالاتر است یا نه
٨ – استفسار از آیه صریحه که دلیل بر ایمان آباء نبی و ولی علیهما السلام باشد بطوری که حجت بر مخالفین باشد
(ملحق‌) در یکی از نسخ بین سؤال ۶ و ٧ این رساله شش سؤال دیگر بشرح ذیل هست :
١ – معنی قول خداوند تلک عشره کامله چیست
٢ – طریقه زیارت عاشورا و ترتیب آن در نماز و دعا چیست
٣ – سؤال از حکم استفاده از ظروف نقره
۴ – سؤال از جواز قضای اعمال و اذکار مستحبه
۵ – آیا عاصی تائب بالاتر است یا طائع غیر عاصی
۶ – اگر جنب با امکان غسل بیدار بنشیند و با تیمم ادراک صبح نماید روزه‌اش صحیح است یا نه

رساله – در جواب بعض اجله از مسائل زیر :
١ – معنی حدیث : ان الله داخل فی الاشیاء لا بالممازجه و خارج عنها لا بالمزایله ، و حدیث : داخل لا کدخول شئ فی شئ ، الخ چیست
٢ – مراد از نیت قربت که شرط صحت عبادات است چیست و کیفیت آن چگونه است و معنی وصول بحق چیست
٣ – معنی ظاهر و باطن و تأویل قول خداوند : لن‌تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون را بیان فرمائید

رساله – در جواب سؤالاتی که از شیخ مرحوم اعلی الله مقامه شده بوده
و رجوع بایشان فرموده بودند از مسائل زیر :
١ – از معنی حدیث : ان الله تعالی اذا اراد بعبد خیرا نکت فی قلبه نکته من نور ، الخ بطوری که منافی با سایر اخبار نباشد
٢ – از معنی حدیث : ماعظم الله بمثل البداء و ماعبد الله بشئ مثل البداء ، و از معنی حقیقت بداء
٣ – استفسار از معنی حدیث : من عبد الاسم فقد کفر و من عبد الاسم و المسمی فقد اشرک
۴ – استفسار از معنی : قل هو الله احد الله الصمد
۵ – استفسار از معنی آیه : اخرجنا لهم دابه من الارض تکلمهم
۶ – استفسار از معنی : فلما جن علیه اللیل رأی کوکبا قال هذا ربی
٧ – استفسار از معنی قول خداوند : رب ارنی کیف تحیی الموتی ، الخ
٨ – استفسار از معنی آیه شریفه : فنسی و لم‌نجد له عزما
٩ – استفسار از معنی : احمل فیها من کل زوجین اثنین ، که این مخصوص حیوانات بود یا در نباتات هم جاری است
١٠ – استفسار از معنی آیه : لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تأخر
١١ – استفسار از معنی : هو الذی فی السماء اله و فی الارض اله
١٢ – استفسار از معنی حدیث : نحن وجه الله الذی یؤتی منه و لولانا لم‌یعرف الله و لم‌یعبد الله
١٣ – نور پیغمبر صلی الله علیه و آله در اصلاب همه اولوا العزم بود یا نه
١۴ – بقاء بر تقلید میت چرا جایز نیست و تقلید میت چرا جایز نیست
١۵ – ثمره کشتن یزید در قیامت چیست و حال آنکه عذاب جهنم بدتر است
١۶ – حساب ماحض الکفر و ماحض الایمان را در کجا مینمایند و مراد از آنها کیانند
١٧ – معنی تطایر کتب روز قیامت چیست
١٨ – کرمهائی که گوشت اموات را میخورند در قیامت عود مینمایند یا خداوند گوشت دیگر بر بدن اموات میپوشاند
١٩ – جنت و نار در دنیا هستند یا در آخرت برپا میشوند و در آسمانند یا زمین
٢٠ – عذاب جمادات مثل اصنام چگونه جایز است و حال آنکه مجبورند و عذاب و نعیم آنها در کجا است
٢١ – چرا نور ماه از وسط ماه رو بنقصان میرود و علت خسوف و کسوف چیست
٢٢ – چرا شمس حرارتش بیش از قمر است و چرا با اینکه نور شمس جزئی از هفتاد جزء از نور عرش است نور عرش پیدا نیست
٢٣ – اول چیزی که خداوند آفرید و اطاعت کرد چیست و اول چیزی که خلق فرمود و معصیت کرد کدام است و خلقی که تا آخر دنیا میماند چیست
٢۴ – در آیه شریفه : و کان ربک قدیرا ، چرا بلفظ ماضی تعبیر آورده شده

رساله – در جواب بعض اخوان از مسائل زیر :
١ – از معنی فرمایش امام علیه السلام : لیس الذکر قولا باللسان و لا اخطارا بالبال و الاول للذاکر و الثانی للمذکور
٢ – از معنی حدیث مروی از امیرالمؤمنین (ع‌) که وصی پیغمبر (ص‌) سی سال بعد از او میماند نه یک روز کم نه یک روز زیاد و حال آنکه

رساله – در جواب بعض علما در شرح کلام سید حسین اخلاطی
از کیفیت استخراج اسم مبارک امیرالمؤمنین علیه السلام و کنیه و لقب آن حضرت و بعض اسماء خداوند را از لفظ ( ولی الله ) بقاعده جفر

رساله – در جواب سؤالات زیر که از اصفهان سؤال شده (ملحق‌) این رساله را در بعض نسخ اسرار العباده نامیده‌اند:
١ – از بیان دلیل عقلی بر نبوت خاصه و امامت خاصه
٢ – سؤال از اسرار نماز و زکوه و حج و خمس و تفسیر سوره حمد و توحید
٣ – حکمت غیبت امام عصر عجل الله فرجه چیست
۴ – حکمت انسداد باب علم چیست با اینکه آن خلاف مقتضای لطف است
۵ – جمع بین آیه : لیس للانسان الا ما سعی و ان سعیه سوف یری ، با اینکه فرموده‌اند : لا راد لقضائه و لا معقب لحکمه ، و فرمایش ایشان : اذا جاء القدر عمی البصر ، چگونه است
۶ – معنی فرمایش امام علیه السلام : تعلق القلب بالموجود شرک و بالمفقود کفر ، چیست
٧ – حقیقت دنیای ملعونه مذمومه و دنیای ممدوحه چیست
٨ – اینکه خداوند فرموده : کمثل الشیطان اذ قال للانسان اکفر فلما کفر قال انی بری‌ء منک ، الخ چگونه کفر عرضی اشد از کفر ذاتی شده
٩ – اگر جاهل صلوه طواف را فاسد بجا آورد و بمحلش برگردد حکمش چیست
١٠ – کسی که نداند باید از مجتهد تقلید کرد و بعد دانست چه باید بکند و چگونه تقلید بکند
١١ – اگر مجتهد میت اعلم باشد باید بر تقلید از او باقی بود یا رجوع بحی کرد
١٢ – کسی که معاند حق و منکر ضروری نباشد ولی نتواند ادله عقلیه و نقلیه بر عقاید خود بیاورد پاک است یا نجس و در اعتقادات چگونه دلیلی کافی است
١٣ – اعرف اعلم در مسائل اعتقادیه میتواند اقتدا بغیر اعلم کند ولو اینکه او در فروع اعلم باشد یا نه
١۴ – اذکار و ادعیه افضل از قرائت قرآن است یا نه و آیا اجازه میفرمائید بر کلیه ادعیه کتب شیعه مداومت کنیم یا آنکه عمل ببعض آنها باید بشود
١۵ – مسح عربی را در سعی بین صفا و مروه میتوان پوشید یا نه و اگر پوشید سعیش صحیح است یا نه
١۶ – کسی که مبلغی معین برای توسعه بر خود و اهل و عیالش تحصیل کند از اهل دنیای مذمومه شمرده میشود یا نه
١٧ – طریق صحیح مجربی در استخاره با تسبیح و قرآن بفرمائید
١٨ – اگر در استخاره امر یا نهی آمد واجب است که بمقتضای آن عمل شود یا نه و آیا واجب است که در استخاره محض رضای خدا قصد شود یا صلاح حال خودش را هم قصد کند
١٩ – ذکر خاص مجربی که برای همه اشخاص و همه حوائج مفید باشد و سریع الاجابه باشد تعلیم فرمائید
٢٠ – کیفیت سلوک الی الله را در اعمال و اقوال و احوال و کیفیت تهذیب اخلاق را اگر چه باشاره باشد بیان فرمائید و اکمل اعمال مستحبه و افضل اذکار را بیان فرمائید

رساله – در جواب مسائلی که از اطراف بغداد سؤال شده
در نسبت حالت پیغمبر صلی الله علیه و آله با عایشه و بعض مسائل متعلقه باحوال امام علیه السلام و نواب ایشان و مسائلی در فقه و مسائل متفرقه دیگر

رساله – در جواب سائلی از بیست و هفت سؤال زیر :
١ – خلق ممکن آیا داخل در حق است یا خارج
٢ – صفات ثبوتیه خداوند حادثند یا قدیم
٣ – عدالت و شفاعت چگونه جمع میشوند و حال آنکه ثبوت هر یک باعث ارتفاع دیگری است
۴ – شیطان را که گمراه کرد که سجده بر آدم نکرد
۵ – اهل سنت امر ایشان محکمتر از شیعه بنظر میآید که مقلد چهار مجتهدند تا قیامت بر خلاف شیعه که میگویند : قول المیت کالمیت ، و هر روز مجتهد جدیدی اختیار میکنند
۶ – سبب طعن اخباریین بر اصولیین چیست
٧ – در حدیث است : القبر اما روضه من ریاض الجنه و اما حفره من حفر النار ، و حال آنکه چنین چیزی محسوس و مشهود نیست
٨ – شیعه که مدعی تحریف و تبدیل قرآن شده‌اند باید قرآن حجت نباشد و این با عمل ایشان باحکام قرآن تناقض دارد
٩ – چرا حضرت امیر علیه السلام همه قرآن را برای دوستان و شیعیان اظهار نفرمود
١٠ – چرا حضرت امیر علیه السلام در زمان خلافت فدک را متصرف نشد
١١ – شیعه چرا انکار بر صوفیه دارند و حال آنکه خطبات حضرت امیر علیه السلام اقوی حجت و اوضح شاهدی است بر قول آنها
١٢ – اینکه آتش‌پرستان میگویند عبادت آتش از قرآن مجید ثابت است و آیه شریفه : فلما قضی موسی الاجل ، تا آخر بر آن دلالت دارد جوابش چیست
١٣ – اگر تقدیم مفضول بر فاضل قبیح است چه شد که حضرت موسی علیه السلام به خضر که افضل از او بود و از رعایای او بود محتاج شد
١۴ – اینکه شیعه میگویند خلیفه ثانی کافر و مشرک بوده پس چرا حضرت امیر علیه السلام دختر خود را باو تزویج نمود
١۵ – اگر خلفای ثلثه بر باطل بودند چرا حضرت امیر (ع‌) با آنها بیعت فرمود
١۶ – چرا حضرت امیر علیه السلام با آن شجاعت و همت تقیه میفرمود
١٧ – اتفاقی است که حضرت امام حسین علیه السلام برای امت شهید شدند پس اهل سنت و جماعت در امت محصورند یا نه
١٨ – اگر ایجاد موجودات رجحان داشت عدم و فنا نمودن برای چه باشد و اگر رجحان نداشت عبث لازم میآید
١٩ – بحکم آیه : الیوم اکملت لکم دینکم ، تمامی محتاج الیه امت بایشان رسیده پس حدیث : ایتونی بدواه و قرطاس ، چه باشد
٢٠ – وقتی که خلیفه ثانی از آوردن دوات و قلم و کاغذ مانع شد چرا حضرت امیر علیه السلام سبقت و مبادرت در آوردن نفرمود
٢١ – شیعیان اعتقاد دارند که پیغمبر را اقتضای بشریت نیست اگر این ثابت است پس چرا در اکل و شرب شریک بشر بود
٢٢ – اگر ملائکه معصومند آنچه از قصه هاروت و ماروت و فطرس و غیره نقل میشود خلاف آن را میرساند
٢٣ – اگر حضرت آدم (ع‌) معصوم بود پس چرا گفت : ربنا ظلمنا انفسنا ، تا آخر
٢۴ – آنچه در اخبار ائمه علیهم السلام است درباره باران بر خلاف عقیده حکماست که میگویند باران از بخارات متکون میشود علت چیست
٢۵ – اینکه شیعیان میگویند دین و مذهب را از عقل باید شناخت این پرستش عقل است نه پرستش خدا
٢۶ – اهل سنت میگویند منع کردن عمر متعه النساء را خالی از حکمت و مصلحت نبوده و مورث طعن نمیشود
٢٧ – بنده فاعل مختار است پس اینکه موسی (ع‌) بخداوند عرض میکند : ان هی الا فتنتک تضل بها من تشاء و تهدی من تشاء ، چه معنی دارد این رساله از سؤال چهارم تا هفتم آن در ضمن مجموعه‌های رسائل چاپی سید مرحوم چاپ شده ولی با مراجعه بنسخه اصل که موجود است معلوم شد که رساله در جواب ٢٧ سؤال بشرح فوق میباشد .

رساله – در حل معمای مشکلی که بعض از مخالفین ایشان وقتی که در مراجعت از مکه ببریده وارد شده بودند ساخته بود و آن این بوده : قریه من قری قسیم نجد ، و متضمن امور غریبه است

رساله مختصره که برای بعض معاصرین از علمای عارفین برمز مرقوم فرموده‌اند

رساله – جواب مفتی حنفیه بغداد در شرح مقدمه حسابیه مشکلی از کتاب ملل و نحل

رساله – در جواب بعض علمای جبل عامل

رساله – در جواب بعض مؤمنین جبل عامل از بیست و چهار مسأله مهمه

رساله – در جواب مسائلی که از بحرین سؤال شده

رساله – در جواب بعض اجله از مسائل زیر :
١ – چرا اولاد زنا ببهشت نمیروند و آیا ممکن است این فرقه مؤمن بشوند یا نه
٢ – سؤال از معنی حدیث که خداوند حضرت آدم را از اکل شجره نهی فرمود ولی خواست که بخورد که چگونه با عدل خداوند منطبق میشود
٣ – سؤال از معنی اینکه وارد شده هر که بمرض اسهال بمیرد شهید مرده و هر که بمرض سرسام و قولنج بمیرد از ما نیست
۴ – در حدیث است که زیارت حضرت سیدالشهداء (ع‌) را هر کس کند آن ایام از عمرش محسوب نشود و حال آنکه می‌بینیم اکثری را که در حال اشتغال بزیارت از دنیا میروند بیان آن را بفرمائید
۵ – بفرمائید حقیقت روح چیست و مکانش کجاست
۶ – حقیقت رؤیا را بیان فرمائید
٧ – آیه شریفه : لیس کمثله شئ ، را طوری تفسیر فرمائید که مطابق آید با آیه شریفه : و لله المثل الاعلی
٨ – خداوند با پیغمبران و ائمه صلوات الله علیهم بعدل رفتار میکند یا بفضل
٩ – علم حکمت را از کدام کتاب تحصیل نمائیم که لب اللباب را بفهماند
١٠ – اگر حکمتی را از کتاب ملا محسن و ملاصدرا و محیی‌الدین طالب شوند امید ترقی در آنها هست و عارف بطریق اهل بیت علیهم السلام میشوند یا نه
١١ – سؤال از حدیثی که امام میفرمایند اهل اصفهان پنج خصلت ندارند و از آن جمله حب ما اهل بیت سه سؤال آخر در نسخه چاپی قدیم چاپ نشده .

رساله – در جواب مسائلی که از هند سؤال شده

رساله – در جواب سائلی از ٢۵ سؤال :
١ – آیا از واحد بیش از واحد صادر میشود
٢ – اول صادر از خداوند چه چیز است
٣ – آیا ارواح پس از مفارقت بدن فانی میشوند
۴ – ارض جنت و نار و سماء آن دو چیست
۵ – محل جنت و نار الآن کجاست و روز قیامت در کجا میباشد و الآن وقود ( آتش‌گیرای ) نار چیست
۶ – آیا نور قمر از شمس است یا از خود آن
٧ – آیا اسم غیر از مسمی است یا عین آن
٨ – صدقه بخویشاوند چطور عمر را زیاد میکند و حال آنکه اجل هر کسی معلوم است
٩ – حقیقت عقل را بفرمائید که اقبال و ادبار آن معلوم شود
١٠ – فرق بین قضا و قدر و امضاء و مشیت و اراده چیست
١١ – معرفت خدای تعالی فطری است یا کسبی
١٢ – آیا فواضل مکلف برمیگردد یا نه
١٣ – معنی این فرمایش امام علیه السلام چیست که فرموده‌اند : لک یا الهی وحدانیه العدد
١۴ – معنی این فرمایش چیست که در دعای کمیل میفرمایند : فغرنی بما اهوی و اسعده علی ذلک القضاء
١۵ – چطور جمع میشود بین اخباری که در شأن ائمه علیهم السلام وارد شده که در بعضی فرموده‌اند که هر شب جمعه بر علم ایشان افزوده میشود و در بعضی میفرمایند اگر بر ما افزوده نمیشد اینکه در نزد ما هست تمام میشد و در بعضی میفرمایند ائمه هر گاه بخواهند بدانند میدانند و در بعضی فرموده‌اند که ایشان علم ما کان و ما یکون دارند
١۶ – آیا امیرالمؤمنین (ع‌) با حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله در فضل مساوی هستند یا حضرت پیغمبر افضل میباشند
١٧ – آیا حضرت قائم عجل الله فرجه از حضرت امام حسن و حضرت امام حسین علیهما السلام افضل هستند یا آن دو بزرگوار از حضرت قائم افضلند
١٨ – اسم بردن حضرت قائم باسم شریف ایشان جایز است یا نه
١٩ – آیا حضرت فاطمه افضل از انبیاء اولوا العزم هستند یا نه
٢٠ – آیا در قرآن زیاده و تحریف یا زیادتی بدون تحریف صورت گرفته یا نه
٢١ – ولد الزنا مؤمن است یا کافر اگر کافر است نجس است یا نه
٢٢ – تأخیر بیان از وقت حاجت جایز است یا نه
٢٣ – تقلید میت جایز است یا نه
٢۴ – روز قیامت با اطفال مشرکین چه میکنند
٢۵ – جمع بین دو فاطمیه جایز است یا نه

رساله – در جواب سائلی از مسائل زیر :
١ – چرا با اینکه پیغمبر (ص‌) افضل انبیا هستند مأمور بتبعیت ملت ابراهیم شدند
٢ – ائمه علیهم السلام که زنده هستند حیاتشان در عالم برزخ است یا دنیا یا آخرت
٣ – نسبت میدهند فرموده‌اید پیغمبر و ائمه علیهم السلام در خلقت خلق مدخلیتی دارند آیا شریک خدایند یا مستقلند یا آنکه امر خلقت

فهرست اجازات سید اجل امجد مرحوم سید کاظم رشتی اعلی الله مقامه :
( در این فهرست تنها اجازاتی که نسخه آنها موجود بوده ثبت شده است )
اجازات علما به آن بزرگوار (اع‌) :
– اجازه شیخ اجل اوحد مرحوم شیخ احمد بن زین‌الدین احسائی (اع‌)
– اجازه مرحوم سید عبدالله شبر ( دهم رجب ١٢٣١ )
اجازات آن بزرگوار (اع‌) به سایر علما :
– اجازه به مرحوم آقا محمدشریف اناری ( غره ربیع‌المولود ١٢۵٧ )
– اجازه‌ای که درباره مرحوم آقای حاج محمدکریم خان (اع‌) مرقوم فرموده‌اند
– اجازه به مرحوم آقای حاج محمدکریم خان کرمانی اعلی الله مقامه
– اجازه به ملا عبدالخالق یزدی ( ٩ ربیع المولود ١٢۵٩ )
– اجازه دیگر به ملا عبدالخالق یزدی ( عصر جمعه ربیع المولود ١٢۵٩ )
– اجازه به ملا محمدصادق خراسانی رضوی ( غره ربیع الثانی ١٢۵٩ )
– اجازه به میرزا محمد شفیع ابن میرزا جعفر تبریزی ( ٢٢ شعبان ١٢۵۶ )

 

تمام شد فهرست کتب عالم ربانی مرحوم سید کاظم رشتی اعلی الله مقامه.

تصاویر منسوب به سید مرحوم را میتوانید در قسمت گالری وبسایت مشاده کنید.

 

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. Avatar سید محمدعلی اشرفی گفت:

    اللهم صل علی سید القمقام و البحر الزاخر صاحب المفاخر مولانا الامجد و سید المسدد کاظم بن قاسم اعلی الله مقامه الشریف و اجعلنا من خیار اتباعه و المسلّمین لما حمل من اسرار آل محمد صل الله علیهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 6 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد