نبرد قرقیسا قرقیسیا قرقیسان علامات حتمی ظهور ظهور دولت بنی عباس در آخر الزمان بنی عباس امام زمان ع آخر الزمان

دولت بنی عباس و نبرد قرقیسا

از جمله نشانه های حتمی ظهور صاحب الامر (عج) که حرف زیادی از آن نیست، دولت بنی عباس است که باید قبل از ظهور روی کار آمده باشند و ظهور در زمان ایشان انجام خواهد گرفت.  امام صادق ع میفرمایند: بنی‏ عباس چنان منقرض بشوند که مردم بگویند دیگر دولت به اینها عود نخواهد کرد و مدتی می‏گذرد و سلطنت دو مرتبه به بنی ‏عباس برمی‏گردد و چنان سلطنت پیدا می‏کنند که مردم بگویند دیگر دولت دولت بنی ‏عباس است.

و لازم نیست مانند دولت پیشین بنی عباس بر جمیع بلاد اسلام حکومت کنند، یا حتی به بنی عباس مشهور باشند، چرا که علامات حتمیه فقط در اصل مساله حتمی است و ائمه علیهم السلام تنها کلیاتی از آن را از علم مکنون خداوند بیان کرده اند و در جزئیات امور آن هر تغییر و بدائی امکان دارد. البته از موارد حتمی در جریان بنی العباس اختلاف و تفرقه ای است که بین ایشان ایجاد میشود، چرا که بخصوص در حدیث وارد شده: قال علیه السّلام: نعم و النداء من المحتوم و طلوع الشمس من مغربها من المحتوم و اختلاف بنی العبّاس فی الدوله من المحتوم و قتل النفس الزکیه محتوم و خروج القائم علیه السّلام من آل محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلم محتوم

در مورد سلطنت بنی عباس مرحوم حاج محمد کریم خان کرمانی اع می فرمایند:

همین‏قدر فرموده ‏اند باید باز دولت، دولت بنی ‏عباس شود و ممالکی چند در تصرف ایشان خواهد آمد. این هم باز راه فرج دارد که شاید مثلا دولتی از دول از آل‏ عباس بوده ‏اند و معروف در میان مردم نباشند ولکن در واقع از آل‏ عباس باشند و مسلط شوند، چه ضرر دارد؟ خلاصه، از احادیث همچو برمی‏آید که باز دنیا برای بنی ‏عباس ممهد خواهد شد و وقتی امام ظاهر می‏شود باز دولت بنی ‏عباس باید باشد.

از احادیثی که در مورد دولت بنی عباس ذکر شده و مرحوم کرمانی اع هم در ارشاد العوام روایت میکنند، حدیث زیر است که نکات چندی از آن میتوان استخراج کرد:

به حضرت صادق علیه السلام عرض کردند که فرج شیعیان شما کی خواهد بود فرمودند هرگاه مختلف شوند اولاد بنی‏ عباس و سلطنت ایشان سست شود و طمع کنند مردم در ایشان و عرب از طاعت ایشان بیرون روند و طاعت عجم نکنند و هر صاحب‌قلعه‏ ای قلعه خود را بلند کند و شامی سفیانی و یمانی ظاهر شوند و حسنی حرکت کند و صاحب این امر از مدینه بیرون آید …

اما نکات آن این است که :

۱- دولت بنی عباس اخر الزمان، بر خلاف حکومت سابق خود از عجم ها خواهند بود.

۲- فرج هنگامی است که در دولت بنی عباس، تفرقه ها ایجاد شده و بنای حکومتشان سست می شود.

۳-  آنها پیش از قیام سفیانی، یمانی، خراسانی و سید حسنی برپا هستند و با خروج آنها نیز همچنان خواهند بود تا ظهور امام (عج). و شاهد دیگر این مطلب حدیثی است که حسن بن جهم می گوید: «به امام رضا علیه السّلام عرض کردم: خداوند حال شما را اصلاح فرماید ایشان بازگو میکنند که سفیانى در حالى قیام میکند که دولت بنی عبّاس از میان رفته است، فرمود: دروغ میگویند او قیام میکند و سلطنت بنی عبّاس همچنان برپا است»

و همچنین میدانیم که جنگ هایی بین بنی عباس و سفیانی در خواهد گرفت، از جمله کشتاری در بغداد که ۳۰۰ نفر از بزرگان بنی عباس کشته میشوند و همچنین جنگ قرقیسا است. و آن نبرد هنگامی است که سفیانی بر شام مسلط شده و با ۱۳۰ یا ۷۰ هزار جنگجو عازم عراق است،آن هنگام در مکانی به نام قرقیسا (شهری در نزدیکی فرات و در سوریه امروزی) بین سپاهیان او و بنی عباس نبردی سنگینی در میگیرد و بقدری فجیع است که وارد شده، در آن جوانان نورس پیر میشوند، خداوند پیروزى را نصیب آنها نمیگرداند، و به پرندگان آسمان و درندگان زمین فرمان میدهد که گوشت ستمگران را بخورید.

در مورد نبرد قرقیسا امام علیه السلام می فرمایند: فی الخبر أنّ السفیانی بعد خروجه و بعثه جیشا إلى الحجاز یبعث إلى العراق مائه و ثلاثین ألفا أو سبعین ألفا و یمرّ جیشه بقرقیسا (بالکسر بلد على الفرات) و یقع فیها بینهم و بین ولد العبّاس حرب عظیم فیقتلون من الجبّارین من بنی العبّاس مائه ألف ثمّ یمرّ الجیش ببغداد و یقتل على جسره سبعون ألفا حتّى تحمى الناس ثلاثه أیّام من الدماء و نتن الأجساد.

سنی ها و اهل کتاب نیز با تفاوت هایی به این جنگ معتقد بوده و اشاراتی کرده اند، البته لازم به ذکر است که نبرد قرقیسا از علائم حتمی نبوده و بدا بردار می باشد.

Notice: Trying to get property of non-object in /home/mkerman1/domains/m-kermani.ir/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 665
نبرد قرقیسا قرقیسیا قرقیسان علامات حتمی ظهور ظهور دولت بنی عباس در آخر الزمان بنی عباس امام زمان ع آخر الزمان منصف ۱۱ خرداد, ۱۳۹۶۹:۱۹ ق.ظ

پی نوشت ۱

در خطبه البیان امیر المؤمین علیه السلام که مفصل به علائم ظهور اشاره میکنند ، اشاراتی به بنی العباس آخر الزمان شده است که لازم دیدم ذکر کنم.

میفرمایند:در این هنگام است که سفیانی با گروهی از شامیان خروج کند. اهل سه پرچم با یک دیگر اختلاف کنند: پرچم ترک و عجم که رنگش سیاه است و پرچم عرب بیابانگرد که از پیروان ابن عباسند و رنگ پرچمشان زرد است و پرچم سفیانی.

نکات خاصی که از فقره فوق برداشت میشود این است که:

۱- بنی عباس از ترک ها نیستند، چرا که ترک ها خود پرچمی دارند که با صاحبان پرچم زرد که از پیروان بنی عباس هستند اختلاف دارند.

۲- بنی عباس پیروانی غیر از نظامیان خود در بلاد شام دارد که دارای پرچم زرد هستند.

اشاره دیگری که در این خطبه به بنی عباس شده است ، این است که میفرمایند: کردها در آن سال مردی از بنی عباس را در خوابگاهش به قتل می رسانند.

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

شما ممکن است این را هم بپسندید

۶ پاسخ‌ها

  1. مرتضی گفت:

    با تامل در سرزمینهای سابق بن العباس ترکیه امروزی بیشترین شباهت رو به این حکومت دارد هرچند در بعض روایات دیگر از روم صحبت به میان است که باز بر ترکیه بیشتر مطابق است تا دیگر ان

    • منصف گفت:

      سرزمین های سابق بنی العباس تمام بلاد اسلام بود و نیمی از کره زمین را در بر میگرفت..
      بنده نشانه هارا مطابقت نمیدهم ولی هر چیزی امکان دارد.

      البته لازم است بشنوید حدیثی از امیر المؤمنین ع را که میفرمایند:
      إن لبنی العبّاس یوما کیوم الطموح و لهم فیه صرخه کصرخه الحبلى، الویل لشیعه ولد العبّاس من الحرب التی منح بین نهاوند و الدینور.

      از حدیث فوق بر می آید که حکومت بنی عباس در ایران خواهد بود

  2. صالح گفت:

    در مورد بنی عباس و اینکه به کجا بر میگردند امر روشن است و ابدا به ترکیه مطابقت و شباهت ندارد و طبق یکی از همین روایات فوق پرچم ترکها با بنی العباس جداست و پرچم پیروان بنی عباس زرد است خیلی جالبه واقعا

  3. احسان گفت:

    بنی العباس رو میشه به عربستان ربط داد؟ چون من جایی شنیدم که بنی العباس در اصل بنی فلان بوده که تو احادیث نام بردن و اختلافاتشون هم در حال شروع شدنه.ایران هیچ وقت حکومت بنی العباس نیست روایات فراوان از ایران در یاری رساندن به ظهور امام هست از جمله مرد قمی و غیره مردانی از جنس پاره های آهن وغیره

    • منصف گفت:

      سلام علیکم.
      بنی عباس در بسیاری از احادیث به همین نام وارد شده و آل فلان احادیث دیگری است.
      من هیچگاه بنی عباس را به حکومت خاصی نسبت ندادم و حتی ممکن است هنوز نیامده باشند. الله اعلم
      در مورد ایرانی ها هم درست میفرمایید، تقریبا اکثر لشگر امام زمان علیه السلام از ایران و عجم ها هستند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *