فؤاد، حقیقت اشیاء

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

پیش از این مراتب مختف اشیاء را توضیح دادیم و مشاعر ظاهری و باطنی را برای درک آنها ذکر کردیم.

اما اشیاء حقیقتی دارند که فرای خصوصیات ظاهری و باطنی است و منزه از کلیات و جزئیات و صورت ها و معنا هاست، حقیقتی که تمامی خصوصیات و مراتب به او نسبت داده میشود که از آن به خود تعبیر می آوریم، و آن نور خداوند و نشانه خداوند است که به تمامی موجودات تابیده و کسی که آن را بشناسد پروردگارش را شناخته است. مرحوم کرمانی اع از آن به اسم فؤاد یاد میکنند.

فؤاد در رتبه خود به چیزی تعلق نمیگیرد و غیر خود را به ذاتش درک نمیکند، بلکه تمامی مشاعر همه اسبابی و آثاری از فؤاد می باشند که آنچه را که درک میکنند همان درک فؤاد است.

و همچنین برای درک او نیز مانند اعراض جسمانی که برای درکشان نیازمند مشعر ظاهری هستیم یا عوالم باطنی که نیازمند مشاعر باطنی هستند، برای حقیقت نیز باید از مشعر منزهی مانند خودش استفاده شود، یعنی فؤادی که هر انسانی داراست.

در آینده بیشتر از این رتبه صحبت خواهیم کرد.

 

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − سه =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد