جسم مطلق

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

چون کتاب حقایق الطب کلیات و اصول طب را بیان میکند، لازم است قبل از وارد شدن به مسائل طبی جسم را بررسی کنیم و برتر از آن حقیقت جسم و جسم مطلق را توضیح دهیم.

جسم مطلق حقیقتی است که بالقوه دارای کم و کیف و زمان و مکان و جهت و رتبه است، که همین ها سبب امتیاز آن از سایر حقایق و عوالم ما فوق خود میباشد. اما در تمامی این موارد مبری از مقادیر خاص بوده و مجرد از کیفیات و زمان و مکان و جهات خاصی است. چرا که هنگام تجلی خود در اجسام مختلفی ظهور میکند و اگر به حد خاصی مشخص و محدود بود نمیتوانست به حالات گوناگونی که در اجسام یافت شده و ضد یکدیگر هستند، خود را بروز دهد. در واقع مثالی و شعاعی از نور خداوند است که پیش از این توضیحاتی در مورد آن داده ایم، و مانند نور خداوند نسبت به کل خلق، جسم مطلق نیز نسبت به تعینات خود احدی است که در تمامی اعداد ظاهر است.

در این تعریف نباید جسم مطلق و جسم کلی را اشتباه گرفته که بگوییم اگر همه اجسام را یک جا جمع کنیم آن جسم مطلق است و اجسام هر کدام قسمت هایی از جسم مطلق هستند، چرا که جسم مطلق حقیقتی است که به تمامه در تمامی تعینات خود ظهور پیدا میکند. اما جسم کلی چنین نیست و نمیتوان به فرد فرد اجسام جسم کلی گفت. و این فرق کلی و مطلق است در تمامی مباحث.

 

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد