نیمه گمشده در حکمت حق

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

هر انسانی که در این دنیا خلق شده است زن اصلی دارد که از شعاع نفس او خلق شده و همان را در آخرت باو میدهند و لایق کسی دیگر نیست، چنانکه در قرآن میفرماید خلق لکم من انفسکم ازواجاً یعنی برای شما زنانی از نفسهای شما خلقت کرده است.

و از این جهت در احادیث وارد شده که حوا از ضلع چپ آدم آفریده شده، و معنی آن این نیست که جهال می‌پندارند که خداوند حوا را از دنده چپ آدم خلق کرده، بلکه منظور از ضلع آدم آن طینتی است که از جنس ضلع چپ آدم بود. چون انسان دو ضلع دارد یکی ضلع راست که عقل او باشد و یکی ضلع چپ که نفس اوست و بنای وجود انسان بر این دو ضلع است با این تفاوت که مرد دو رسد عقل دارد و یک رسد نفس و زن دو رسد نفس دارد و یک رسد عقل و از این جهت شهادت دو زن مثل یک مرد است و میراث دو زن مثل یک مرد است و از این جهت مرد حاکم بر زن است و نگاهدار اوست و زن باید مطیع مرد باشد نه برعکس پس مرد عقل است و زن نفس چرا که عقل در مرد غالب است و نفس در زن.

البته چون این دنیا خانهٔ اعراض است ممکن است مردی در این دنیا زن اصلی خود را نداشته باشد، مانند موسی که صفورا را گرفت و فرعون آسیه را و حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله عایشه را گرفت و عثمان دختران پیغمبر را پس نکاح این دنیا معتبر نیست و در آخرت هر کس با نفس خود خواهد بود و پاکیزه بپاکیزه برمیگردد و خبیث بخبیث.

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

۴ دیدگاه‌

  1. Avatar ستاره گفت:

    باسلام میخاستم در این موضوع اطلاعات بیشتری داشته باشم ممنون

    • منصف منصف گفت:

      سلام علیکم، در این متن تقریبا به بیشتر مسایل مربوطه اشاره شده، به هر حال برای اطلاعات بیشتر به کتاب مبارک ارشاد العوام از مرحوم آقای حاج محمد کریم خان کرمانی اعلی الله مقامه و مسایل اصفهان از مرحوم آقای حاج عبد الرضا خان ابراهیمی اعلی الله مقامه مراجعه کنید

  2. Avatar صالح گفت:

    در مورد این که چرا مرد بر زن ولایت داره و اینگه چرا کلا مرد بالاتر از زن هست و اطاعت زن از مرد واجب هست اگر مشایخ مطالبی فرمودند در این سایت تحت عنوانی قرار بدید خیلی خوبه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 16 =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد