انسان مدنیه الطبع بوده و هر اجتماعی نیازمند بزرگتر است

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

در سلسله مباحث اعتقادی که مبتنی بر کتاب رجوم الشیاطین داشتیم، مباحث توحید را تا حدودی به اتمام رسانده و وارد مباحث نبوت خواهیم شد.

بعد از اینکه دانستیم این عالم آفریننده ای حکیم داشته، پس در حکمت او اندیشیده و میبینیم بدون هیچ خللی برای هر موجودی آنچه را که در زندگی به آن وابسته است برایش مهیا ساخته و سر مویی کوتاهی نکرده است.

انسان نیز مانند سایر موجودات نیاز هایی داشته که در صورت نبود هر یک از آنها زندگانی او به آخر نخواهد رسید، و بطوری خلقت شد که به تنهایی نمیتوانست از پس همه نیازهایش بر بیاید.

لذا انسان مدنیه الطبع خلق شد، یعنی او را طبعاً مایل به اجتماع و شهرنشینی قرار داد و هر کدام را با طبایع و مزاج ها و سلایق گوناگون خلق کرد تا هر کدام بنا به خواست و طبع خود عهده دار یکی از نیاز های انسان ها شوند.

اما همین طبایع مختلف باعث اختلاف و نزاع فی ما بین شد، لذا از حکمت خود چنین قرار داد که در هر اجتماعی بزرگتری وجود داشته باشد که بر دیگران غلبه داشته و همه نسبت به او ضعیف باشند و اطاعت از او کنند تا بدینوسیله نظم آن اجتماع بر قرار شده و هر کس به کار خود مشغول شود تا هر یک به آن هدفی که برای آن خلقت شده اند برسند.

اما این بزرگتر باید در سیاست راه بردن مردم از همه داناتر باشد و صلاح و فساد مردم را بداند و امین و عادل باشد و از هر چیزی که خلاف حکمت است بی گناه و معصوم باشد. و اگر هر کدام از صفات فوق را نداشته باشد، خود سبب فساد و نزاع در اجتماع خواهد شد و خود نیز محتاج بزرگتر دیگری است.

حال دانایی بر خیر و شر مردم را باید در شخصی جستجو کنیم که از طرف خداوند فرستاده شده باشد، چرا که سایر مخلوقات همه در یک عرصه بوده و بر همه احوال یکدیگر و سایر عالم آگاه نیستند. و تنها شخصی که حجت از طرف آفریدگار باشد دارای این آگاهی بوده و میتواند سبب هدایت مردم باشد.

پس به ناچار از حکمت خداوند است که برای هر اجتماعی حجتی معصوم و دانا از سوی پروردگار وجود داشته باشد و در غیر این صورت علت غایی خلق از ایشان بروز نکرده و سرانجامی نخواهند داشت.

 

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد