تذکر رمضانیه

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
دانلود مقاله به صورت PDF

خوردن و آشامیدن در طول سال اخلاط را در بدن زیاد کرده و سبب بیماری میشود، لذا پیامبر صلی الله علیه و آله که طبیب نفوس است، در سال سی روز را برای ریاضت قرار داده تا گرسنگی بر مزاج مسلط شود و آن اخلاط اضافی فاسد را بسوزاند. چرا که حرارت معده و قوه هاضمه اگر غذایی برای هضم نداشته باشد، بیکار نمانده و متوجه اخلاط میشود و با به تحلیل بردن اخلاط فاسده مزاج را تصحیح میکند.

حال هنگامی که اخلاط فاسد از بدن پاک شده و مزاج صحیح شد، جایگاه شیاطین در سینه انسان پاک شده و وسوسه شیاطین کمتر میشود، زیرا شیاطین در جای کثیف که مطابق طبعشان است سکنی میکنند، برعکس ملائکه که جای طیب و طاهر را برگزیده و آنجا نازل میشوند.

و این است از جمله معانی سخن پیامبر ص که فرمود  یا معشر المسلمین إذا طلع هلال شهر رمضان غلت مرده الشیاطین و در جای دیگر میفرماید والشیاطین مغلوله فاسئلوا ربکم ان لا یسلطها علیکم، زیرا دیگر جایی در بدن مومن پیدا نکرده و این سبب غل ایشان میشود.

چنانکه این غل شدن شیاطین را به عینه مشاهده میکنیم، که هنگام ماه رمضان حال مردم متفاوت میشود، و بیشتر میل به مسجد و عبادت میکنند. میبینی کسانی که در طول سال لای قرآن را باز نمیکنند حالا میل به قرآن خواندن پیدا کرده اند زیرا شیاطینی که می‏گفتند قرآن مخوان، یا شیاطینی که از مسجد و عبادت ممانعت میکردند غل شده اند. ببینید چه توفیقی است این ماه، که سحرگاه برمیخیزیم دعایی میخوانیم، نماز صبح را در اول وقت میخوانیم و غیره… .

همچنین کاملا محسوس است که با آمدن ماه رمضان اخلاق ها بهتر میشود، شهوت ها و غضب ها کم میشود، حالت کبر و عجب کمتر میبینیم، مجالس لغو و لهو و لعب کمتر میشود، و همه این ها از اثر نفس پیغمبر ص است که چنین عبادتی در شریعت خود قرار داده.

ولکن مراد پیامبر ص زمانی به نحو احسن حاصل میشود که صرفا به نخوردن اکتفا نکنیم،  آن هم چه نخوردنی که تمام شب را آنقدر میخورند که صبح تخمه میکنند.

پس نه اینکه فقط از خوردن پرهیز کنیم، بلکه باید از جمیع معاصی روزه بگیریم. تأثیر بیشتر می‏خواهیم باید از جمیع مکروهات روزه بگیریم، حتی تا بتوانیم از بسیاری از مباحاتی که احتمال خطر در آنها هست باید روزه بگیریم. مثلا سخن کم بگوییم که مبادا سخن ناشایست از دهان بیرون آید. بازار کم برویم که مبادا معامله‏ ای بکنیم که در او غش باشد، در مجالس لهو و لعب نرویم که مبادا باعث غفلت شود، تا اینگونه حق ماه رمضان را ادا کرده باشیم.

چرا که با نگاه داشتن احترام ماه مبارک، گناهان گذشته ‏ای را که داشتید آمرزیده میشود و توفیق معصیت نکردن هم پیدا میکنید، حتی در روز قیامت ماه رمضان به شکل مردی می ایستد و شفاعت می‏کند آنهایی را که حرمت او را داشته‏ اند و روزه او را گرفته ‏اند، چنانکه پیامبر میفرماید: یقول الصیام، ای ربّ منعته الطعام و الشهوه فشفعنی فیه.

اگر چه بسیارند کسانی که به دین خدا بی اعتنایی میکنند و همین سبب کفر ایشان است، مثلا کسی که پنج وعده بی اعتنایی کرد و نماز  نخواند یا ماه رمضان را سبک شمرده و روزه نگرفت و تذکر هم بدهی مثلا بگوید اینها حرفهای ملاهاست یا بگوید کی از آن دنیا خبر آورده تا چنین حرف هایی را زد کافر شده و زن و زندگیش به او حرام میشود و به حکم عدل باید کشته شود. البته حالا که دولت امام ع نیست و در این دوران غیبت باطل غلبه دارد و کسی نیست که این احکام را جاری کند، لکن شما از چنین کسانی اجتناب کنید و معامله و معاشرت نکنید.

وفقنا الله و ایاکم بالطاعات و الاجتناب عن المعاصی و السیئات

برداشت شده از مواعظ ماه مبارک ۱۲۸۰و ۱۲۸۲

منصف

منصف

یک دوستار آل محمد علیهم السلام که سعی بر نگاه منصفانه دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

وبسایت مکارم الابرار تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد